Exporteren naar India

U wilt exporteren naar India? Op deze pagina vindt u alles wat u moet weten, inclusief praktische tips, een uitgebreid stappenplan en veel gestelde vragen van Nederlandse exporteurs die met India zaken doen.

Waarom exporteren naar India

India is de snelst groeiende grote economie ter wereld. Dankzij de jonge bevolking en de toenemende koopkracht zal India in 2050 de grootste consumentenmarkt ter wereld zijn, voorspelt The Economist. Steeds meer Nederlandse bedrijven beseffen dat er in India serieuze groeikansen liggen. Maar Nederland is niet de enige die zijn producten en diensten aanbiedt in India – de hele wereld klopt inmiddels op de deur van deze nieuwe grootmacht.


Advies en ondersteuning bij export naar India

IndiaConnected ondersteunt Nederlandse exporteurs met vragen zoals:

  • Hoe kansrijk zijn mijn producten / diensten in India?
  • Wat zijn de totale kosten van mijn Indiase klant (incl. belastingen) om mijn product / dienst te importeren? 
  • Hoe vind ik een betrouwbare importeur / distributeur?
  • Ik wil zelf een importbedrijf opzetten in India om onafhankelijk zaken te kunnen doen met distributeurs. Wat komt hier bij kijken?
  • Hoe vind ik een betrouwbare logistieke partner?
  • Met welke juridische zaken moet ik rekening houden?
  • Welke importtarieven gelden voor mijn producten?
  • Sinds de eerste deal laat mijn distributeur niks meer horen, wat gaat er mis?
  • Als alternatief voor export overweeg ik in India te gaan produceren. Waarmee moet ik rekening houden in mijn afweging? 

5 tips voor export naar India

Exporteren naar India is heel interessant, maar vraagt wel om een goede voorbereiding, maatwerk en geduld," zegt Bart Hergaarden. Bart verzorgt al jaren exporttrainingen over India voor exportnetwerk Fenedex en geldt als dé expert op dat gebied in de Benelux. Hieronder geeft hij exporteurs die India willen veroveren vijf tips. 

1. Beschouw India als een continent

Bedenk dat de interne markt van de EU verder is ontwikkeld dan de Indiase interne markt. Dat betekent in de praktijk dat het eenvoudiger is om een vrachtwagen van Portugal naar Duitsland te laten rijden dan van bijvoorbeeld Tamil Nadu naar Gujarat. Het is daarom aan te raden om niet meteen in heel India te beginnen, maar een deelstaat van India te kiezen. Zeker ook gezien de verschillen op deelstaatniveau wat betreft wetgeving, taal, cultuur en klimaat in India.

2. Export naar India vereist maatwerk

De meeste bedrijven die willen exporteren naar India passen hun producten speciaal aan op de behoeften van Indiase consumenten. Denk aan McDonalds dat in India een vegetarische aardappelburger verkoopt; denk aan TomTom dat specifiek voor de Indiase markt een navigatiesysteem ontwikkelde dat is gebaseerd op herkenningspunten in plaats van straatnamen; en denk aan Philips dat sterk vereenvoudigde medische apparatuur ontwikkelt speciaal voor India. Uiteraard moet uw aangepaste product ook van topkwaliteit zijn. De hele wereld ziet India als afzetmarkt: de concurrentie is enorm.

3. Houd rekening met invoerheffingen in India

De invoerheffingen in India liggen rond de 30%. Dat betekent dat de daadwerkelijke “landed costs” van uw product (inclusief invoerheffingen, transport, verzekering etc.) voor uw Indiase klant soms wel anderhalf keer uw factuur bedraagt. Houdt daar rekening mee tijdens de onderhandelingen.

4. Werkkapitaal in India is duur

Besef dat werkkapitaal in India duur is. De rente op een krediet kan al gauw oplopen tot 20 à 25% per jaar. De hoog kosten van kapitaal vormen een extra reden voor Indiase bedrijven om alleen met buitenlandse leveranciers in zee te gaan die veel toegevoegde waarde kunnen bieden. 

5. Denk out-of-the-box

Hoogwaardige technologie exporteren naar India is doorgaans niet eenvoudig, vanwege de hoge kosten voor de klant. Daarom loont het de moeite om een alternatieve strategie te ontwikkelen voor export naar India. Het Nederlandse bedrijf Fresh Food Technology is daarvan een mooi voorbeeld. De producent van koelopslaginstallaties voor de groente- en fruitsector brak de Indiase markt open door middel van een creatief MVO-project. Door samen te werken met een lokale ngo en een maatschappelijk betrokken investeerder wist het zijn eerste installatie te bouwen in India. Inmiddels komt ruim 30% van de omzet uit India.


Stappenplan voor export naar India

Gefeliciteerd, u heeft een Indiase klant binnengehaald. Nu gaat u uw producten exporteren naar India. Met welke praktische zaken moet u rekening houden?

1. Welke documenten heeft u nodig voor export naar India?

De Indiase douane autoriteiten hanteren verschillende documentseisen afhankelijk van het type product (HS Code) dat u wilt exporteren. Een goed overzicht van deze eisen vindt u hier. Uit ervaring weten we dat de Indiase autoriteiten soms met nieuwe, onbekende eisen komen. Daarom raden we exporteurs aan om met een ervaren Indiase importeur en/of inklaringsagent te werken.

De eerste keer dat u een product exporteert moet u bovendien extra nauwkeurig letten op de goederenomschrijving en de HS code. De eerste registratie wordt door de Indiase douance als referentie gehanteerd voor toekomstige soortgelijke zendingen. Als uw product per ongeluk in een andere classificatie terechtkomt (met hogere invoertarieven) kunt u dit vervolgens niet meer veranderen.

Voor sommige productgroepen, zoals cosmetica, moet vooraf voor ieder specifiek product (EAN code) een invoervergunning worden verkregen door de Indiase importeur. Daarom kiezen sommige exporteurs ervoor om zelf een importbedrijf op te zetten in India om deze vergunningen zelf in bezit te hebben en onafhankelijk zaken te doen met distributeurs.

2. Wat heeft u nodig om een zending tijdelijk India in te voeren?

Met het ATA-carnet van de KvK kunt u in India alleen tentoonstellingsmateriaal tijdelijk invoeren. Voor beroepsmateriaal, handelsmonsters, postverkeer en de doorvoer van goederen zijn aanvullende documenten nodig. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de tijdelijke invoer van bijvoorbeeld een machine (voor demonstratiedoeleinden) en de invoer van grondstoffen voor de bewerking naar een halffabrikaat of eindproduct welke voor export is bestemt.

 3. Wat zijn de invoertarieven en invoerrechten voor mijn product in India?

India hanteert relatief hoge invoerheffingen. Gemiddeld liggen de heffingen tussen de 27 en 30 procent. Bij alcohol, auto’s en andere luxeproducten liggen de heffingen nog hoger. Anderzijds zijn sommige medische producten en veel voedselproducten (gedeeltelijk) vrijgesteld van invoerheffingen. Wanneer u goederen verkoopt aan de Indiase overheid en aan vijfsterrenhotels zijn deze meestal ook vrijgesteld van invoerheffingen. De hoge importheffingen leiden ertoe dat het interessant kan zijn om een eigen fabriek of productielocatie op te zetten in India of de productie voor de Indiase markt uit te besteden aan een Indiase partij. Wilt u weten welke invoerheffing geldt voor uw product? Zie hier.

 3. Welke handelsbelemmeringen zijn er in India?

Naast de hoge invoerheffingen is er voor sommige productgroepen een invoerverbod of een sterke regulering, zie hier.

 4. Aan welke eisen moeten verpakkingen voldoen in India?

Alle voorverpakte consumentengoederen (food en non-food) moeten zijn voorzien van een invoerlabel ten tijde van invoer met daarop de volgende informatie:

  • Naam en adres van importeur
  • Algemene productnaam of productomschrijving
  • Netto inhoud of hoeveelheid (uitgedrukt in het metrische stelsel: milliliter, liter, gram of kilo)
  • Datum van import en van productie
  • MRP: Maximum Retail Price. Dit is de consumenteneindprijs incl. alle belastingen waarvoor het product maximaal mag worden verkocht aan de consument.

Voor sommige productgroepen gelden specifieke eisen, zoals voedselproducten, zie bijvoorbeeld hier. Andere nuttige info over verpakking- en labelling eisen die in India gelden voor specifieke productcategorieën vindt u hier