Zakencultuur, communicatie en werken in India

Moeizame communicatie. Dat is de meest gehoorde klacht van Nederlandse bedrijven die werken in India. Vreemd is dat niet: de Nederlandse zakencultuur verschilt enorm van de zakencultuur in India. Op deze pagina vindt u praktische tips over samenwerken met Indiërs; vertelt Nandini Bedi, communicatietrainer en associate bij IndiaConnected, hoe Indiërs de Nederlandse directheid ervaren en vindt u de meest gestelde vragen over werken in India.

Advies en ondersteuning bij werken in India

Met al onze klanten besteden we veel aandacht aan de Indiase zakencultuur en communicatie. Tijdens presentaties, (meerdaagse) teamtrainingen en individuele coachingsessies geven we praktische tips en bespreken we vragen zoals:

  • Waarom krijg ik geen antwoord op mijn mails?
  • Is het normaal dat ik midden in het weekend een Whatsappbericht krijg van mijn Indiase contactpersoon? 
  • Bij het opvolgen van leads reageert men enthousiast, maar vervolgens blijft het stil. Wat gaat er mis?
  • Mijn Indiase zakenpartner draait altijd om de hete brei heen. Hoe kom ik erachter wat er echt speelt bij mijn Indiase partner?
  • Hoe kan ik de samenwerking tussen mijn Nederlandse en Indiase medewerkers verbeteren?
  • Wat is de waarde van een getekend contract?
  • Hoe ga ik om met relatiegeschenken, verjaardagen en bruiloften?
  • Ik krijg met regelmaat aanvragen vanuit India. Hoe serieus moet ik hiermee omgaan? 
  • Na het opstellen van een uitgebreide offerte, waar veel werk in is gaan zitten, hoor ik niets meer. Is dit normaal? Moet ik blijven herinneren? Wat is de beste tactiek?

tips voor werken in India

8 tips voor werken in India

Sommigen vinden werken in India maar lastig, anderen vinden het juist een feest. Wie effectief wilt werken in India doet er goed aan de Indiase zakencultuur te doorgronden. Alleen dan begrijpt u hoe Indiërs communiceren en wat ze daarmee bedoelen. 8 tips van Nederlandse ervaringsdeskundigen.

1. Communiceer veel, transparant en duidelijk

“We organiseren zeer regelmatig sessies met het personeel om onze aanpak en doelen te communiceren. Dat is noodzakelijk om iedereen op een lijn te krijgen. Daarnaast is mijn kantoor heel toegankelijk, iedereen kan hier binnenlopen. Ik ben transparant en eerlijk, maar mijn benadering verschilt wel per persoon: different strokes for different folks. Dat Indiërs Engels spreken helpt natuurlijk enorm. Een heel verschil met China. Als je daar een grapje maakt, begrijpen ze je niet. Met Indiërs kan je lachen.”

Michel Koopman, Leela Palace Hotel

2. Gebruik een tolk

“Natuurlijk spreken veel Indiërs prima Engels, maar ondanks dat je dezelfde taal spreekt, wil dat nog niet zeggen dat je elkaar ook altijd goed begrijpt. Een tolk die beide culturen kent kan een brug slaan tussen Nederlanders die zakendoen in India en hun Indiase leidinggevenden, partners en/of medewerkers.”

Gosse Wielinga, Suzlon Energy

3. Besef dat Indiërs liever geen ‘Nee’ zeggen

Iemand zei laatst tegen me: “Mijnheer Koopman, we liegen niet, we vertellen alleen niet altijd de waarheid.”

Michel Koopman, Leela Palace Hotel

4. Wees flexibel

“In India is het vaak niet helemaal duidelijk hoe de vork in de steel zit. Als je dat vervelend vindt, kost werken in India veel energie. Maar als je daarmee om leert gaan, dan is het eigenlijk heel leuk.”

Jos van Haaren, Philips

5. Neem de tijd

“Veel buitenlanders die voor zaken in India zijn geweest zitten doodmoe terug in het vliegtuig naar Europa. Dat komt vaak omdat ze niet voldoende tijd nemen in India. Als je op maandag een belangrijke vergadering hebt, vlieg dan de vrijdag daarvoor. Zo kan je acclimatiseren en verschijn je fris en scherp bij je afspraak.”

Gosse Wielinga, Suzlon Energy

6. Geniet van het spel

“Om een goede deal te maken, moet je het spel op zijn Indiaas spelen. Dat betekent dat je soms moet zeggen dat je geen tijd hebt of je telefoon niet opnemen. Dan speel je de moeilijke Europeaan, terwijl je medewerkers ondertussen de tegenpartij masseren. Die manier van zakendoen is in het begin wel eens frustrerend, maar na een tijdje leer je genieten van het spel. Dan ben je een halve Indiër geworden.” Gandert Roosen, Roosen Industries

7. Ga slim om met de hiërarchie

“Val een leidinggevende nooit publiekelijk af. Dat is dodelijk, want Indiase organisaties zijn meestal zeer hiërarchisch. Als je kritische ideeën wilt delen, doe dat dan onder vier ogen. Dat wordt vaak gewaardeerd en meestal doen ze er ook iets mee. De hiërarchie wordt ook sterk bepaald door leeftijd. In India heeft men respect voor ouderen. Grijze haren helpen dus ook om respect af te dwingen bij Indiaas personeel.”

Gosse Wielinga, Suzlon Energy

8. Neem jonge medewerkers bij de hand

“Indiërs zijn heel ambitieus, ze vechten om vooruit te komen.  Dat merk je al bij de bagageband op het vliegveld: iedereen staat vooraan. Op de werkvloer zie je dat ook terug. Het barst van de jonge mensen die heel gedreven zijn. Het is de kunst om hen bij de hand te nemen zodat je hun potentieel kunt aanboren. Dat geeft enorm veel voldoening.”

Gosse Wielinga, Suzlon Energy


Waar moet u op letten als u werkt met Indiërs

De frustratie van Nederlanders in India is bekend: waarom zegt mijn Indiase zakenpartner niet gewoon duidelijk hoe het ervoor staat? Anderzijds hebben Indiërs moeite met de directheid van Nederlanders die zij doorgaans als bot ervaren. Cultuur- en communicatietrainer Nandini Bedi, associate bij IndiaConnected, legt uit waar het wederzijdse ongemak vandaag komt.

Een paar jaar geleden vroeg ik een Indiase vrouw die bij Tata Corus werkte wat voor haar het grootste verschil is tussen Nederland en India. “Het kostte me veel tijd om te wennen aan de directheid van Nederlanders,” antwoordde ze. Ik glimlachte en dacht terug aan de keren dat ik op het punt stond om mijn tas te pakken en mijn Nederlandse partner te verlaten nadat hij weer eens kortweg mijn vraag had beantwoord met ‘Nee’. Simpel, efficiënt, duidelijk. Boodschap overgebracht. Als hij dat deed, voelde dat soms als een klap in mijn gezicht.

Ik denk dat de Nederlandse directheid een uiting is van transparantie. What you see is what you get. Hoezo is het anders zo makkelijk om van buiten naar binnen te kijken bij Nederlandse huizen? De verbaasde buitenlander ziet een keurig opgeruimde woonkamer. De boodschap van een transparant, duidelijk en eerlijk volk dat niets te verbergen heeft. Die ramen lijken te willen zeggen: kijk maar, dit zijn wij.

What you see is what you get.

Daarnaast is de Nederlandse directheid een uiting van efficiëntie. Waarom zou je veel tijd besteden aan een lange verklaring voor je ‘Nee’, als je ook gewoon ‘Nee’ kunt zeggen (en door kan gaan met belangrijkere zaken)? Als de ontvanger wilt weten waarom, dan vraagt hij daar wel naar. Zo niet, ook prima. Dat bevestigt alleen maar dat de onderliggende verklaring achter het ‘nee’ van de boodschapper niet zo belangrijk is.

Deze Nederlandse redenering waarbij transparantie en efficiëntie centraal staan, staat in schril contrast met wat Indiërs, en met hen de meeste andere volken in de wereld, belangrijk vinden: de onderliggende verklaring. Daarom nemen Indiërs hun toehoorders mee in hun soms wijdsprakige verhaal, waardoor hun uiteindelijke antwoord niet als een verrassing komt, laat staan als een klap in het gezicht. Hun antwoord is meestal genuanceerd – en hun verhaal neemt je mee langs hun afwegingen. Zo communiceren Indiërs doorgaans: indirect.

Toch gaat het niet altijd zo. Soms vertellen Nederlanders hoe schokkend direct hun Indiase collega’s zijn. Het is de moeite waard om te bedenken waar, wanneer en hoe dit gebeurt, want de manier van communiceren zegt veel over India – en over Nederland natuurlijk.