Verantwoord ondernemen in India

Wilt u duurzaam en eerlijk inkopen, produceren of handelen in India? Daarvoor introduceert MVO Nederland het programma ‘Omzet met impact’. Het programma, dat wordt ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken, stimuleert duurzame handel en draagt bij aan de Sustainable Development Goals. 

 
MVO in India
 

Duurzame handel met India
Nederlandse ondernemers die zakendoen met India zien veel kansen voor duurzame handel, zo blijkt uit recent onderzoek van MVO Nederland (Thermometer 2016). Zij willen ook graag verantwoord ondernemen, maar hebben moeite dit concreet te maken. Tegelijk willen veel handelspartners in India graag investeren in MVO, maar missen ze de financiële middelen en zekerheid om dat te doen.

Matchmaking
MVO Nederland koppelt kleine coalities van ondernemers in Nederland en India aan elkaar. Na onderzoek naar veelbelovende marktkansen in India, wordt met de ondernemers een plan opgesteld voor het realiseren van duurzame en eerlijke handels- en investeringsrelaties. Bedrijven moeten daarin minimaal voldoen aan de OESO-richtlijnen en zoveel mogelijk bijdragen aan de Sustainable Development Goals. MVO Nederland richt zich vooral op innovatieve businessplannen. Denk aan circulaire kledingproductie, duurzame fruitteelt waarbij de bodemkwaliteit verbetert of slimme oplossingen om afvalproblematiek te lijf te gaan. De focus ligt op de sectoren agrifood, textiel, leer, ICT, toerisme, chemie en de maritieme sector.

MVO Nederland en IndiaConnected
MVO Nederland is het grootste duurzame bedrijvennetwerk van Europa. Samen met bedrijven worden projecten gestart die bijdragen aan een nieuwe economie, die klimaatneutraal is, waar afval niet bestaat en waarin ieder talent telt. Momenteel zijn er ruim 2.300 partners aangesloten, bestaande uit zowel startups, ZZP-ers, MKB’ers als grote multinationals. IndiaConnected is officieel partner van MVO Nederland.

Meer weten? We horen graag van u!

 

 

 

Waar moet u op letten als u werkt met Indiërs

Ken jezelf
De frustratie van Nederlanders in India is bekend: waarom zegt mijn Indiase zakenpartner niet gewoon duidelijk hoe het ervoor staat? Anderzijds hebben Indiërs moeite met de directheid van Nederlanders die zij doorgaans als bot ervaren. Cultuur- en communicatietrainer Nandini Bedi, associate bij IndiaConnected, legt uit waar het wederzijdse ongemak vandaag komt.

Een paar jaar geleden vroeg ik een Indiase vrouw die bij Tata Corus werkte wat voor haar het grootste verschil is tussen Nederland en India. “Het kostte me veel tijd om te wennen aan de directheid van Nederlanders,” antwoordde ze. Ik glimlachte en dacht terug aan de keren dat ik op het punt stond om mijn tas te pakken en mijn Nederlandse partner te verlaten nadat hij weer eens kortweg mijn vraag had beantwoord met ‘Nee’. Simpel, efficiënt, duidelijk. Boodschap overgebracht. Als hij dat deed, voelde dat soms als een klap in mijn gezicht.

Ik denk dat de Nederlandse directheid een uiting is van transparantie. What you see is what you get. Hoezo is het anders zo makkelijk om van buiten naar binnen te kijken bij Nederlandse huizen? De verbaasde buitenlander ziet een keurig opgeruimde woonkamer. De boodschap van een transparant, duidelijk en eerlijk volk dat niets te verbergen heeft. Die ramen lijken te willen zeggen: kijk maar, dit zijn wij.

What you see is what you get.
Daarnaast is de Nederlandse directheid een uiting van efficiëntie. Waarom zou je veel tijd besteden aan een lange verklaring voor je ‘Nee’, als je ook gewoon ‘Nee’ kunt zeggen (en door kan gaan met belangrijkere zaken)? Als de ontvanger wilt weten waarom, dan vraagt hij daar wel naar. Zo niet, ook prima. Dat bevestigt alleen maar dat de onderliggende verklaring achter het ‘nee’ van de boodschapper niet zo belangrijk is.

Deze Nederlandse redenering waarbij transparantie en efficiëntie centraal staan, staat in schril contrast met wat Indiërs, en met hen de meeste andere volken in de wereld, belangrijk vinden: de onderliggende verklaring. Daarom nemen Indiërs hun toehoorders mee in hun soms wijdsprakige verhaal, waardoor hun uiteindelijke antwoord niet als een verrassing komt, laat staan als een klap in het gezicht. Hun antwoord is meestal genuanceerd – en hun verhaal neemt je mee langs hun afwegingen. Zo communiceren Indiërs doorgaans: indirect.

Toch gaat het niet altijd zo. Soms vertellen Nederlanders hoe schokkend direct hun Indiase collega’s zijn. Het is de moeite waard om te bedenken waar, wanneer en hoe dit gebeurt, want de manier van communiceren zegt veel over India – en over Nederland natuurlijk.

Dutch Design in India succesvol

 

Robert Verrijt en Marie-Anne Oudejans behoren tot de 50 invloedrijkste architecten en designers in India. De Nederlanders zijn opgenomen in de lijst die het toonaangevende designmagazine Architectural Digest India jaarlijks opstelt.

Robert Verrijt stond in 2015 ook al eens in de prestigieuze lijst. Samen met zijn Indiase vrouw Shefali Balwani leidt Verrijt het succesvolle architectenbureau Architecture BRIO in Mumbai. In 2014 werd het bureau beloont met de House of the Year award. Architectural Digest India roemt vooral de manier waarop het bureau gebouwen ontwerpt die perfect in de natuurlijke omgeving passen. In 2015 interviewde IndiaConnected hem al eens over werken in India.

Bar Palladio, ontworpen door Oudejans (foto: Palladio)

Bar Palladio, ontworpen door Oudejans (foto: Palladio)

Marie-Anne Oudejans is een nieuwkomer in de lijst. Oudejans, de designer achter modemerk Tocca, wordt door het magazine geroemd om het interieurontwerp van Caffè Palladio in de Narain Niwas Gardens in Jaipur, Rajasthan. Momenteel werkt ze in India aan The Gem Palace in Mumbai en aan huizen voor klanten in Jaipur.

Het succes van Verrijt en Oudejans toont aan dat er grote kansen liggen voor Dutch design in India. Toch zijn Dutch design iconen als Moooi, Droog en Gispen nog nauwelijks vertegenwoordigd in India. Architectenbureau MVRDV, bekend van de Rotterdamse markthal, heeft inmiddels wel voet aan de grond in India. Onlangs werd hun eerste grote complex in Pune opgeleverd. MVRDV heeft India dan ook uitgeroepen tot focusland en heeft daarvoor een lange termijn India strategie uitgestippeld.