Indiase R&D divisie goud waard voor NXP Semiconductors

 

De Brabantse chipproducent NXP is in 15 jaar uitgegroeid tot een van de grootste chipproducenten ter wereld met een omzet van ruim 11 miljard dollar. De R&D divisie in India speelt daarin een cruciale rol, vertelt Sanjay Gupta, VP bij NXP. “We hebben hier 650 patenten op onze naam staan.”

Sanjay Gupta (in blauw) tijdens het NXP India Mentorship Program

Grootste R&D hub 

NXP beschikt over 4 R&D kantoren in India. Daar werken in totaal ruim 3000 mensen. De verschillende locaties focussen zich op specifieke markten. In Noida, nabij hoofdstad Delhi, ontwerpen ze hardware en software die gebruikt wordt in de volgende generatie microcontrollers en microprocessors voor de auto- en edge computing-industrie, in Bengaluru ligt daarnaast de focus op de IoT- en security-markten, in Pune op connectivity-oplossingen en in Hyderabad op software-oplossingen voor de communicatie- en infrastructuurmarkt. “India is de grootste R&D hub van NXP,” vertelt Gupta. “En wordt ook beschouwd als een van de meest innovatieve hubs. We hebben vanuit India tot nu toe meer dan 650 patenten aan het al indrukwekkend rijtje octrooifamilies van NXP kunnen toevoegen.” Dat onderstreept volgens Gupta nog maar eens de kwaliteit van Indiase ingenieurs.

Bedrijfscultuur in India

Gupta zelf als ingenieur afkomstig van een vooraanstaande universiteit in India. "Zesentwintig jaar geleden kreeg ik als net-afgestudeerde een baan aangeboden bij deze geweldige organisatie. Ik had het geluk dat ik meerdere kansen kreeg om te groeien en uit te blinken binnen dit wereldwijde bedrijf en werd bij elke stap die ik zette, van de ene uitdagende rol naar de andere, begeleid en ondersteund door het management van NXP. In 2016 kreeg ik de meest uitdagende kans om leiding te geven aan NXP India, terwijl het bedrijf fuseerde met het Amerikaanse semiconductormaker Freescale. Voorbeelden zoals mijn carrière binnen NXP zijn een enorme drijfveer voor onze mensen: ze weten dat echt iedereen de kans heeft om zich te ontwikkelen binnen het bedrijf.” 

Het Senior Leadership Team van NXP werkt actief aan het creëren van een familiecultuur binnen alle vestigingen. "Dat is ook goed voor de business", zegt Gupta. "Ondanks dat onze teams in India letterlijk mijlenver uit elkaar liggen en zich richten op verschillende producten en markten, moedigen we samenwerking tussen afdelingen zo veel mogelijk aan. We merken dat wanneer we verschillende disciplines bij elkaar brengen, ze ongelooflijk goed van elkaar leren en vaak met nieuwe ideeën of oplossingen komen voor hun eigen segment."

Ease of doing business

Volgens de India vice-president moeten bedrijven die nog twijfelen of India de juiste locatie is voor hun R&D afdeling, nu hun slag slaan. “Er is ontzettend veel talent in India en je hoeft je als bedrijf geen zorgen te maken over de kwaliteit die zij kunnen afleveren. Bovendien wordt ondernemen in India makkelijker, kijk maar naar de enorme sprong die India in de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt op de Ease of Doing Business lijst van de Wereldbank. Daarnaast investeert de overheid flink in de ontwikkeling van industrieën zoals de productiesector en de chipindustrie. Geen wonder dat India steeds populairder wordt bij buitenlandse investeerders.”

Lees hier meer over de voordelen van het outsourcen van uw R&D naar India en waarom dit het juiste moment is:

Belastingvoordelen

De Indiase overheid heeft in de begroting voor 2022 aangekondigd de belastingvoordelen die gelden voor internationale bedrijven die in India een productielocatie opzetten te verlengen. Daarnaast zullen er grote investeringen worden gedaan in de chipindustrie, de autoindustrie en infrastructuur. Dit biedt volgens Gupta interessante kansen voor Europese bedrijven. “Als je in India succesvol de markt wil betreden, heb je een langetermijnvisie nodig. Daarom moet je niet alleen overwegen om je R&D hier op te zetten, maar ook de productiemogelijkheden onderzoeken. Op die manier kun je profiteren van de huidige stimuleringsmaatregelen en ben je wendbaar en voorbereid om in te kunnen spelen op de snelle ontwikkelingen in de Indiase samenleving.”

Concurrentie neemt toe

Gupta maakt zich niet ongerust over de mogelijke concurrentie voor NXP die nu naar India komt door het gunstige ondernemingsklimaat. “Allereerst denk ik dat concurrentie gezond is voor elk bedrijf, omdat het je meer gefocust en efficiënter maakt. Daarnaast zijn we bij NXP zo veelzijdig, werken we met talentvolle mensen en ontwikkelen de markten waarin wij actief zijn zich zo snel, dat ik verwacht dat we onze omzet in de komende vijf jaar aanzienlijk zullen verhogen. Neem bijvoorbeeld de auto-industrie, een van onze belangrijkste markten. We werken momenteel aan spannende innovaties en oplossingen voor elektrische voertuigen, Infotainment & connected cars en autonome voertuigen, met de focus op het verbeteren van de klantervaring. Deze sector blijft de komende jaren in beweging.”

India staat op een keerpunt

De MD geeft toe dat deze geavanceerde technologieën misschien nog niet 100 procent aansluiten op de huidige behoeften van de Indiase consument. “Maar vergis je niet, India heeft een bevolking van meer dan 1,4 miljard mensen, waarvan de helft jonger is dan 35 jaar. Dit snel ontwikkelende land heeft een groeiende middenklasse en een stijgend inkomensniveau, wat enorme zakelijke kansen creëert voor internationale bedrijven als zij de kans durven aan te grijpen in India te investeren en deel uit te maken van deze ‘journey’. India staat erom bekend dat het nieuwe technologieën en oplossingen in exponentieel tempo omarmt, zodra deze op een betaalbaar niveau zijn. India is bijvoorbeeld het grootste tweewielerland ter wereld. Elk jaar worden er meer dan 20 miljoen motorfietsen en scooters geproduceerd voor de Indiase markt. Het aantal internetgebruikers is ook een goed voorbeeld. Dat is in 10 jaar met 800 procent toegenomen. Online betalen of shoppen was een paar jaar geleden nog zeer ongebruikelijk en inmiddels is het ingeburgerd. India staat op een interessant keerpunt waar bedrijven hun voordeel mee moeten doen.” 

Workshop Marktentree

Om daadwerkelijk succesvol te worden in India en te profiteren van de kansen die Sanjay Gupta beschrijft, is een solide marktentree-strategie nodig. India is een markt die vraagt om een lange adem en een goed begrip van lokale wensen en voorkeuren. Om er zeker van te zijn dat u met de juiste strategie van start gaat, heeft IndiaConnected een speciale Marktentree Workshop opgezet.

In 2 uur buigt u zich met onze experts over uw strategie en worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Krijg meer inzicht in wat er allemaal bij uw marktentree in India komt kijken.

  • Ontvang waardevolle feedback op uw huidige India strategie van onafhankelijke experts.

  • Expertise op elk terrein: sales, manufacturing, juridisch, fiscaal, financieel, supply chain, recruitment etc.

Vraag nu direct een offerte bij ons aan.