Endemol groeit in 10 jaar uit tot India’s grootste tv-producent

 

Met Big Brother, Fear Factor en Deal or No Deal, veroverde Endemol razendsnel de harten van 800 miljoen Indiase televisiekijkers. Om Nederlandse televisieformats succesvol te exporteren naar India is maatwerk nodig. De perfecte timing, lokale productie en culturele bewerking van aansprekende tv-formats vormden de sleutel tot het succes, vertelt Endemol India ceo Deepak Dhar. “We maken in India drie verschillende Big Brothers.”

“Toen ik mijn ouders in 2006 vertelde dat ik de overstap maakte van Star TV naar Endemol dachten ze dat ik bij een farmaceutisch bedrijf ging werken,” lacht Deepak Dhar (41), ceo van Endemol India. “De naam deed denken aan paracetamol, het bedrijf was volstrekt onbekend in India.” Tien jaar later is dat wel anders: het Nederlandse tv-productiehuis is het afgelopen decennium uitgegroeid tot de grootste van India.

Dhar, een geboren Kashmiri die in zijn jeugd verhuisde naar Mumbai, maakte de explosieve groei helemaal mee. Hij was in 2006 de tweede medewerker van Endemol in India en leidt inmiddels een volledig Indiaas team van 45 creatieve, jonge medewerkers in het hart van Bollywood. “De timing van Endemol om de Indiase markt te betreden was echt perfect,” herinnert Dhar zich. “Er werden nauwelijks buitenlandse tv-formats geëxporteerd naar India, dus Endemol liep voor de troepen uit. Bovendien waren er nog geen lokale reality shows op de Indiase markt.”

De ervaring van Endemol uit andere landen met het schrijven van culturele bewerkingen, hielp enorm. “India is cultureel minstens zo gevarieerd als Europa,” zegt Dhar. “Behalve Hindi, zijn er nog 8 veelgesproken regionale talen. Daarnaast zijn er enorme cultuurverschillen en verschilt de regionale populariteit van tv-sterren. Als je daar geen rekening mee houdt, is de kans groot dat je show flopt.” Zo’n culturele bewerking kost veel tijd: zo werkt Dhars team momenteel aan de Indiase versie van de Nederlandse misdaadserie Penoza – een proces dat pakweg 8 tot 12 maanden duurt.

 Endemol India CEO Deepak Dhar

Endemol India CEO Deepak Dhar

Dhars team werkt vortdurend nauw samen met collega’s uit Amsterdam en uit andere landen waar EndemolShine, zoals de groep inmiddels officieel heet, actief is. “De bedrijfscultuur bij Endemol is jong en creatief. De uitwisseling van ideeën staat centraal, goed of fout bestaat niet. De enige vraag die we voortdurend stellen is: “Wat werkt in deze context?”

Big Brother, een doorslaand succes dat momenteel aan het 9de seizoen bezig is, heet in India Bigg Boss. “In India spreken mensen elkaar vaak aan met ‘hey boss, dus dat leek ons geschikter dan ‘brother’. Om culturele obstakels te overwinnen, maken we inmiddels drie verschillende versies van Bigg Boss, voor verschillende markten in India. Daardoor is het programma nu 300 dagen per jaar te zien op een van de 850 Indiase tv-zenders.”

Terwijl Endemol het Indiase televisielandschap domineert, groeit het bedrijf op andere fronten verder. Dhar: “Er liggen nog veel mogelijkheden om content te maken voor digitale platformen en we storten ons ook op de productie van films, zoals de bewerking van de Amerikaanse speelfilm Warrior voor de Indiase markt.”

Ook succesvol exporteren naar India?