E-commerce in India
India zal per 2030 de op een na grootste online consumentenmarkt ter wereld zijn met 600 miljoen shoppers.
Neem vrijblijvend contact opE-commerce in India heeft de laatste vijf jaar een razendsnelle groei doorgemaakt, mede door de pandemie en de toename van het aantal smartphones in het land, die veel Indiërs toegang bieden tot het internet.
Een andere factor die zorgt voor de groei is de toename van het aantal stedelijke huishoudens, die het gemak van online winkelen omarmen in hun drukke levens. In 2023 kochten 289 miljoen mensen in India goederen en diensten online.
India is daarom een van de populairste online retail bestemmingen ter wereld. Grote Amerikaanse spelers zoals Amazon, Walmart en Apple investeerden de afgelopen jaren al miljarden in de Indiase markt. Daarnaast dragen initiatieven van de overheid bij aan de groei van e-commerce, zoals Digital India, Skill India en Start-up India.
De Indiase e-commerce sector is een bron van innovatieve bedrijfsmodellen en slimme technologische oplossingen. Indiase klanten trekken in steeds grotere getalen naar online shops. Als internationale speler in India kunt u daardoor flink groeien op dit gebied. Ontdek wat de Indiase e-commercemarkt u kan bieden.
Snapshot van de e-commerce sector in India
- India is de snelst groeiende e-commercemarkt ter wereld. Tegen 2030 zal de markt naar verwachting een waarde van 350 miljard dollar bereiken.
- In India vertegenwoordigt de online detailhandel 25% van de totale detailhandelsmarkt en verwacht wordt dat dit zal stijgen tot 37% rond 2030.
- De verwachting is dat het online boodschappen segment in India in 2027 27 miljard dollar bedraagt, tegen 4 miljard dollar in 2021. Dat is een samengesteld jaarlijks groeipercentage van 33%.
- India heeft de op twee na grootste groep online consumenten ter wereld, 289 miljoen, alleen China en de VS hebben er meer.
- Het aantal bestellingen in de Indiase e-commercemarkt stijgt op jaarbasis met ongeveer 24%, waarbij de categorie persoonlijke verzorging, schoonheid en wellness (PCB&W) het meest profiteert. Deze categorie zag een toename van het aantal bestellingen van 80% in 2023.
Groei-indicatoren van de Indiase e-commerce sector
- Het aantal internetgebruikers in India is gestegen van 700 miljoen in 2021 naar 918 miljoen in 2023.
- India zal per 2030 de op een na grootste online consumentenmarkt ter wereld zijn met bijna 500 tot 600 miljoen shoppers.
- Tussen 2020 en 2030 zullen de grote steden 88% van de nieuwe online shoppers voortbrengen en 150 miljard dollar aan de Gross Merchandise Volume van de online retailsector bijdragen.
- Het wordt steeds makkelijker voor online retailers om producten te leveren op afgelegen locaties. Dit wordt versterkt door enorme overheidsinvestering in de infrastructuur.
- De overheid staat e-commerce bedrijven toe die voor 100% in handen zijn van Foreign Direct Investment.
Interessante investeringsmogelijkheden
- Online boodschappen
- Online apotheek
- Social Commerce
Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf in de Indiase e-commerce markt?