Nieuwe Indiase belastingregels: Kijk uit voor de gevolgen van Significant Economic Presence

 

Sinds 2021 is de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) wereldwijd belastingontwijkingen door bedrijven -die hun winsten verplaatsen naar rechtsgebieden met lage belastingen- aan het aanpakken. Dit zogenoemde BEPS-project (Base Erosion and Profit Shifting) richt zich specifiek op belastinguitdagingen van de nieuwe, digitale economie. India heeft de maatregelen uit BEPS opgenomen in z’n belastingwetgeving, wat gevolgen kan hebben voor uw bedrijf als u zaken doet in India. 

Het belangrijkste concept dat India uit het BEPS-project heeft overgenomen is "Significant Economic Presence" (SEP). We leggen u in dit artikel uit wat de implicaties van deze toevoeging zijn voor de Indiase belastingwetgeving. 

Significant Economic Presence (SEP)

Significant Economic Presence betekent dat er belasting geheven moet worden als een bedrijf een significante betrokkenheid heeft in de markt waar het de belasting zal betalen, ook al heeft het geen fysieke aanwezigheid in het land. Volgens de huidige wetgeving vormt een buitenlands bedrijf in India een SEP als:

  • het een transactie aangaat met betrekking tot goederen, diensten of eigendom met een rechtspersoon in India, inclusief het downloaden van gegevens of software, en de totale betalingen die voortvloeien uit deze transactie(s) in het voorgaande jaar meer dan 20 miljoen roepies (220.000 euro) bedragen.

of

  • het zich bezighoudt met het continu werven van zakelijke activiteiten of in contact is  met minstens 300.000 users.

De implicaties van SEP voor buitenlandse bedrijven in India

Het idee achter de SEP-bepaling is om ervoor te zorgen dat niemand die winst maakt in een land daar de belasting ontwijkt en dat alle spelers op dezelfde manier worden getaxeerd. Ondanks dat de OECD met de regelgeving vooral focust op de digitale economie, heeft de huidige implementatie van SEP in India een brede reikwijdte. Het omvat namelijk alle transacties met betrekking tot goederen, diensten of eigendom die worden verricht door buitenlandse bedrijven met een rechtspersoon in India, of dit nu online of offline is.  

De SEP is in zeer ruime zin geïmplementeerd in India, wat als gevolg heeft dat zelfs buitenlandse bedrijven die geen entiteit hebben in India door hun activiteiten al als SEP gezien worden. Bijvoorbeeld, de eenmalige export van goederen naar India door een buitenlands bedrijf, dat op geen enkele andere manier actief is in India, kan al de SEP-bepaling in gang zetten als deze meer dan 20 miljoen roepies (220.000 euro) bedraagt. 

De Indiase wetgeving kijkt dus zowel naar de regelmaat waarmee u als buitenlands bedrijf actief bent in India, als naar de inkomsten die hiermee gemoeid gaan. Zodra de bepaling in werking treedt, moet het buitenlandse bedrijf een boekhouding bijhouden, audits ondergaan, belastingen betalen en belastingaangiften doen in India.

SEP en de Europese belastingverdragen met India

Bedrijven met activiteiten in India die gevestigd zijn in landen waarmee India een belastingverdrag heeft, zullen uiteraard niet dubbel getaxeerd worden omdat ze als SEP zijn aangemerkt. De Indiase wetten schrijven ook voor dat voor buitenlandse bedrijven de meest gunstige bepalingen van ofwel de Indiase belastingwet ofwel het belastingverdrag bepalend zijn. 

De belastingverdragen die India met Europa heeft gesloten, gebruiken niet het begrip SEP maar het begrip Permanent Establishment, dat een beperkter toepassingsgebied heeft. Zolang buitenlandse bedrijven kunnen aantonen dat ze geen ‘permanent establishment’ hebben in India, blijven ze buiten het toepassingsgebied van de SEP-bepalingen. Hiervoor moet het bedrijf echter wel documentatie kunnen overleggen, waaronder een certificaat van fiscale residentie, een verklaring dat ze geen ‘permanent establishment’ hebben en formulier 10F.

De SEP-bepalingen zullen echter altijd gelden voor bedrijven die afkomstig zijn uit landen die geen belastingverdrag met India hebben (alle lidstaten van de Europese Unie hebben een belastingverdrag met India). Voor bedrijven uit deze landen is het zaak om constant te toetsen of de transacties de SEP-bepalingen triggeren. 

Alles wat u moet weten over de fiscale kant van zakendoen in India

SEP en Permanent Establishment zijn niet de enige verraderlijke, fiscale zaken waar Europese bedrijven in India tegen aanlopen. IndiaConnected is al tien jaar actief in India en helpt jaarlijkse honderden bedrijven met hun vragen over het Indiase belastingsysteem en andere fiscale zaken. Om bedrijven op weg te helpen hebben we daarom al onze kennis en tips gebundeld in een gratis handleiding voor CFO’s met activiteiten in India.

 

Verschillen in de manier van zakendoen tussen Indiase staten

 

India is bijna even groot als de Europese Unie en er wonen meer dan twee keer zoveel mensen. Geen wonder dus dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende Indiase staten in taal, demografie, politiek en economische groei. Voor een succesvolle start in India is het daarom zaak deze verschillen in ogenschouw te nemen bij het maken van een businessplan. Want wat in Gujarat werkt, werkt niet automatisch ook in West-Bengalen.

Afbeelding via Harvard Business Review

Afbeelding via Harvard Business Review

De regionale verschillen tussen Indiase staten

Om als Europees bedrijf te kunnen slagen in India, moet u zich bewust zijn van de grote regionale verschillen in het land. India is een gefragmenteerde markt met grote, en vaak onderschatte, regionale verschillen in taal, cultuur, infrastructuur en rijkdom, die allemaal invloed hebben op de regionale zakencultuur.

Indiase staten kunnen daarom beter vergeleken worden met afzonderlijke landen dan met, bijvoorbeeld, de Nederlandse provinciën. India's dichtstbevolkte staat, Uttar Pradesh, heeft namelijk evenveel inwoners als Brazilië en de zuidelijk staat Tamil Nadu heeft een even grote economie als die van Hongarije. 

Ook zijn er grote demografische verschillen tussen de Indiase staten. Zo is het zuiden van India ouder, heeft meer te besteden en is hoger opgeleid dan de rest van het land. Noord-India is daarentegen jonger en relatief arm.

De Noord-Indiërs spreken voornamelijk Hindi, terwijl de Zuid-Indiërs liever in het Engels of in hun regionale staatstaal communiceren, zoals Kannada of Malayalam. De Duitse groothandel METRO, in Nederland beter bekend als Makro, kwam er na hun start in India achter dat er grote verschillen zitten tussen de boodschappen die klanten in een bepaalde regio in hun winkelwagen leggen en past daar het assortiment op aan door meer lokale producten toe te voegen. Logisch eigenlijk, Finnen hebben ook andere voorkeuren dan Spanjaarden.

“METRO kwam er achter dat er grote verschillen zitten tussen de boodschappen die klanten in verschillende regio’s in India in hun winkelwagen leggen.”
— Mark Alexander Friedrich, hoofd International Affairs voor METRO

Maak niet één businessplan voor heel India

Voor een succesvolle start in India is een gedegen marktonderzoek een must. De regionale verschillen zijn niet alleen obstakels, maar kunnen ook in uw voordeel werken, afhankelijk van uw sector en product.

De zuidwestelijke staten, zoals Maharashtra en Karnataka, zijn een geschikte uitvalsbasis voor technische sectoren zoals de auto-industrie, engineering, maar ook voor het outsourcen van IT en Research & Development teams.

Noordelijke staten zoals Punjab en Haryana hebben, onder andere, een florerende landbouwsector, waardoor er kansen liggen voor de voedselverwerkende industrie en de duurzame energiesector.

Ook voor de verkoop van uw product in India is starten in de juiste regio’s essentieel. Europese producten vallen in India vrijwel altijd in het hoogste marktsegment, dus is het slim om in de regio’s te starten waar men voldoende inkomen heeft en er ook echt vraag is naar een exclusiever, duurder product.

“India benaderen als één land door met slechts één distributeur of partner te gaan samenwerken, is een van de meest voorkomende fouten die Europese bedrijven in India maken,” zegt Klaus Maier, CEO van Maier + Vidorno, de partner van IndiaConnected in India.

“In Europa zou je ook niet een Italiaanse distributeur vragen om je netwerk in Noorwegen op te zetten. Een Indiase partner of distributeur die actief is in een specifieke staat, heeft alleen daar een goed netwerk en zal niet slagen in het succesvol uitbreiden van de verkoop naar andere staten. Wie India serieus neemt begint daarom met zo’n vier toegewijde, lokale managers of distributeurs die uw product en de regionale markt goed begrijpen. Met hen kan de markt in kaart worden gebracht en het logistieke netwerk worden opgezet, een van de grootste uitdagingen voor internationale bedrijven in India. Zo kan de Indiase markt stap voor stap, succesvol veroverd worden.” 

Succesvol verkopen in India met de juiste strategie

Voor iedereen die de Indiase markt wil veroveren, heeft IndiaConnected een speciale handleiding samengesteld waarin we u inzicht bieden in de stappen die moeten worden genomen om op een succesvolle manier uw verkoop in India op te starten en te laten groeien.

Van het voorbereiden van uw eerste exportzending naar India tot het opzetten van een solide after sales service, we begeleiden en adviseren tijdens uw gehele India-reis.

 

Hoe ga je als buitenlands bedrijf om met corruptie in India?

 

Elk buitenlands bedrijf dat zaken doet in India zal op den duur te maken krijgen met corruptie. Minister-president Modi heeft de afgelopen jaren allerlei veranderingen doorgevoerd om de situatie in het land te verbeteren, maar India staat nog altijd op de 80ste plek in de corruptie index van Transparency International. Als internationaal bedrijf wil je zo ver mogelijk van het betalen van steekpenningen vandaan blijven, omdat dit niet alleen in India, maar ook in eigen land, zware gevolgen kan hebben. 

Ieder jaar rankt Transparency International 176 landen wereldwijd op corruptie. India staat op plek 80.

Ieder jaar rankt Transparency International 176 landen wereldwijd op corruptie. India staat op plek 80.

Schoon zakendoen kost tijd

Het is nog altijd niet ongewoon om in India gevraagd te worden naar ‘speed money’, een bedrag dat onder tafel betaald wordt om bijvoorbeeld een vergunning sneller goedgekeurd te krijgen. Ondanks dat het in sommige gevallen lijkt alsof er geen andere oplossing is dan te betalen, raden wij dit internationale bedrijven ten sterkste af. Ten eerste is het natuurlijk verboden en ten tweede is het gewoon mogelijk om schoon zaken te doen in India. 

Zo ging het Duitse IT-bedrijf Optanium in India op zoek naar een accountantskantoor dat hun entiteit in India kon opzetten zonder smeergeld te betalen. Het proces van oprichting duurde uiteindelijk wel langer, dertien maanden in plaats van zes, maar zo kon Optanium India wel netjes van start gaan. Een belangrijke tip is daarom om genoeg tijd in te plannen voor het afhandelen van zaken zoals het aanvragen van vergunningen of de vrijgave van uw producten door de douane. 

‘Het is makkelijker voor buitenlandse bedrijven om niet mee te werken aan corruptie’

In een interview met Quartz legt Ravi Venkatesan, voormalig voorzitter van Microsoft India en schrijver van het boek ‘Conquering the Chaos: Win in India, Win Everywhere’, uit hoe bedrijven met corrupte situaties om moet gaan. “Het is makkelijker voor een buitenlands bedrijf om niet mee te doen aan de corruptie. Het lokale management kan voet bij stuk houden en zeggen dat steekpenningen betalen in strijd is met hun bedrijfsbeleid. Als er een harde lijn wordt getrokken, dan druipen de omkopers vanzelf af.” 

Daarnaast is het hebben van een zeer sterke administratieve afdeling volgens Venkatesan essentieel. “Beman je bedrijf met competente, langdurige administratieve medewerkers die zich staande kunnen houden in discussies met ambtenaren. Veel bedrijven investeren te weinig in deze functies, omdat ze die niet als de kern van het bedrijf zien. In plaats daarvan besteden ze deze administratieve taken uit aan lokale agenten, die de ‘speed money’ wel betalen en het gewoonweg begraven in hun andere uitgaven.”

“Veel bedrijven in India investeren te weinig in administratieve medewerkers. Dat maakt hen kwetsbaar voor corruptie.”
— Ravi Venkatesan

Altijd uw papieren op orde

Gelukkig zijn er steeds meer situaties in India waarbij corruptie volledig is uitgebannen doordat die processen nu geautomatiseerd zijn of beter gecontroleerd worden, zoals het indienen van uw belastingen of het verkrijgen van uw identificatie. Als u ervoor zorgt dat u altijd al uw papierwerk in orde is en u daardoor nooit speciale hulp nodig heeft, kunt u met gemak corruptie ontwijken.

De experts van IndiaConnected kunnen u uiteraard helpen om ervoor te zorgen dat uw bedrijf altijd en op elk terrein compliant is.