Deze lessen moeten buitenlandse bedrijven met activiteiten in India uit de pandemie trekken

 

De afgelopen 18 maanden zijn uitdagend geweest voor Europese bedrijven met activiteiten in India. De twee besmettingsgolven, gevolgd door twee strikte lockdowns, hebben er voor gezorgd dat Europese bedrijven creatief moesten omspringen met hun activiteiten in India. Nu men spreekt over de mogelijke komst van een derde golf, rijst de vraag hoe buitenlandse ondernemingen in India zich nog beter op deze impactvolle periodes kunnen voorbereiden.

india-covid-lessen

Rajesh Nath, Managing Director van de Vereniging van Duitse Werktuigbouwkunde en Installatietechniek (VDMA), begeleidt op dagelijkse basis Europese bedrijven in India en deelt niet alleen de belangrijkste lessen van het afgelopen anderhalf jaar, maar ook zijn visie op wat 2021 ons nog zal brengen.

De 3 belangrijke lessen die Europese bedrijven moeten trekken uit de pandemie

“In het afgelopen anderhalf jaar hebben wij als organisatie van dichtbij gezien hoeveel impact COVID-19 heeft gehad op bedrijven”, vertelt Nath. “De bedrijven die wij ondersteunen liepen niet alleen in eigen land tegen nieuwe uitdagingen en restricties aan, maar moesten ook plots op afstand hun ondernemingen in India door deze lastige periode loodsen. Dit zijn drie leerpunten die ik heb meegenomen uit deze tijd en die elk Europees bedrijf zou moeten implementeren voor toekomstige uitdagingen:”

  1. Wees empatisch en flexibel
    In India moest men in maart 2020 ook een grote omslag maken, van werken op kantoor naar thuis. Maar anders dan in Europa was daar meer steun vanuit de werkgever bij nodig. “Ik heb een bijzonder grote bereidheid gezien bij internationale bedrijven in India om hun personeel op een gedegen manier te ondersteunen in deze periode”, zegt Nath. “Zo werd er flink geïnvesteerd in hardware, maar ook in andere zaken zoals vaccinaties. Bedrijven zoals Tata Consultancy Services en Bridgestone India organiseerden zelfs speciale vaccinatiekampen voor hun werknemers en hun gezinnen. Deze goede zorgen laten zien dat het Indiase personeel echt onderdeel is van het bedrijf, zelfs als het hoofdkantoor in Europa staat. Bedrijven moeten dit gevoel van saamhorigheid ook na de pandemie in stand houden.”

  2. Spreid risico’s
    De wereld werd in 2020 geconfronteerd met een enorme verstoring van de toeleveringsketen. Producent van de wereld, China, was het eerste land wat op slot ging en dat zorgde voor grote distributieproblemen wereldwijd. “Deze situatie heeft veel bedrijven geleerd dat ze niet al hun eieren in een mandje moeten leggen”, legt Nath uit. “Al je productie concentreren in China is geen slimme toekomststrategie. India biedt een geweldige, alternatieve productielocatie, helemaal omdat de Indiase overheid voordelige stimuleringsmaatregelen heeft geïntroduceerd.”

  3. Focus op automatisering
    De pandemie zorgde voor grote tekorten aan arbeidskrachten in productielocaties, omdat velen besloten terug naar hun geboortedorpen te trekken. “De pandemie heeft er daarom voor gezorgd dat we ook in India meer gaan focussen op automatisering. Dat betekent niet alleen dat het slim is voor Europese bedrijven om te kijken naar automatiserings- en digitaliseringsmogelijkheden voor hun productie in India, maar ook dat er kansen liggen voor Europese bedrijven die oplossingen kunnen bieden op dit gebied.”

Post-pandemie hebben Europese bedrijven een nieuwe verkoopstrategie nodig in India

Dat de e-commerce markt een vlucht heeft genomen tijdens de pandemie is geen geheim. Online shoppen en online betalen is in rap tempo ingeburgerd en Indiërs hebben nu zelfs een voorkeur voor bedrijven die de mogelijkheid bieden hun producten online aan te schaffen. “Wij zien zelfs dat er een online markt is voor bepaalde engineeringproducten”, vertelt de VDMA-directeur. “Producenten van dit soort oplossingen denken misschien niet snel aan e-commerce als optie voor de verkoop van hun machines en machineonderdelen, maar wij zien wel degelijk vraag naar e-commerce producten waar reserve- en kleine onderdelen aangeschaft kunnen worden.”

Wat kunnen van 2021 verwachten?

“We zullen een toename van de binnenlandse markt en de export vanuit India zien. De economische groei in India wordt voor 2021 op 8-10% geraamd en voor 2022 op 10-12%. Bovendien zullen we zien dat buitenlandse bedrijven hun aanwezigheid in India zullen uitbreiden”, voorspelt Nath. “Nu de meeste werknemers hun eerste Covid-19 prik hebben gekregen, zoeken bedrijven naar manieren om een geleidelijke terugkeer naar kantoor te bewerkstelligen. Tegelijkertijd zullen we zien dat thuiswerken ook onderdeel zal blijven van het nieuwe normaal, maar slechts voor een gedeelte van de werktijd.”

“Voor het komende kwartaal van 2021 wordt een drievoudige toename van het goederenverkeer verwacht in vergelijking met het laatste kwartaal van 2021. Er wordt een grote groei verwacht in de auto-industrie, met name in de bedrijfsvoertuigen, reserveonderdelen en aftersales. Andere veelbelovende sectoren zijn de landbouwsector, de voedselverwerkende sector, elektronica en elektrotechniek en de automatiseringssector.”

Twijfelt u over uw Indiase sales- en distributiestrategie post-pandemie? Of vraagt u zich af hoe u efficiënter kunt produceren in India? IndiaConnected biedt op-maat-gemaakte workshops voor bedrijven met specifieke vragen over hun activiteiten in India. Op basis van uw uitdagingen bepalen we samen welke experts er vanuit onze kant aanschuiven en samen zullen we ons ruim twee uur over uw vraagstuk buigen en de mogelijke antwoorden en strategieën formuleren.