Ga naar hoofdinhoud

TomTom dankt groot deel van zijn succes aan z’n Indiase developers:

‘Het kantoor in India is ons kroonjuweel’

Onze expert(s)
Samriti Parashar Head of Recruitment
Maarten van der Schaaf Head of BD Netherlands & Belgium
Ontdek onze zakelijke India handleidingen
handleiding personeel
Alles wat u moet weten als werkgever met personeel in India
Download de handleiding
Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Deel dit artikel

TomTom lijkt de laatste jaren misschien wat minder zichtbaar, maar is nog altijd een van de grootste digitale kaartenbouwers ter wereld. Met klanten zoals Apple en Uber gebruiken we dagelijks de technologische producten van TomTom. “De kaarten en de bijbehorende technologie wordt ontwikkeld door onze Indiase developers in Pune, bijna een kwart van het wereldwijde personeelsbestand van TomTom,” vertelt General Manager in India, Werner van Huyssteen. “Het is onze flagship site als het gaat om development en daarmee een van onze belangrijkste onderdelen.”

MG kocht de slimme technologie van TomTom voor de eerste, Indiase connected car: de MG Hector

MG kocht de slimme technologie van TomTom voor de eerste, Indiase connected car: de MG Hector

Zeven jaar na de oprichting van TomTom in 1991, zet het bedrijf zijn eerste stappen op de Indiase markt middels een joint venture met TeleAtlas India. Een van oorsprong Nederlands bedrijf dat zich specialiseerde in geografische databanken en de eerste digitale kaarten voor TomTom ontwierp. Volgens van Huyssteens voorganger Barbara Belpaire was dat niet alleen om het enorme potentieel aan talent in het land aan te boren, maar moest TomTom zich ook in India vestigen om een wereldkaart te kunnen ontwikkelen. Een digitale kaart van India mag namelijk niet buiten India ontwikkeld worden.

‘Het talent van ons personeel in India verheft ons product tot wereldklasse’

In 2011 koopt TomTom partner TeleAtlas uit en wordt TomTom India opgericht. “Oorspronkelijk was de stap naar India vooral een praktische, de Indiase regelgeving dwong ons deze kant op”, vertelt van Huyssteen. “Inmiddels is het kantoor in Pune een van de belangrijkste development centers van TomTom wereldwijd. Mede omdat dit land een broedplaats voor talent is. Bijna alle grote kaartenontwikkelaars en techbedrijven zitten om die reden in India. Hier vind je het development talent dat je product tot wereldklasse verheft.”

Ondanks de zware concurrentie weet TomTom met gemak het talent voor de neuzen van de grote techgiganten weg te kapen. “Dat zit ‘m in een aantal zaken”, legt de GM uit. “We produceren bijzondere producten, dus is het werk dat we bieden creatief en uitdagend. Daarnaast is onze bedrijfscultuur naar Europees model ingericht. Geen Indiase hiërarchie, zo min mogelijk managers en de communicatie is zo open mogelijk. Zo merkte we in het begin dat er tijdens vergaderingen, waar wij als managers bij aanwezig waren, weinig vragen werden gesteld. Daarom hebben we een nieuw soort virtuele meeting in het leven geroepen waarin wij, als management, vragen beantwoorden die onze werknemers van tevoren inzenden. Het zijn er vaak zoveel dat we achteraf nog een speciale mailing met alle antwoorden rondsturen.”

‘Ons netwerk is belangrijk voor het vinden van personeel’

Die open cultuur is ook een van de reden dat TomTom het verloop binnen de Indiase vestiging de afgelopen jaren laag heeft kunnen houden. “Maar dat is alleen niet genoeg. De jonge generatie in India is heel ambitieus en wil graag in het buitenland werken. Wij bieden daarom de mogelijkheid om een periode in een van onze Europese of Amerikaanse kantoren ervaring op te doen. Zo leren ze én belangrijke vaardigheden voor ons als bedrijf én doen ze toch die internationale ervaring op zonder voorgoed te vertrekken.” Daarnaast is volgens Van Huyssteen de locatie een enorm voordeel gebleken. “In de omgeving van Pune zijn er goede technische universiteiten te vinden, dus lokaal talent is er in overvloed. Maar ook talent van buiten de stad is meer dan bereid deze kant op te komen. Niet alleen omdat we een competitief salaris bieden, maar in Pune krijgen ze naast een uitdagende baan, een prettige plek om te wonen met veel groen, schone lucht en geen eindeloze ochtendspits.”

“Onze belangrijkste tip voor het vinden en behouden van goed personeel is leunen op je netwerk. We zien steeds meer sollicitaties van vrienden en kennissen van onze werknemers binnenkomen”, vertelt Van Huyssteen. “Die hebben viavia onze waarde en bedrijfscultuur al leren kennen en voelen zich hiertoe aangetrokken. Zij kiezen dus echt voor ons, voor onze manier van werken en niet alleen voor de ervaring bij een multinational. Ook opvallend is het aantal sollicitanten wat organically bij ons terecht komt, dus zonder aanbeveling van iemand die ze kennen. Dat zegt toch wat over onze reputatie als werkgever.”

General Manager Werner van Huyssteen tijdens een innovatie bootcamp in het TomTom Lab

General Manager Werner van Huyssteen tijdens een innovatie bootcamp in het TomTom Lab

Partnerships zijn essentieel in India

De producten die in India worden geproduceerd voor TomTom komen bijna niet op de Indiase markt terecht. “India heeft in de afgelopen jaren een sprong gemaakt waarmee het een hoop stappen oversloeg en direct in het smartphone tijdperk terecht is gekomen. We maken daarom geen specifieke producten voor India, maar eigenlijk ook niet voor andere landen. Ons belangrijkste product is onze global map en die is voor de hele wereld.” Wel maakt TomTom door partnerships deel uit van speciale producten voor India, zoals de MG Hector. De eerste connected car die MG Motors speciaal ontwierp voor de Indiase en Aziatische markt. “MG koopt voor zo’n auto onze volledige range aan producten, maar de kaarten van de regio waarin de auto wordt verkocht, worden extra verrijkt met lokale data.”

TomTom maakt meer dan alleen kaarten. “We leveren een hoop verschillende diensten zoals location services, inzicht in verkeer middels onze traffic index en technologie voor zelfrijdende auto’s”, geeft Van Huyssteen als voorbeeld. “Dat leidt naast partnerships met bedrijven ook tot overheidsopdrachten, zoals onze samenwerking met de gemeente van Pune. We hebben hier een TomTom verkeerscentrum waar we alle verkeersdata vertalen naar bruikbare inzichten die stadsplanners en inwoners kunnen helpen slimmere keuzes te maken en het aantal files in de stad terug kan brengen. Indiase forenzen zien bijvoorbeeld onze verkeersinformatie op grote schermen langs de wegen voorbij komen.”

Groots denken

Van Huyssteen verwacht dat deze slimme verkeersontwikkelingen verder zullen doorzetten onder het Indiase smart cities plan. “Je ziet in India een grote interesse en behoefte aan duurzame oplossingen zoals elektrisch rijden en ride-sharing. Via het smart city initiatief kunnen deze oplossingen makkelijker geïmplementeerd worden en dat gaat een hoop veranderen voor India, zoals beter gecontroleerd verkeer. Er liggen hele interessante kansen in het land op dit moment voor bedrijven zoals TomTom die zulke oplossingen bieden. Dat was een paar jaar geleden nog heel anders.”

Voor Van Huyssteen is de Indiase mentaliteit om in korte tijd grote verandering door te kunnen voeren, een van de meest interessante persoonlijke lessen uit zijn eerste jaar in India. “Ik heb van Indiërs geleerd hoe je met crisissituaties moet omgaan. Dit land en deze mensen zijn zo veerkrachtig. De flexibiliteit waarmee uitdagingen worden opgevangen en de creatieve oplossingen die men bedenkt, zijn bijzonder om te zien. Indiërs durven groots te denken.”