Retailsector in India
De Indiase detailhandelmarkt behoort tot de 5 grootste ter wereld.
Neem vrijblijvend contact opDe retailsector in India heeft de afgelopen tien jaar een grote transformatie ondergaan en is enorm gegroeid. De Indiase detailhandelsmarkt kan verdeeld worden in de georganiseerde en ongeorganiseerde detailhandel. Het georganiseerde deel bestaat uit erkende bedrijven die zijn geregistreerd voor de omzet- en inkomstenbelasting.
De georganiseerde retailmarkt is goed voor 12% van de gehele retailmarkt en wordt momenteel getaxeerd op ongeveer 80 miljard dollar.
De ongeorganiseerde markt heeft dus het grootste deel van de markt in handen. Deze beschrijft zich het beste als een traditionele vorm van goedkope detailhandel op bijvoorbeeld open markten of in kleine winkeltjes.
De Indiase regering staat 100% Foreign Direct Investment toe in de single-brand retail en 51% in de multi-brand retail. Door het aantreden van grote, nieuwe Indiase spelers zoals Reliance Retail, is de Indiase retailmarkt uitgegroeid tot een dynamische sector.
Snapshot van de retailsector in India
- De Indiase detailhandelmarkt behoort tot de 5 grootste ter wereld en zal, volgens Boston Consulting Group, een waarde bereiken van 2 biljoen dollar in 2032.
- India staat op nummer 1 in de Global Retail Development Index (GRDI) 2023.
- India heeft de grootste bevolking ter wereld, toenemende verstedelijking, stijgende gezinsinkomens en stijgende consumentenbestedingen, wat het land zeer aantrekkelijk maakt voor internationale retailers.
- India heeft momenteel de op drie na grootste retailmarkt ter wereld. De verwachting is dat de markt een waarde van 1,1 biljoen bereikt in 2027 en een waarde van 2 biljoen in 2032, met een groei van 25% per jaar.
- De Indiase detailhandel draagt 10% bij aan het BBP van het land en biedt werk aan 8% van de beroepsbevolking (35 miljoen mensen). Tegen 2030 zal de sector naar verwachting 25 miljoen nieuwe banen hebben gecreëerd.
Groei-indicatoren van de Indiase retail sector
-
De Indiase detailhandelsmarkt zal tegen 2030 naar verwachting 1,5 biljoen dollar waard zijn ten opzichte van 795 miljard dollar in 2017.
-
India heeft de snelst groeiende e-commerce markt ter wereld. De verwachting is dat het een waarde van 200 miljard dollar zal bereiken in 2027.
-
Tegen 2030 zal India 140 miljoen huishoudens met een middeninkomen en 21 miljoen huishoudens met een hoog inkomen hebben – wat leidt tot een enorme, opkomende middenklasse.
-
De consumptie per hoofd van de bevolking op het platteland zal tegen 2030 4 keer hoger zijn vergeleken met 3,5 keer hoger in stedelijke gebieden.
-
Tegen 2030 zal India bijna 90 miljoen nieuwe huishoudens tellen met millennials aan het hoofd, die doorgaans meer gefocust zijn op internationale merken en producten.
Retail trends
- Omni-channelstrategieën: klanten willen flexibiliteit en de retailer moet daarom aanwezig zijn op alle contactpunten waar de klant bediend wil worden, zowel online als offline.
-
Micro-retailing met hyperlokale kleine winkels: altijd zo dicht mogelijk bij de klant zijn. In de nasleep van de pandemie is de behoefte aan ‘convenience retail ’ enorme gegroeid.
-
Toepassing van technologie: Om winstgevend te zijn of zelfs break-even te draaien, maken winkelketens in India nu een grote digitaliseringsslag. Alles van voorraadplanning en supply chain tot POS en delivery apps, detailhandelaren zijn op zoek naar simpele technologische oplossingen op dit gebied.
-
Belevingsgericht winkelen: In India is de beleving van de klant in de winkel nog altijd essentieel voor een aankoop, ondanks dat de consument ook steeds meer online koopt. Daarom moeten retailers naast een goede online shop, ook de persoonlijke beleving en de kwaliteit van de service op maat houden in de fysieke winkel.
Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf in de Indiase retail markt?