Due diligence uitvoeren in India

 

Voordat u met een Indiase zakenpartner in zee gaat is het cruciaal om de achtergrond van deze Indiase partij uitvoerig te screenen. Onze juridisch expert Monika Gogna bespreekt hoe u due diligence van een Indiaas bedrijf (PvtLtd) kunt uitvoeren.

Due diligence India

Due diligence in India
Due diligence wordt doorgaans uitgevoerd voorafgaand aan de aankoop van een bedrijf of investering in een bedrijf door de overnemende partij of belegger. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper van het bedrijf of de aandeelhouder om de documenten en informatie te verstrekken die nodig zijn voor het uitvoeren van een due diligence. In India is dat niet anders. Een due diligence helpt bij het nemen van de juiste beslissing en het beperken van de risico's die aan de zakelijke transactie verbonden zijn. Beide partijen sluiten meestal een geheimhoudingsovereenkomst af voordat een bedrijfsonderzoek wordt gestart, omdat tijdens het due diligence-proces gevoelige financiële, operationele, wettelijke en regelgevende informatie wordt onthuld. Doorgaans zijn onderstaande documenten vereist voor het uitvoeren van een due diligence bij een Pvt. Ltd. Al deze documenten moeten grondig worden beoordeeld door een deskundige in India om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.

  • Memorandum of Association 
  • Articles of Association
  • Certificate of Incorporation
  • Shareholding Pattern
  • Financial Statements
  • Income Tax Returns
  • Bank Statements
  • Tax Registration Certificates
  • Tax Payment Receipts
  • Statutory Registers
  • Property Documents
  • Intellectual Property Registration or Application Documents
  • Utility Bills
  • Employee Records
  • Operational Records

Natrekken van MCA-documenten
Een groot deel van de due diligence van een bedrijf kan worden uitgevoerd met behulp van het Ministerie van Corporate Affairs (MCA). Het MCA reguleert de zakelijke aangelegenheden in India via de Companies Act, 1956, 2013 en andere aanverwante wetten en regels. Alle bedrijven in India moeten hun financiën en gegevens van aandeelhouders indienen bij het MCA. Deze stamgegevens (master data) van ieder bedrijf zijn dan ook te raadplegen via de website het MCA.  Deze documenten zijn ingediend door de geregistreerde bedrijven, als een wettelijke plicht en goedgekeurd door de Registrar of Companies (ROC). Tegen betaling worden alle documenten die bij de ROC zijn ingediend ter beschikking gesteld. De door het MCA verstrekte informatie is gedurende één dag beschikbaar en wordt verstrekt op grond van de Right to Information Act. De informatie verzameldin deze stap omvat o.a. het volgende:

1. Financiële overzichten;
2. Jaarlijkse verslagen;
3. Juridische procedures tegen de directeur of het bedrijf;
4.  Retentierecht op het vermogen;
5.  Een eventueel probleem met de niet-naleving wet/regelgeving.

Het gaat hier voornamelijk om documenten die na 16 september 2006 zijn ingediend. Vóór deze datum werden documenten in de fysieke vorm bij de ROC ingediend. Deze documenten werden bewaard in de respectieve ROC en zijn niet online toegankelijk. Om deze documenten te inspecteren, moet men de betreffende ROC bezoeken.

Reputatie
Naast juridische informatie is het verstandig om de reputatie van de onderneming in de markt te onderzoeken. Hoe staat het bedrijf in zijn algemeenheid bekend bij klanten, leveranciers, medewerkers en andere stakeholders? Heeft het bedrijf een goede en betrouwbare naam in de markt? Heeft het bedrijf een goede betalingsreputatie? Is het bedrijf eerder andere strategische samenwerkingen aangegaan en hoe is dat verlopen? Behalve de eigen website van Indiase bedrijven (meestal Engelstalig), kan de beroepsfederatie van de sector waarin het bedrijf actief is daarvoor een interessante bron van informatie vormen. Daarnaast zijn er in India ook een aantal belangrijke nationale bedrijfsorganisaties, die vaak ook regionale branches hebben. De voornaamste zijn:

Ten slotte kunt u op de website van het Credit Information Bureau (India) Limited (CIBIL) de kredietgeschiedenis van een persoon, bedrijf of samenwerkingsverband bekijken. Er kunnen eventuele geschillen/zaken die tegen de onderneming aanhangig zijn gemaakt worden gecontroleerd en ook of ze in het verleden ooit tot een opzettelijke wanbetaler zijn verklaard.

Wilt u tijd en geld besparen? Laat dan uw due diligence uitvoeren door onze ervaren experts. Neem contact op met IndiaConnected.

 

In India kiest Aegon voor digital

 

Hoe verkoop je levensverzekeringen aan young professionals in India? “Via Facebook, Google en YouTube natuurlijk,” zegt Martijn de Jong, Chief Digital Officer en Chief Marketing Officer bij Aegon Life in Mumbai. “In India experimenteert Aegon met digital first.”

Grootste startup ter wereld
Martijn de Jong komt niet uit de verzekeringswereld, maar uit de mobiele telefonie. Via Vodafone, Tele2 en Deutsche Telekom belandde hij in januari 2015 voor Reliance in Mumbai. Niemand minder dan Mukesh Ambani, de topman van Reliance Industries en de rijkste man van India, haalde De Jong persoonlijk weg bij Deutsche Telekom om Jio op te zetten, het 4G netwerk van Reliance. De Jong: “Ambani trok 25 miljard uit de kast, haalde experts uit de hele wereld binnen en liet duizenden kilometers kabel aanleggen door heel India. Met succes: binnen een half jaar hadden we 110 miljoen klanten. Het was de grootste startup ter wereld.” 

Pilot markt
Na anderhalf jaar zat De Jong’s taak bij Jio erop en klopte Aegon aan. “Het eerste Nederlandse bedrijf waarvoor ik tot nu toe heb gewerkt.” Zijn opdracht in Mumbai is uitdagend. “Het is mijn taak om hier op termijneen 100% online verzekeraar op te bouwen. Nergens ter wereld kiest Aegon volledig voor online, maar in India dus wel. Dit is een pilot markt voor het bedrijf.”

Enorme spaarders
Aegon mikt in India vooral op de verkoop van overlijdensrisicoverzekeringen aan young professionals. “Indiërs zijn enorm traditionele spaarders – ze sparen vaak tot wel 40% van hun inkomen – maar veel innovatieve verzekeringsproducten kennen ze niet. We richten ons op de doelgroep van 18 tot 35 jaar die in de grote steden wonen zoals Delhi, Mumbai en Bengaluru. Die jongeren zijn goed opgeleid, spreken Engels, zijn tech savvy en staan open voor nieuwe producten. Ze gebruiken Ola (de Indiase Uber), Zomato (de Indiase variant op Yelp) en kopen volop online via betaalapp Paytm.”

Mensenmassa
Volgens De Jong bestaat deze doelgroep uit zo’n 15 miljoen mensen. Niet veel als je bedenkt dat India ruim 1,3 miljard inwoners heeft. Biedt de rest van die enorme mensenmassa dan geen kansen voor Aegon? “Helaas is de bevolking op het platteland veel moeilijker te bedienen. Je moet hen bezoeken met betrouwbare doktoren, want fraude komt helaas voor. Daardoor zijn de afsluitkosten veel hoger en is het business model niet sluitend. We verzekeren wel in bepaalde landelijke gebieden, maar dat is meer als onderdeel van ons MVO-budget – niet als onderdeel van onze core business.”

 Martijn de Jong, Chief Digital Officer bij Aegon Life (foto: the financial express)

Martijn de Jong, Chief Digital Officer bij Aegon Life (foto: the financial express)

Joint venture
Aangezien een overlijdensrisicoverzekering een relatief onbekend spaarproduct is in India, investeert Aegon veel in het voorlichten van consumenten. Dat doet het bedrijf via online advertenties op populaire platforms als Facebook, LinkedIn en YouTube. Daarnaast investeert Aegon veel in contentmarketing. De mediakanalen van joint venture partner Times Group, een groot uitgeverijconcern dat onder meer The Times of India en The Economic Times uitgeeft, komen daarbij goed van pas. Ook wordt er volop gebruik gemaakt van bloggers en is er TomorrowMakers, een eigen platform met tips en tricks voor het plannen van je financiële toekomst.

Iconisch gebouw
Ook aan hun naamsbekendheid in India moet Aegon hard werken. De Jong: “We zitten hier pas tien jaar dus wij zijn nog relatief onbekend. Als je op je dertigste een verzekering bij ons afsluit, wil je natuurlijk wel zeker weten dat wij over vijftig jaar nog bestaan. Daarom doen we veel moeite om vertrouwen op te bouwen. Ons partnership met de Times Group, een gerenommeerd bedrijf, helpt daarbij. Verder benadrukken we hoe groot Aegon is, onder meer door het iconische gebouw van Transamerica in San Francisco, onderdeel van de Aegon Group, te gebruiken in onze reclamecampagnes.”

Veel jonge, slimme mensen
De inspanningen leveren resultaat op. “We groeien vrij hard. Ons team bestaat uit 65 man – allemaal Indiërs en ik. We hebben veel jonge, slimme mensen in dienst. Zij zijn hierarchisch management gewend, maar als je hen de vrijheid geeft en in hun waarde laat, kun je geweldige resultaten behalen. Hun loyaliteit is groot. Dat komt ook omdat we hen interessant werk bieden. Zo krijgen ze de kans om met innovatieve dingen bezig te zijn, zoals de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. Zelf heb ik het ook uitstekend naar zijn zin in India. Ik hoop nog een jaartje bij te tekenen te blijven.”

 

Adviesraad: “Regering moet inzetten op India”

Rosenthal.jpeg

De Adviesraad voor Wetenschap, Technologie en Innovatie (AWTI) pleit voor meer samenwerking met India op het gebied van wetenschap en innovatie. Dat staat in het advies Focus op India dat de adviesraad onder voorzitterschap van Uri Rosenthal vandaag publiceert.

Kansrijk

Volgens Rosenthal speelt India een steeds sterkere rol op het gebied van wetenschap, technologie en innovatie. “Op veel terreinen bevindt India zich wereldwijd in de voorhoede. India biedt veel kansen. Het wordt tijd dat de Nederlandse overheid in navolging van veel van onze buurlanden de kennis- en innovatiesamenwerking met India intensiveert. Dat zal wederzijds profijt brengen voor kennis, handel en talent.”

Strategie

De adviesraad constateert niet alleen dat de Nederlandse regering meer moet doen om de kansen te benutten in India, maar geeft ook concrete aanbevelingen. Zo moet de Nederlandse overheid volgens het rapport gezamenlijk optrekken met bedrijven en kennisinstellingen en een duidelijke strategie formuleren. Als onderdeel van die strategie moeten er een aantal aandachtsgebieden worden geselecteerd, bijvoorbeeld biotechnologie, farmacie, elektronica en ICT.

Opkomende wereldmacht

Daarnaast is er wederzijds behoefte aan betere communicatie. Nederland moet meer doen om zich in India te positioneren als kennis- en innovatieland, want Nederland staat in India nauwelijks op de kaart. Andersom geldt hetzelfde: het besef dat India een sterk opkomende wereldmacht is leeft nog onvoldoende in de polder. De Nederlandse overheid kan dit verbeteren door meer door handels- en kennismissies te organiseren en betere samenwerking en afstemming te stimuleren tussen de verschillende stakeholders.

MKB in India

Ook adviseert de raad om meer aandacht te geven aan de kansen voor het MKB in India. Voor het midden- en kleinbedrijf is zakendoen in India vaak niet eenvoudig. Goede diplomatieke ondersteuning, het organiseren van specifieke op het MKB gerichte innovatiemissies, het verzorgen van marktstudies en het opzetten van living labs kunnen daarbij helpen.

Vragen? Neem contact op met de experts van IndiaConnected.