3 redenen waarom bedrijven in 2023 India in de gaten moeten houden

 
In 2020 zaken doen in India

Zowel de EU als de VS zijn in een recessie beland, China bevindt zich in een ernstige economische vertraging en daarnaast hebben we ook nog te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt in het Westen, vooral als het gaat om technisch personeel. Tijd voor Europese bedrijven om over de grens te kijken naar nieuwe groeimarkten en slimme oplossingen voor onze personeelsproblemen. Dit zijn drie redenen waarom Europese bedrijven India in de gaten willen houden:

1. India is de op vier na grootste economie ter wereld

De Indiase economie wordt nog steeds omschreven als een 'ontwikkelende markteconomie', maar staat in de top 5 van grootste en invloedrijkste wereldeconomieën. Het huidige BBP van het land is, volgens data van de Wereldbank, 3,4 biljoen dollar en zal naar verwachting groeien tot 5 biljoen dollar in 2024. India is een van de enige landen die nog steeds economische groei vertoont. De economische groei van India zal zelfs versnellen van de 6,1 procent die het in het januari-maart kwartaal liet zien, naar 8,5 procent in de periode april-juni van het huidige fiscale jaar.

India is gewoon te groot en te invloedrijk om nog langer te negeren.

2. Made in India, het nieuwe maakland

De maakindustrie groeit razendsnel in India. Dat is niet verwonderlijk: de minister-president van India, Narendra Modi, lanceerde bij zijn aantreden het ‘Make in India’ programma en investeerde grof geld om India op de kaart te zetten als ‘s wereld nieuwe productiehub. Onder het Make in India programma profiteren buitenlandse bedrijven in ruim 25 sectoren van aantrekkelijke belastingvoordelen. Het komt India goed uit dat de loonkosten in China oplopen en de handelsoorlog met de VS oplaait: dat maakt de kaarten van India alleen maar sterker. Maakbedrijven uit de hele wereld hebben dat ook in de gaten. GE, Siemens, Toshiba en Boeing, zijn slechts enkelen van de duizenden buitenlandse bedrijven die de afgelopen jaren productielocaties hebben geopend in India. Zij profiteren van de overvloed aan technisch personeel en hebben ook toegang tot een enorme  afzetmarkt voor hun producten die in het land gemaakt worden. Wie produceert in India kan de interne markt beter en goedkoper bedienen.

3. Risico spreiden

De groeimotor van de Europese economie is de export. De Europese export staat steeds meer onder druk als gevolg van de handelsoorlog tussen VS en China, de oorlog in Oekraïne en een algehele afremming van de wereldeconomie. ING adviseert niet voor niets dat bedrijven internationale vestigingen moeten openen om te kunnen blijven profiteren van economische groei over de grens. De vraag is waarheen? De EU, VS en China liggen voor de hand, maar dat zijn ook zeer competitieve markten. Voor veel bedrijven valt er in India, een markt met een gezonde en constante economische groei, nog een wereld te winnen. Hoog tijd dus India te gaan onderzoeken.

Wat is uw India strategie? Dit zijn uw opties  

Uw bedrijf ziet kansen in India. Niet alleen als potentiële afzetmarkt van 1,3 miljard consumenten, maar ook omdat er opties liggen om uw productieproces goedkoper en efficiënter te laten draaien. Maar waar moet u allemaal rekening mee houden om een succesvolle start in India te maken?

1. Investeer met een lang termijn visie

India is een subcontinent met veel verschillende culturen, talen en daarom ook klantbehoeften. Het is dan ook essentieel om een lange termijn planning en veel geduld te hebben bij het betreden van de Indiase markt. De meeste Westerse bedrijven die de afgelopen jaren een succesvolle start hebben gemaakt in India, door hun productie te verplaatsen of een handelskantoor te openen, plukten daar pas 3 tot 5 jaar later echt de vruchten van.

2. Definieer succes

Als u een nieuwe markt betreedt, en specifiek de Indiase, moet u uw doelen en (reële) financiële verwachtingen goed definiëren en stevig onderbouwen met data. Het klinkt een beetje voor de hand liggend, maar we zien nog altijd veel bedrijven vroegtijdig de markt verlaten omdat ze beginnen met een te los idee van wat succes in India voor hen betekent. Het stevig definiëren van uw doelen helpt u om een goed startbudget te realiseren waarmee de grootste verrassingen kunnen worden opgevangen.

3. Slim starten met lage kosten

Voor veel bedrijven is het zoeken van een betrouwbare business partner of het werken met een distributiepartner, het beste begin. Wanneer u nog niet zeker weet of India de juiste markt voor uw bedrijf is en de markt wilt testen, is het verstandig om met een business incubator te beginnen. Dit geeft u de mogelijkheid de markt te onderzoeken zonder meteen een onderneming op te zetten en de bijbehorende kosten te maken. Wat u ook kiest, de vorm moet als een natuurlijke extensie van uw bedrijf voelen en de juiste lokale marktkennis binnen brengen. Dit helpt u de complexiteiten van de markt beter te begrijpen en de eerste hordes tijdens de opstartperiode te nemen.

4. Recruit de juiste sales managers

We weten allemaal dat het belangrijk is om de juiste mensen in ons team te hebben, maar dat telt nog zwaarder als u zich in een onbekende markt begeeft. Wilt u een succesverhaal worden in India, dan heeft u mensen nodig die kennis hebben van uw product, die goede relaties met partners en klanten kunnen opbouwen en inzicht hebben in de lokale markt. Maar waar vindt u die parels in een land dat u niet kent? Werk samen met een betrouwbare partner die ervaring heeft in dit domein en u kan ondersteunen bij de recruitment van de juiste mensen.

5. Kies de juiste distributiepartners

India heeft 28 staten en is bijna even groot als de Europese Unie. Hoe gaat u daar uw producten verkopen? En belangrijker nog: snel en efficiënt distribueren? U heeft daar waarschijnlijk regionale groothandelaren voor nodig, die u helpen met het verder distribueren van uw product naar de lokale verkoopadressen. Aan het vinden van de juiste distributeurs kleeft een hoop werk: antecedentenonderzoek, verificatie, afspraken maken. Elk van deze stappen is essentieel. Voor veel buitenlandse bedrijven is het bijvoorbeeld onduidelijk met hoeveel distributeurs ze in zee moeten gaan om heel India te bestrijken. Een lokale adviseur met goed inzicht in uw markt en ervaring met het verschepen van uw product kan daar goed bij helpen. Dit is een belangrijke stap die vaak resulteert in een succesvolle start op de Indiase markt.

6. Vergeet de after-sales niet

De sleutel tot succes op de Indiase markt is het bieden van een op maat gemaakt product of oplossing en een stevig service netwerk. U zult in India altijd de concurrentie moeten aangaan met goedkope producenten uit China, maar juist daarom zult u zich moeten onderscheiden met uitstekende service. Europese producten worden in India veel hoger gekwalificeerd dan Chinese producten.

Workshop: Sales en distributie in India

India is een complex land, maar ook een land vol kansen voor die bedrijven die de markt begrijpen en er in willen investeren. Krijg meer inzicht in waaraan u moet denken als u wilt verkopen en distribueren in India in een speciaal op maat gemaakte workshops voor uw bedrijf:

  • Ontvang waardevolle feedback op uw sales strategie van onafhankelijke experts

  • Expertise op verschillende terreinen: sales, distributie, supply chain, juridisch, fiscaal, recruitment, etc.

Een workshop duurt doorgaans pakweg 2 uur waarin onze experts met u aan de slag gaan om uw vraagstuk te verkennen en mogelijke antwoorden en strategieën te formuleren. Na afloop ontvangt u hiervan een beknopt rapport.