Indiase R&D divisie goud waard voor NXP Semiconductors

 

De Brabantse chipproducent NXP is in 15 jaar uitgegroeid tot een van de grootste chipproducenten ter wereld met een omzet van ruim 11 miljard dollar. De R&D divisie in India speelt daarin een cruciale rol, vertelt Sanjay Gupta, VP bij NXP. “We hebben hier 650 patenten op onze naam staan.”

Sanjay Gupta (in blauw) tijdens het NXP India Mentorship Program

Grootste R&D hub 

NXP beschikt over 4 R&D kantoren in India. Daar werken in totaal ruim 3000 mensen. De verschillende locaties focussen zich op specifieke markten. In Noida, nabij hoofdstad Delhi, ontwerpen ze hardware en software die gebruikt wordt in de volgende generatie microcontrollers en microprocessors voor de auto- en edge computing-industrie, in Bengaluru ligt daarnaast de focus op de IoT- en security-markten, in Pune op connectivity-oplossingen en in Hyderabad op software-oplossingen voor de communicatie- en infrastructuurmarkt. “India is de grootste R&D hub van NXP,” vertelt Gupta. “En wordt ook beschouwd als een van de meest innovatieve hubs. We hebben vanuit India tot nu toe meer dan 650 patenten aan het al indrukwekkend rijtje octrooifamilies van NXP kunnen toevoegen.” Dat onderstreept volgens Gupta nog maar eens de kwaliteit van Indiase ingenieurs.

Bedrijfscultuur in India

Gupta zelf als ingenieur afkomstig van een vooraanstaande universiteit in India. "Zesentwintig jaar geleden kreeg ik als net-afgestudeerde een baan aangeboden bij deze geweldige organisatie. Ik had het geluk dat ik meerdere kansen kreeg om te groeien en uit te blinken binnen dit wereldwijde bedrijf en werd bij elke stap die ik zette, van de ene uitdagende rol naar de andere, begeleid en ondersteund door het management van NXP. In 2016 kreeg ik de meest uitdagende kans om leiding te geven aan NXP India, terwijl het bedrijf fuseerde met het Amerikaanse semiconductormaker Freescale. Voorbeelden zoals mijn carrière binnen NXP zijn een enorme drijfveer voor onze mensen: ze weten dat echt iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen binnen het bedrijf.” 

Het Senior Leadership Team van NXP werkt actief aan het creëren van een familiecultuur binnen alle vestigingen. "Dat is ook goed voor de business", zegt Gupta. "Ondanks dat onze teams in India letterlijk mijlenver uit elkaar liggen en zich richten op verschillende producten en markten, moedigen we samenwerking tussen afdelingen zo veel mogelijk aan. We merken dat wanneer we verschillende disciplines bij elkaar brengen, ze ongelooflijk goed van elkaar leren en vaak met nieuwe ideeën of oplossingen komen voor hun eigen segment."

Ease of doing business

Volgens de India vice-president moeten bedrijven die nog twijfelen of India de juiste locatie is voor hun R&D afdeling, nu hun slag slaan. “Er is ontzettend veel talent in India en je hoeft je als bedrijf geen zorgen te maken over de kwaliteit die zij kunnen afleveren. Bovendien wordt ondernemen in India makkelijker, kijk maar naar de enorme sprong die India in de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt op de Ease of Doing Business lijst van de Wereldbank. Daarnaast investeert de overheid flink in de ontwikkeling van industrieën zoals de productiesector en de chipindustrie. Geen wonder dat India steeds populairder wordt bij buitenlandse investeerders.”

Lees hier meer over de voordelen van het outsourcen van uw R&D naar India en waarom dit het juiste moment is:

Belastingvoordelen

De Indiase overheid heeft in de begroting voor 2022 aangekondigd de belastingvoordelen die gelden voor internationale bedrijven die in India een productielocatie opzetten te verlengen. Daarnaast zullen er grote investeringen worden gedaan in de chipindustrie, de autoindustrie en infrastructuur. Dit biedt volgens Gupta interessante kansen voor Europese bedrijven. “Als je in India succesvol de markt wil betreden, heb je een langetermijnvisie nodig. Daarom moet je niet alleen overwegen om je R&D hier op te zetten, maar ook de productiemogelijkheden onderzoeken. Op die manier kun je profiteren van de huidige stimuleringsmaatregelen en ben je wendbaar en voorbereid om in te kunnen spelen op de snelle ontwikkelingen in de Indiase samenleving.”

Concurrentie neemt toe

Gupta maakt zich niet ongerust over de mogelijke concurrentie voor NXP die nu naar India komt door het gunstige ondernemingsklimaat. “Allereerst denk ik dat concurrentie gezond is voor elk bedrijf, omdat het je meer gefocust en efficiënter maakt. Daarnaast zijn we bij NXP zo veelzijdig, werken we met talentvolle mensen en ontwikkelen de markten waarin wij actief zijn zich zo snel, dat ik verwacht dat we onze omzet in de komende vijf jaar aanzienlijk zullen verhogen. Neem bijvoorbeeld de auto-industrie, een van onze belangrijkste markten. We werken momenteel aan spannende innovaties en oplossingen voor elektrische voertuigen, Infotainment & connected cars en autonome voertuigen, met de focus op het verbeteren van de klantervaring. Deze sector blijft de komende jaren in beweging.”

India staat op een keerpunt

De MD geeft toe dat deze geavanceerde technologieën misschien nog niet 100 procent aansluiten op de huidige behoeften van de Indiase consument. “Maar vergis je niet, India heeft een bevolking van meer dan 1,4 miljard mensen, waarvan de helft jonger is dan 35 jaar. Dit snel ontwikkelende land heeft een groeiende middenklasse en een stijgend inkomensniveau, wat enorme zakelijke kansen creëert voor internationale bedrijven als zij de kans durven aan te grijpen in India te investeren en deel uit te maken van deze ‘journey’. India staat erom bekend dat het nieuwe technologieën en oplossingen in exponentieel tempo omarmt, zodra deze op een betaalbaar niveau zijn. India is bijvoorbeeld het grootste tweewielerland ter wereld. Elk jaar worden er meer dan 20 miljoen motorfietsen en scooters geproduceerd voor de Indiase markt. Het aantal internetgebruikers is ook een goed voorbeeld. Dat is in 10 jaar met 800 procent toegenomen. Online betalen of shoppen was een paar jaar geleden nog zeer ongebruikelijk en inmiddels is het ingeburgerd. India staat op een interessant keerpunt waar bedrijven hun voordeel mee moeten doen.” 

Workshop Marktentree

Om daadwerkelijk succesvol te worden in India en te profiteren van de kansen die Sanjay Gupta beschrijft, is een solide marktentree-strategie nodig. India is een markt die vraagt om een lange adem en een goed begrip van lokale wensen en voorkeuren. Om er zeker van te zijn dat u met de juiste strategie van start gaat, heeft IndiaConnected een speciale Marktentree Workshop opgezet.

In 2 uur buigt u zich met onze experts over uw strategie en worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Krijg meer inzicht in wat er allemaal bij uw marktentree in India komt kijken.

  • Ontvang waardevolle feedback op uw huidige India strategie van onafhankelijke experts.

  • Expertise op elk terrein: sales, manufacturing, juridisch, fiscaal, financieel, supply chain, recruitment etc.

Vraag nu direct een offerte bij ons aan.

 

Zaadverbeteraar Incotec lanceert speciaal op India gericht product en verovert zo de markt

 

De innovatieve zaaigoedverbeteraar Incotec is sinds 1995 actief in India. De grote vraag bij hun marktentree in India: hoe verkopen we onze naar Indiase maatstaven dure oplossing aan de boeren daar? Het antwoord bleek een product dat speciaal voor de Indiase markt werd ontwikkeld. “Het is nog altijd onze topseller,” zegt Erik-Jan Bartels, managing director van Incotec.

Managing director van Incotec Europe Erik-Jan Bartels

Managing director van Incotec Europe Erik-Jan Bartels

Zaaigoed met een coating van Incotec

Zaaigoed met een coating van Incotec

Geen gentech

“Bij zaadverbeterering denken mensen al snel aan het genetische aanpassen van de eigenschappen van het zaadje, ofwel veredeling, maar dat is niet wat Incotec doet”, legt Bartels uit. “Met onze technologieën verbeteren we de zaadjes zonder aan het DNA van de plant te zitten. We leggen bijvoorbeeld een speciaal laagje, een coating, om de zaadjes zodat ze mooi rond worden en gemakkelijker met een machine uitgezaaid kunnen worden, zonder stuk te gaan.” Maar de belangrijkste technologie van Incotec gaat nog een stap verder. “We kunnen er voor zorgen dat al het zaaigoed op hetzelfde moment kiemt en het gewas ook in een keer opkomt. Dat kan een boer een hoop extra inkomen in een oogst opleveren, maar er hangt wel een prijskaartje aan.” 

In India kun je niet aankomen met een op Europa gericht product 

In India zet Incotec in op een eenvoudiger product. “Speciaal voor de Indiase markt hebben we zaadcoatings ontwikkeld, die niet alleen qua eigenschappen en prijs helemaal op de lokale wensen aansluiten, maar ook nog eens door de zaadbedrijven zelf op het zaaigoed kan worden aangebracht”, vertelt Bartels. “Dat is niet alleen het eerste product waarmee we onze marktentree hebben gemaakt, maar het is ook nog altijd één van onze topsellers.” Incotec kwam al 1995 in India terecht. Het bedrijf plaatste een advertentie over zijn innovatieve oplossingen in een Indiaas landbouwblad en kort daarna kregen ze een fax over binnen. Een student Plant Breeding and Genetics aan de Universiteit van Gujarat zag de potentie van de producten van Incotec op de nog onontgonnen Indiase markt. “Deze student, Manish Patel, werd onze eerste importeur in India en is inmiddels al 17 jaar de directeur van Incotec daar. Hij is vanaf het begin met ons het avontuur aangegaan, in de eerste jaren was dat met vallen en opstaan”, zegt de Nederlandse voorman.  

Incotec kwam er bij de verkenning van de markt met Patel direct achter dat zelfs hun simpelste Europese producten nog altijd ver boven het budget lag van Indiase boeren. “Produceren in India was voor ons op dat moment echt geen optie”, zegt Bartels. “We wilden voorkomen dat onze technieken en receptuur zou uitlekken naar het buitenland. Dus begonnen we eerst met het exporteren van de in Nederland ontwikkelde coating voor de Indiase markt. Dat was in de eerste jaren nog wel te doen, omdat onze verkoop heel gestaag op gang kwam.” Maar zodra Incotec aan bekendheid won onder de groot Indiase zaadbedrijven. liep het aantal orders ineens razendsnel binnen en was het tijd de werkwijze onder de loep te nemen.

Made in India doet het vertrouwen in je product groeien

“Als je zo snel groeit wil je gemakkelijk en snel op klantwensen kunnen inspelen en dat kan alleen als je dichtbij de markt bent”, vertelt de managing director. “Dus besloten we toch een productiefaciliteit op te zetten, ondanks dat we een beetje angstig waren of we zo onze technieken wel konden beschermen.” Incotec begint dan ook klein, het concentraat van de coating wordt in Nederland gemengd en in India worden daar Indiase grondstoffen aan toegevoegd en de oplossing op de juiste concentratie gebracht. “Dat voelde heel veilig, want in India wist niemand wat er in het Nederlandse mengsel zat en op basis van de grondstoffen was er geen mogelijkheid tot reverse engineering”, zegt Bartels. “Voor onze verkoop maakte het wel enorm veel uit. In India vindt de klant het fijn als je Made in India bent en voor ons betekende het ook nog eens een flink reductie van de productiekosten.”

De bescherming van intellectueel eigendom in India is enorm verbeterd

Door het succes van de zaad coatings, kwam er ook vraag naar andere Incotec technologieën. ”Om de klant in India nog beter te kunnen bedienen, onze producten te optimaliseren aan de gewassen en teelt technieken in India en om de verdere kostenbesparing die dit ons zou brengen, besloten we toch een groter deel van de productie naar India over te gaan brengen”, vertelt Bartels. Om de intellectuele eigendomsrechten van z’n bijzondere technologieën te beschermen liep Incotec niet de traditionele route van patenten aanvragen. “Niet omdat dit in India slecht geregeld is, de bescherming van intellectueel eigendom in India is enorm verbeterd in de afgelopen jaren, maar omdat wij hier een eigen systeem voor hebben ontwikkeld”, legt de MD uit. “Het geheim van de smid blijft nog altijd binnen de muren van het bedrijf.”

Binnen Incotec weten maar heel weinig mensen precies hoe de producten gefabriceerd of de technieken toegepast worden. “We werken in al onze vestigingen wereldwijd ‘on a need to know only basis’”, zegt Bartels. “Dat betekent dat elke schakel in het proces alleen de kennis heeft die zij nodig hebben om hun werk te kunnen uitvoeren. Dus de inkoopafdeling weet wat zij moeten inkopen, maar niet precies wat er vervolgens met die ingrediënten gebeurt. In de fabrieken weten onze mensen wat ze moeten doen en ook wat de eventuele risico’s zijn van de stoffen waar zij mee werken, maar niet precies wat het uiteindelijke product doet. Daarnaast werken we met interne codes, zodat er door buitenstaanders niet achterhaald kan worden wat er precies in onze producten zit. Het is te vergelijken met de werkwijze van populaire frisdrankmerken. Het smaakt in elke land op de wereld precies hetzelfde, maar het precieze recept en de details van het proces zijn maar bij enkelen bekend.”

Door de hervormingen heeft de Indiase boer straks meer geld voor innovatieve oplossingen

Incotec is niet alleen wereldwijd, maar ook in India, marktleider op het gebied van zaadverbetering. Toch hebben veel boeren in het land nog niet de middelen om te investeren in de innovatieve oplossingen van het bedrijf. “De landbouwsector in India is in de tijd dat wij daar actief zijn gegroeid verder gemechaniseerd, maar is nog lang niet op het Europese niveau”, zegt Bartels. “Maar we zien nu twee ontwikkelingen. Aan de ene kant heeft India te maken met klimaatverandering waardoor de start van de monsoon verschuift en het land te maken heeft met grotere weersextremen, zoals langere periodes van droogte, maar ook meer zware regenval. Daar moet de landbouw zich op gaan aanpassen. Zaadbedrijven en boeren willen daarom graag investeren in nieuwe technologieën, maar die zijn nu nog te kostbaar. Aan de andere kant is de Indiase regering grote hervormingen aan het doorvoeren in de landbouwsector. Ondanks dat de Nederlandse topman niet verwacht dat de sector van de ene op de andere dag zal beginnen aan een ‘double digit growth’, denkt hij wel dat die hervormingen een positieve invloed kunnen gaan hebben op het inkomen van de agrariërs. “De hervormingen kunnen leiden tot tot meer keuzevrijheid en hogere opbrengsten voor de boeren, waardoor ze meer geld beschikbaar hebben voor innovatieve oplossingen. Als die hervormingen dan ook tot een schaalvergrotingen binnen de landbouw gaan zorgen, wordt agri zeker een sector om in de gaten te houden de komende jaren.”

Speciale webinar voor succesvolle sales in India

In februari organiseren wij de India Business Month, waarin u de hele maand gratis online sessies kunt volgen met allerlei experts op het gebied van zaken doen in India. Op 9 februari staat de sessie staat in het teken van verkopen van goederen en diensten in India. Oliver Mirza, directeur van Dr. Oetker in India, zal zijn ervaringen delen over de manier waarop het bekende voedselmerk zijn producten heeft moeten aanpassen aan de Indiase markt om succesvol te worden.

 

Nederlandse technologie naar India met DHI-subsidie

 

De Indiase regering doopte dit decennium om tot ‘The Decade of Innovation’. De interesse in slimme, technologische oplossingen is groot in veel sectoren in India. De tuinbouwsector is daar een goed voorbeeld van. Om in India te slagen als bedrijf moet je er wel fysiek aanwezig zijn. ‘Zien is geloven’ is het devies en dat geldt zeker voor kostbare technologie. Een lastige opdracht voor Nederlandse bedrijven die de Indiase markt op willen met hun hoogwaardige technologische producten en machines. De Nederlandse overheid erkent deze uitdaging en geeft Nederlandse mkb-ondernemingen daarom de mogelijkheid de eerste stappen te zetten met de ondersteuning van de zogenaamde DHI-subsidie.

Het Nederlandse SweepSmart brengt technologie voor een gemeentelijk afvalbeheer- en sorteercentrum naar India

Het Nederlandse SweepSmart brengt technologie voor een gemeentelijk afvalbeheer- en sorteercentrum naar India

DHI-subsidie: stimuleren van internationaliseren

Het doel van de DHI-subsidie is het versterken van het aantal Nederlandse ondernemingen dat succesvol in het buitenland gaat handelen. Dat succes valt en staat met een goede voorbereiding, zoals in een vroege fase onderzoeken of een export- of investeringsproject haalbaar is, of om te demonstreren dat een bepaald exportproduct of technologie toepasbaar is. Een belangrijke voorwaarden van de regeling is dat de activiteiten een positieve bijdrage aan de duurzame, lokale ontwikkeling geven van de DGGF landen. Dat zijn ontwikkelingslanden die onder het Dutch Good Growth Fund vallen, India is er daar een van. 

Met de DHI-regeling kunnen 3 soorten projecten worden opgezet, waar de volgende voorwaarden voor gelden:

  • Demonstratieproject: het demonstreren van een Nederlands product, technologie of dienst binnen een reële praktijksituatie aan een zo breed mogelijke groep afnemers. De technologie, het product of de dienst moet nieuw zijn op de markt van het land waar je wil starten. Het is niet de bedoeling dat de technologie op een beurs wordt gepresenteerd en het tentoonstellen van bijvoorbeeld een machine valt daarom ook niet onder de DHI-regeling. Tot slot moet de verwachte export binnen 3 jaar ten minste 5 keer het subsidiebedrag bedragen. 

  • Haalbaarheidsstudie: Hierbij ligt het initiatief bij de buitenlandse partner waarmee samengewerkt gaat worden. De partner heeft interesse in de technologie, product of dienst van het Nederlandse bedrijf. Via een haalbaarheidsstudie wordt onderzocht of de aanschaf haalbaar is en of de investering binnen de gewenste termijn terugverdiend kan worden. Een haalbaarheidsstudie mag geen marktonderzoek zijn, er is voor de studie al voldoende duidelijkheid over de omvang van de markt, de beoogde opzet van het project, de locatie, de exploitatie, de financiering en de lokale impact. 

  • Investeringsvoorbereidingsproject: Op basis van dit project wordt het besluit genomen om daadwerkelijk te gaan investeren in een van de DHI-landen. Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe productie- of dienstenfaciliteit opgezet in het doelland, of de bestaande faciliteit worden uitgebreid. Dat kan een dochteronderneming, maar ook een joint venture zijn. Het mag daarentegen niet om een verkoopkantoor gaan. De onderneming moet in Nederland al substantiële activiteiten uitvoeren en de investering in het buitenland moet logischerwijs voortvloeien uit de huidige activiteiten, core business en strategie. 

DHI-subsidie

Vier miljoen euro beschikbaar voor DGGF landen

In 2020 is er voor activiteiten in DGGF landen, waar India onder valt, een budget van 4 miljoen euro beschikbaar. Om deel te kunnen nemen, moeten de subsidiabele kosten per project minimaal 50.000 euro beslaan. Het subsidiepercentage is afhankelijk van het gekozen doelland, normaliter bedraagt de subsidie 50% van de subsidiabele kosten. Ook zijn moet het voorstel aan inhoudelijk voorwaarden voldoen, die zijn hier te vinden.

Zet met een gerust hart de eerste stappen in India

Dus wil je nieuwe technologie, een machine of dienst demonstreren in India? Wil je onderzoek doen naar de commerciële of technische haalbaarheid van een specifiek project in India? Of overweeg je te investeren in een fabriek, een joint venture of een lokaal kantoor in India? Dan zou je wellicht aanspraak kunnen maken op een DHI-subsidie. We bespreken alle financieringsmogelijkheden voor jullie marktentree in India graag met je. Neem dan contact met ons op!