Ga naar hoofdinhoud

Consumptiegoederen (FMCG) in India

Jonge Indiërs zijn in hoge mate geïnteresseerd in buitenlandse merken, gadgets en internationale voedseltrends.

Neem vrijblijvend contact op
Consumptiegoederen (FMCG) in India

Fast Moving Consumer Goods (FMCG) of consumptiegoederen is de op drie na grootste sector in India en is in de loop der jaren in een flink tempo gegroeid als gevolg van het stijgende beschikbare inkomen, de groeiende jonge bevolking en het toenemende merkbewustzijn van de consument. 50% van de FMCG-verkopen in India zijn voor huishoudelijke zaken en persoonlijke verzorging.

Met een gemiddelde leeftijd van slechts 27 jaar focust de Indiase bevolking zich steeds meer op gemaksproducten, zowel in de voedsel- en drankensector als bij consumentenelektronica. Jonge Indiërs zijn in hoge mate geïnteresseerd in buitenlandse merken, gadgets en internationale voedseltrends.

Een groeiend bewustzijn, een hoger inkomen en veranderende levensstijl zijn dan ook de belangrijkste groeimotoren voor de sector. Het stedelijke segment levert de grootste bijdrage aan de totale omzet van de FMCG-sector in India, pakweg 55%. De afgelopen jaren is de FMCG-markt op het Indiase platteland echter sneller gegroeid dan in de stad. Op het platteland wordt nu 50% van de totale uitgegeven aan consumptiegoederen (FMCG).

Snapshot van de sector consumptiegoederen (FCMG) in India
  • Fast Moving Consumer Goods (FMCG) is de vierde grootste sector van de Indiase economie.
  • FMCG-producten die de Indiase markt domineren zijn wasmiddelen, toiletartikelen, tandreinigingsmiddelen, cosmetica, enz.
  • De FMCG-sector in India omvat ook farmaceutische producten, consumentenelektronica, verpakte voedingsmiddelen, frisdranken en chocolade.
  • De Indiase FMCG markt zal naar verwachting in waarde groeien van 23,6 miljard dollar in 2018 naar 220 miljard dollar in 2025.
  • Verwacht wordt dat e-commerce aankopen tegen 2030 11% zullen bijdragen aan de totale FMCG-omzet.
  • De verwachting is dat de Indiase productiesector van consumentenelektronica tegen 2025 zo’n 300 miljard dollar waard zal zijn.
  • De Indiase markt voor verpakte levensmiddelen zal naar verwachting verdubbelen tot 70 miljard dollar in 2025.
  • De speelgoedindustrie in India heeft het potentieel om tegen 2025 een waarde van 2 tot 3 miljard dollar te bereiken.
Onze expert
Deepmala Datta
Deepmala Datta Head of Business Development

Groei-indicatoren van de sector consumptiegoederen (FCMG) in India

  • De regering staat 100% directe buitenlandse investeringen (FDI) toe in de voedselverwerking en de detailhandel. Dit zou de consumentenbestedingen moeten stimuleren en er voor moeten zorgen dat er meer FMCG-producten worden gelanceerd.
  • De snelle uitbreiding van het aantal internetgebruikers in rurale gebieden en de toegang die dit verschaft tot e-commerce platformen, zal de vraag naar en de groei van de consumptiegoederen bevorderen.

  • Er is een toegenomen vraag naar merkproducten op het Indiase platteland.

  • De sector heeft een enorme onaangeboorde markt voor apparaten zoals airconditioners (AC), wasmachines en koelkasten.

  • Een belangrijke factor die de vraag naar kant-en-klare voedingsmiddelen en gerechten in India stimuleert, is de groeiende jonge bevolking, vooral in stedelijke gebieden.

kaart FCMG India
Belangrijke Indiase FMCG bedrijven
Enami
Bluestar
Havells
V Mart
Reliance Fresh
Future Retail
Spencers
Big Bazaar
Dmart
Belangrijke buitenlandse FMCG bedrijven in India
Xiaomi
Bosch
Haier
LG
Samsung
Philips
Walmart
Amazon

Interessante investeringsmogelijkheden

  • Biologisch voedsel

  • Gezonde dranken

  • Dierproefvrije cosmetica

  • Huishoudelijke apparaten

  • Elektronische apparaten

Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf of product in de Indiase FMCG-sector?

Neem contact op met onze experts
FCMG on the go producten India