Nederlander gedijt uitstekend in poldercultuur Indiaas familiebedrijf

 

Gosse Wielinga (1964) werkt al tien jaar voor het beursgenoteerde Indiase familiebedrijf Suzlon Energy. Vrijwel maandelijks bezoekt hij de Indiase fabrieken in Pune en Vadodara (Gujarat) waar Suzlon zijn windturbines bouwt. “Je moet je best doen om Indiërs te begrijpen, anders zullen ze jou ook niet begrijpen.”

Gosse Wielinga op de productielocatie in India

Gosse Wielinga op de productielocatie in India

Hij heeft het “ontiegelijk naar zijn zin” in India, vertelt Gosse Wielinga enthousiast aan de telefoon. Wielinga houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe rotorbladen, zeg maar de wieken van windmolens. Daarnaast is hij de schakel tussen de R&D afdelingen van Suzlon en de productielocaties van het Indiase familiebedrijf. Eerder zette Wielinga voor Suzlon, een van de grootste producenten van windturbines ter wereld, een nieuwe productiefaciliteit op in de Verenigde Staten.

“Tien jaar geleden ben ik er vrij naïef ingestapt,” vertelt Wielinga. “Ik had geen idee van de Indiase bedrijfscultuur. Tegenwoordig beschrijf ik Suzlon vaak als een ui: in de kern zit de familie en alle schillen eromheen vormen de organisatie. Hoe dichter je bij die kern zit, hoe meer invloed je hebt.” 

Wielinga rapporteert weliswaar niet direct aan de familie maar hij zit wel vrij dicht bij het vuur. “Ik heb geregeld contact met familieleden, vaak informeel als ze Nederland bezoeken of als ik daar ben. Als ik de grote baas, Mr. Tanti, tegenkom, vertel ik altijd waar ik mee bezig ben. Het is belangrijk om de lijn open te houden – ook als er even niets nieuws te melden valt. Daarnaast is het belangrijk de familie altijd met groot respect te behandelen. Sommige noemen Mr. Tanti bij zijn voornaam; maar dat doe ik na al die jaren nog steeds niet. Die afstand houd ik heel bewust.”

Productie van windmolens in India

Productie van windmolens in India

Op papier heeft Suzlon een sterke, formele bedrijfscultuur, maar in de praktijk is het heel informeel, stelt Wielinga. “Eigenlijk hebben we een enorme poldercultuur. Plannen worden op lagere niveaus voorbereid en informeel met elkaar besproken tussen de verschillende afdelingen. Dat gaat zo een tijdje heen en weer, totdat er een voorstel ligt waarmee iedereen tevreden is. In formele vergaderingen is zo’n plan dus alleen nog maar een hamerstuk. Sommige Westerse collega’s vinden het vervelend omdat deze manier van werken traag gaat, maar zelf vind ik het heel prettig. Indiërs kijken bovendien anders naar efficiency dan wij Hollanders. Logisch, in India is arbeid niet zo kostbaar als bij ons.”

Bovendien werpt de aanpak van Suzlon zijn vruchten af. Het bedrijf is in dertien jaar uitgegroeid tot een van de grootste spelers ter wereld in de windenergiemarkt.  Wielinga: “India is onze belangrijkste afzetmarkt, maar we verkopen ook turbines in de Verenigde Staten, Australië en Zuid-Amerika. Tijdens de crisis hebben we het moeilijk gehad, maar met de komst van de regering Modi, een echt zakenkabinet, wordt er weer enorm veel geïnvesteerd. Windenergie in India groeit razendsnel.” 

Lees hier de 5 tips van Gosse Wielinga om effectief te werken in India. 

 

Nederlands waterbedrijf produceert in India en verkoopt wereldwijd

 

In het kader van de Make in India campagne portretteert IndiaConnected Nederlandse bedrijven die produceren in India. In deel 3 van deze serie: Basic Water Needs. Dit Amsterdamse waterbedrijf ontwikkelt en produceert al tien jaar waterfilters in India en verkoopt deze in 30 landen. “Als we ons product in Nederland hadden ontwikkeld, zou het nooit van de grond zijn gekomen.” 

Basic Water Needs zit stevig in de lift. Het Nederlandse bedrijf dat waterfilters ontwikkelt en produceert in India, leverde zijn producten al aan meer dan 2 miljoen mensen in 30 verschillende landen. Het gros van de omzet van het snel groeiende Amsterdamse waterbedrijf komt, behalve uit India, uit Indonesië, Malawi, Filipijnen en Ethiopië.

“Als je een product maakt voor India of vergelijkbare opkomende markten, ligt het voor de hand om ook in zo’n land te ontwikkelen en te produceren,” zegt directeur Jens Groot (30). “Vanuit Nederland kun je moeilijk de behoeften inschatten van Indiase consumenten. Als je dat wel doet, is de kans groot dat je de plank misslaat.”

Produceren in India is bovendien aantrekkelijk, stelt Groot. “Het industrielandschap is goed: er zijn voldoende toeleveranciers die kwaliteit kunnen leveren, de lonen liggen laag en de infrastructuur is op orde. Alles wat we in Nederland kunnen maken, kan net zo goed in India worden geproduceerd.”

De fabriek van Basic Water Needs ligt in de kleine stad Pondicherry in de zuidelijke deelstaat Tamil Nadu. Groot: “Onze leveranciers zitten voornamelijk in Chennai, de 5de stad van India op een paar uur rijden. Ook ligt daar een internationaal vliegveld en een haven van waaruit we onze waterfilters exporteren naar Afrika en de rest van Azië. Ideaal.”

Groot, die in 2012 de overstap maakte van investeringsmaatschappij Rocket Internet (o.a. bekend van Zalando en Hello Fresh), zat de eerste twee jaar maanden achter elkaar in India. “Dat is essentieel als je snel wilt groeien. Je moet relaties opbouwen met leveranciers en het vertrouwen winnen van je team. Anders krijg je niks gedaan en wordt je gillend gek.”

Inmiddels heeft Groot een lokale directeur aangesteld in de Indiase fabriek en houdt hij zich vanuit Amsterdam voornamelijk bezig met de verkoop. Desalniettemin blijft hij de fabriek in India scherp in de gaten houden. “Elke ochtend bel ik met mijn Indiase directeur. Ook zit ik strak op de financiën daar. In Nederland zijn we gewend om medewerkers in het diepe te gooien, maar mijn ervaring in India is dat je mensen beter geleidelijk verantwoordelijkheden kan geven.”

Produceert u ook in India of overweegt u een fabriek te beginnen in India? We helpen u graag verder! 

 

Cultuurclash nekt Nederlandse hockeycoach in India

 

Hockeycoach en ondernemer Paul van Ass werd na vijf maanden ontslagen als bondscoach van de Indiase hockeyploeg. "Vanaf de eerste werkdag was de communicatie in India problematisch."

Paul van Ass motiveert zijn team in India

Paul van Ass motiveert zijn team in India

Cultuurclash
De clash tussen Paul van Ass en Narinder Batra, de voorzitter van de Indiase hockeybond, was een klassieke botsing der culturen. Na afloop van de door India gewonnen kwartfinalewedstrijd in de Hockey World League in België kwam Batra het veld op. Van Ass: “Om de spelers te complimenteren, dacht ik eerst. Maar al gauw bleek dat hij de spelers uitschold, omdat ze volgens hem niet goed hadden gespeeld.” Op dat moment greep Van Ass in. “Ik heb de voorzitter gevraagd het veld te verlaten. Op het veld ben ik de baas. Bovendien vond ik dat we goed hadden gespeeld.”

Ontslag
De succesvolle hockeycoach, die met de Nederlandse mannenploeg op de Olympische Spelen van Londen nog de zilveren medaille won, besefte meteen het belang van het incident. Van Ass: “Ik dacht direct: óf we gaan nu uit elkaar óf er komt eindelijk een goed gesprek waarin we duidelijke afspraken maken en belangrijke stappen zetten richting de Olympische Spelen van 2016.” Dat gesprek was er eerder nooit geweest en kwam er ook nu niet: Van Ass moest het veld ruimen.

Communicatie en hiërarchie
Vanaf de eerste werkdag was de communicatie in India problematisch, stelt Van Ass. “Voordat je gaat samenwerken ga je normaal gesproken met elkaar om de tafel zitten om doelen te bespreken en verantwoordelijkheden te verdelen. Ik heb weliswaar uitgesproken dat ik de leiding wilde hebben over de topsport, maar dat is nooit bevestigd door de hockeybond. In het begin kreeg Van Ass nog wel de ruimte voor zijn aanpak, maar al snel begon de bemoeienis van bovenaf. Zonder overleg werden oefenwedstrijden afgelast, trainingslocaties veranderd en de fysiotherapeut ontslagen. “Al snel werd duidelijk dat de voorzitter alles zelf wilde bepalen. Zonde, want zo wordt het nooit wat.”

Paul van Ass tijdens een wedstrijd van het Indiase mannenteam

Paul van Ass tijdens een wedstrijd van het Indiase mannenteam

Zakelijke kansen
Ondanks zijn mislukte sportieve avontuur in India blijft Van Ass, behalve hockeycoach ook ondernemer en investeerder, gefascineerd door het land waarin hij graag zaken wil doen. “Er liggen mooie zakelijke kansen in India. Zeker in Bangalore, het Silicon Valley van India. Maar je moet wel een lange adem hebben en een betrouwbare partner vinden.”