Stappenplan voor export naar India

 

Gefeliciteerd, u heeft uw eerste Indiase klant binnengehaald! Het exporteren van uw producten naar India kan beginnen. Maar hoe pakt u dit slim aan en met welke praktische zaken moet u rekening houden?

Stappenplan voor export naar india

1. Welke documenten heeft u nodig voor export naar India?

De Indiase douane hanteert verschillende document eisen afhankelijk van het type product dat u wilt exporteren (een goed overzicht van de specifieke eisen voor uw product vindt u hier), maar er zijn drie standaard documenten die altijd nodig zijn:

Bill of Entry
Een Bill of Entry geeft informatie over de exacte aard, de exacte hoeveelheid en de waarde van de goederen die in het land zijn geland of binnengekomen. Als de goederen worden ingeklaard via het Electronic Data Interchange (EDI)-systeem, wordt er geen formele Bill of Entry ingediend, aangezien deze in het computersysteem wordt gegenereerd. De importeur moet hierbij echter wel een vrachtaangifte indienen voor de verwerking van de inklaring van de goederen. 

Indien de Bill of Entry wordt ingediend zonder gebruik te maken van het EDI-systeem, is de importeur verplicht bewijsstukken in te dienen, waaronder een oorsprongscertificaat, inspectiecertificaat, bill of exchange, de handelsfactuur/paklijst. Zodra de goederen zijn aangekomen, onderzoeken en beoordelen de douanebeambten de informatie in de Bill of Entry en matchen deze met de geïmporteerde artikelen. Als er geen onregelmatigheden zijn, geven de ambtenaren een "pass out order" af waarmee de ingevoerde goederen door de douane worden vrijgegeven.

Handelsfactuur/Paklijst
De handelsfactuur is een door de exporteur aan de importeur afgegeven verkoopcontract. Zij helpt de douane bij het bepalen van de waarde van de goederen om het te betalen bedrag aan belastingen vast te stellen. Onderdeel van de factuur is de paklijst, een gespecificeerde lijst met gegevens over de goederen, die de volgende elementen moet bevatten:

  • Beschrijving van de goederen

  • Hoeveelheid en gewicht

  • Aantal pakketten

  • Type verpakking (pallet, doos, kist, enz.)

  • Merken en nummers 

  • Naam van de vervoerder 

  • Datum van uitvoer

  • Nummer van de uitvoervergunning

Bill of Lading / Airway Bill
Dit is het belangrijkste document in het verzendproces voor exporteurs. Een Bill of Lading is een belangrijk juridisch bindend document waarin onder andere het type, de hoeveelheid en de bestemming van de vervoerde goederen worden vermeld, alsmede de gegevens van de verzender, de transporteur en de koper/ontvanger. Voor een vlot transport van goederen van oorsprong naar bestemming en een snelle inklaring, dient de exporteur een correcte en volledige vrachtbrief van de zeevaartlijn-/vrachtexpediteur verkrijgen en naar de importeur sturen.

Uit ervaring weten we dat de Indiase autoriteiten soms met nieuwe, onbekende eisen komen. Daarom raden we exporteurs aan om met een ervaren Indiase importeur en/of inklaringsagent te werken. De eerste keer dat u een product exporteert moet u bovendien extra nauwkeurig letten op de goederenomschrijving en de HS code. De eerste registratie wordt door de Indiase douane als referentie gehanteerd voor toekomstige soortgelijke zendingen. Als uw product per ongeluk in een andere classificatie terechtkomt (met hogere invoertarieven) kunt u dit vervolgens niet meer veranderen.

2. Hoe voert u een zending tijdelijk in India in?

Als u googlet naar de benodigde documenten voor een tijdelijke invoer in India, dan komt u al snel uit op het ATA-carnet. Maar wees u ervan bewust dat u hetATA-carnet van de KvK u alleen de mogelijkheid biedt tijdelijk tentoonstellingsmateriaal in te voeren in India. Voor beroepsmateriaal, handelsmonsters, postverkeer en de doorvoer van goederen zijn er aanvullende documenten nodig. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de tijdelijke invoer van bijvoorbeeld een machine (voor demonstratiedoeleinden) en de invoer van grondstoffen voor de bewerking naar een halffabrikaat of eindproduct welke voor export is bestemd. Onze lokale experts zijn altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en weten precies wat u nodig heeft om uw producten zonder gedoe het land in te krijgen.

3. Welke handelsbelemmeringen zijn er in India?

Naast de hoge invoerheffingen is er voor sommige productgroepen een invoerverbod of een sterke regulering, een goed overzicht vindt u hier. In toenemende mate moeten buitenlandse producten een BIS-registratie hebben.

4. Wat zijn de invoertarieven en invoerrechten voor mijn product in India?

India hanteert relatief hoge invoerheffingen. Gemiddeld liggen de heffingen tussen de 27 en 30 procent. Bij alcohol, auto’s en andere luxeproducten liggen de heffingen nog hoger. Anderzijds zijn sommige medische producten en veel voedselproducten (gedeeltelijk) vrijgesteld van invoerheffingen. Wanneer u goederen verkoopt aan de Indiase overheid en aan vijfsterrenhotels zijn deze meestal ook vrijgesteld van invoerheffingen. De hoge importheffingen leiden ertoe dat het interessant kan zijn om een eigen fabriek of productielocatie op te zetten in India of de productie voor de Indiase markt uit te besteden aan een Indiase partij. Wilt u weten welke invoerheffing geldt voor uw specifieke product? Zie hier.

 5. Aan welke eisen moeten verpakkingen voldoen in India?

Alle voorverpakte consumentengoederen (food en non-food) moeten zijn voorzien van een invoerlabel ten tijde van invoer met daarop de volgende informatie:

  • Naam en adres van importeur

  • Algemene productnaam of productomschrijving

  • Netto inhoud of hoeveelheid (uitgedrukt in het metrische stelsel: milliliter, liter, gram of kilo)

  • Datum van import en van productie

  • MRP: Maximum Retail Price. (Dit is de consumentenprijs incl. alle belastingen waarvoor het product maximaal mag worden verkocht aan de consument.)

Voor sommige productgroepen gelden specifieke eisen, zoals voedselproducten, zie bijvoorbeeld hier. Andere nuttige info over verpakking- en labelling eisen die in India gelden voor specifieke productcategorieën vindt u hier