Dit moet u weten als u gaat produceren in India

 

Steeds meer bedrijven kiezen voor India als productielocatie. Logisch, dankzij de Make in India campagne van premier Modi is het vestigingsklimaat sterk verbetert. Heeft u ook plannen om uw producten te laten maken in India? Lees dan deze vijf tips van Paulien Wesselink van het duurzame tassenmerk O My Bag.

Foto: O my bag

Foto: O my bag

1. “Reis naar India om een gevoel te krijgen bij het land en de mensen. In India draait alles om persoonlijk contact, een goede klik met Indiërs is dus cruciaal.”

2. “Vertrouw niet op agenten, maar ga zelf op bezoek bij lokale producenten. Dan zie je precies hoe het er in de fabrieken aan toe gaat en bouw je een directe relatie op met de mensen die je product maken.”

3. “Huur onafhankelijke kwaliteitscontroleurs in die op verschillende momenten tijdens het productieproces je product controleren. Dat hadden we achteraf veel eerder moeten doen.”

4. “Fair trade gecertificeerde producenten zijn vaak niet professioneel en betrouwbaar genoeg als je wilt opschalen. Staar je dus niet blind op een keurmerk, focus liever op transparantie bij je producent. Klanten zijn terecht sceptisch over keurmerken, dus het is belangrijker dat je hen kan laten zien hoe het eraan toe gaat bij je leverancier.”

5. “Trial & Error is dé methode om een goede Indiase producent te zoeken. Werk daarom met verschillende producenten om gaandeweg de beste samenwerkingspartner te vinden.”

 

Endemol groeit in 10 jaar uit tot India’s grootste tv-producent

 

Met Big Brother, Fear Factor en Deal or No Deal, veroverde Endemol razendsnel de harten van 800 miljoen Indiase televisiekijkers. Om Nederlandse televisieformats succesvol te exporteren naar India is maatwerk nodig. De perfecte timing, lokale productie en culturele bewerking van aansprekende tv-formats vormden de sleutel tot het succes, vertelt Endemol India ceo Deepak Dhar. “We maken in India drie verschillende Big Brothers.”

“Toen ik mijn ouders in 2006 vertelde dat ik de overstap maakte van Star TV naar Endemol dachten ze dat ik bij een farmaceutisch bedrijf ging werken,” lacht Deepak Dhar (41), ceo van Endemol India. “De naam deed denken aan paracetamol, het bedrijf was volstrekt onbekend in India.” Tien jaar later is dat wel anders: het Nederlandse tv-productiehuis is het afgelopen decennium uitgegroeid tot de grootste van India.

Dhar, een geboren Kashmiri die in zijn jeugd verhuisde naar Mumbai, maakte de explosieve groei helemaal mee. Hij was in 2006 de tweede medewerker van Endemol in India en leidt inmiddels een volledig Indiaas team van 45 creatieve, jonge medewerkers in het hart van Bollywood. “De timing van Endemol om de Indiase markt te betreden was echt perfect,” herinnert Dhar zich. “Er werden nauwelijks buitenlandse tv-formats geëxporteerd naar India, dus Endemol liep voor de troepen uit. Bovendien waren er nog geen lokale reality shows op de Indiase markt.”

De ervaring van Endemol uit andere landen met het schrijven van culturele bewerkingen, hielp enorm. “India is cultureel minstens zo gevarieerd als Europa,” zegt Dhar. “Behalve Hindi, zijn er nog 8 veelgesproken regionale talen. Daarnaast zijn er enorme cultuurverschillen en verschilt de regionale populariteit van tv-sterren. Als je daar geen rekening mee houdt, is de kans groot dat je show flopt.” Zo’n culturele bewerking kost veel tijd: zo werkt Dhars team momenteel aan de Indiase versie van de Nederlandse misdaadserie Penoza – een proces dat pakweg 8 tot 12 maanden duurt.

Endemol India CEO Deepak Dhar

Endemol India CEO Deepak Dhar

Dhars team werkt vortdurend nauw samen met collega’s uit Amsterdam en uit andere landen waar EndemolShine, zoals de groep inmiddels officieel heet, actief is. “De bedrijfscultuur bij Endemol is jong en creatief. De uitwisseling van ideeën staat centraal, goed of fout bestaat niet. De enige vraag die we voortdurend stellen is: “Wat werkt in deze context?”

Big Brother, een doorslaand succes dat momenteel aan het 9de seizoen bezig is, heet in India Bigg Boss. “In India spreken mensen elkaar vaak aan met ‘hey boss, dus dat leek ons geschikter dan ‘brother’. Om culturele obstakels te overwinnen, maken we inmiddels drie verschillende versies van Bigg Boss, voor verschillende markten in India. Daardoor is het programma nu 300 dagen per jaar te zien op een van de 850 Indiase tv-zenders.”

Terwijl Endemol het Indiase televisielandschap domineert, groeit het bedrijf op andere fronten verder. Dhar: “Er liggen nog veel mogelijkheden om content te maken voor digitale platformen en we storten ons ook op de productie van films, zoals de bewerking van de Amerikaanse speelfilm Warrior voor de Indiase markt.”

Ook succesvol exporteren naar India? 

 

Nederlander gedijt uitstekend in poldercultuur Indiaas familiebedrijf

 

Gosse Wielinga (1964) werkt al tien jaar voor het beursgenoteerde Indiase familiebedrijf Suzlon Energy. Vrijwel maandelijks bezoekt hij de Indiase fabrieken in Pune en Vadodara (Gujarat) waar Suzlon zijn windturbines bouwt. “Je moet je best doen om Indiërs te begrijpen, anders zullen ze jou ook niet begrijpen.”

Gosse Wielinga op de productielocatie in India

Gosse Wielinga op de productielocatie in India

Hij heeft het “ontiegelijk naar zijn zin” in India, vertelt Gosse Wielinga enthousiast aan de telefoon. Wielinga houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe rotorbladen, zeg maar de wieken van windmolens. Daarnaast is hij de schakel tussen de R&D afdelingen van Suzlon en de productielocaties van het Indiase familiebedrijf. Eerder zette Wielinga voor Suzlon, een van de grootste producenten van windturbines ter wereld, een nieuwe productiefaciliteit op in de Verenigde Staten.

“Tien jaar geleden ben ik er vrij naïef ingestapt,” vertelt Wielinga. “Ik had geen idee van de Indiase bedrijfscultuur. Tegenwoordig beschrijf ik Suzlon vaak als een ui: in de kern zit de familie en alle schillen eromheen vormen de organisatie. Hoe dichter je bij die kern zit, hoe meer invloed je hebt.” 

Wielinga rapporteert weliswaar niet direct aan de familie maar hij zit wel vrij dicht bij het vuur. “Ik heb geregeld contact met familieleden, vaak informeel als ze Nederland bezoeken of als ik daar ben. Als ik de grote baas, Mr. Tanti, tegenkom, vertel ik altijd waar ik mee bezig ben. Het is belangrijk om de lijn open te houden – ook als er even niets nieuws te melden valt. Daarnaast is het belangrijk de familie altijd met groot respect te behandelen. Sommige noemen Mr. Tanti bij zijn voornaam; maar dat doe ik na al die jaren nog steeds niet. Die afstand houd ik heel bewust.”

Productie van windmolens in India

Productie van windmolens in India

Op papier heeft Suzlon een sterke, formele bedrijfscultuur, maar in de praktijk is het heel informeel, stelt Wielinga. “Eigenlijk hebben we een enorme poldercultuur. Plannen worden op lagere niveaus voorbereid en informeel met elkaar besproken tussen de verschillende afdelingen. Dat gaat zo een tijdje heen en weer, totdat er een voorstel ligt waarmee iedereen tevreden is. In formele vergaderingen is zo’n plan dus alleen nog maar een hamerstuk. Sommige Westerse collega’s vinden het vervelend omdat deze manier van werken traag gaat, maar zelf vind ik het heel prettig. Indiërs kijken bovendien anders naar efficiency dan wij Hollanders. Logisch, in India is arbeid niet zo kostbaar als bij ons.”

Bovendien werpt de aanpak van Suzlon zijn vruchten af. Het bedrijf is in dertien jaar uitgegroeid tot een van de grootste spelers ter wereld in de windenergiemarkt.  Wielinga: “India is onze belangrijkste afzetmarkt, maar we verkopen ook turbines in de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Amerika. Tijdens de crisis hebben we het moeilijk gehad, maar met de komst van de regering Modi, een echt zakenkabinet, wordt er weer enorm veel geïnvesteerd. Windenergie in India groeit razendsnel.” 

Lees hier de 5 tips van Gosse Wielinga om effectief te werken in India.