Merchant Trading: exporteer direct vanuit uw Indiase fabriek en vermijd dubbele invoerrechten

 

India is een zeer populaire productielocatie aan het worden voor Europese bedrijven vanwege de grote talentenpool van hoogopgeleide werknemers, de lage kosten, de uitstekende kennis van de nieuwste technologie en de strategische ligging. Dit maakt India niet alleen een geweldige productiehub, maar ook de perfecte thuisbasis vanuit waar de regio makkelijk te bevoorraden is. Steeds meer Europese bedrijven kiezen daarom voor India als productielocatie om hun producten naar de buurlanden te exporteren.

Als u India als regionale productiehub gebruikt, wilt u uw producten natuurlijk direct vanuit de fabriek kunnen exporteren, in plaats van ze eerst naar uw Europese hoofdkantoor te moeten sturen. Deze directe manier van exporteren wordt merchant trading genoemd. In dit artikel leggen we u uit hoe merchant trading vanuit India werkt en hoe u de juiste vergunningen krijgt.

Merchant Trading als Europees bedrijf

Merchant Trading betekent dat een zending van goederen plaatsvindt van het ene buitenlandse land naar het andere buitenlandse land via een "tussenpersoon" of "handelaar" in een derde land en zonder het land van de handelaar binnen te komen of te verlaten. Merchant trading helpt bedrijven zo het betalen van dubbele invoerrechten te voorkomen.

Laten we dit vereenvoudigen met een voorbeeld. Een Nederlands bedrijf heeft een dochteronderneming in India die haar producten vervaardigt. Het Nederlandse bedrijf heeft een Singaporese klant gevonden die de in India geproduceerde producten wil kopen. In plaats van de producten naar Nederland te importeren en ze vervolgens naar Singapore te exporteren, vraagt het Nederlandse bedrijf de Indiase dochteronderneming om de producten rechtstreeks aan de koper in Singapore te leveren. Dit betekent dat de producten Nederland nooit binnenkomen of verlaten.

In dit geval spreken we van merchant trading, omdat:
- de leverancier van de te exporteren goederen de dochteronderneming in India is;
- de koper van de te exporteren goederen de klant in Singapore is;
- de handelaar of tussenpersoon het moederbedrijf in Nederland is.

Maar we spreken niet alleen van merchant trading wanneer er een dochteronderneming bij betrokken is, maar ook wanneer een bedrijf de producten die het naar de klant gaat verzenden, inkoopt bij een derde partij.

Bijvoorbeeld, het Nederlandse bedrijf krijgt een order van een klant in de VS voor een specifiek product dat het niet zelf produceert van een klant in de VS. Het Nederlandse bedrijf plaatst een bestelling bij een leverancier in India die het product produceert en vraagt de Indiase leverancier om de goederen rechtstreeks naar de klant in de VS te verzenden. De goederen gaan Nederland opnieuw niet in of uit, dus ook in dit voorbeeld is het Nederlandse bedrijf de merchant trader.

In dit voorbeeld stuurt de Indiase leverancier zijn factuur naar het Nederlandse bedrijf, dat vervolgens zijn eigen factuur naar de Amerikaanse klant stuurt. In het voorbeeld waarbij de goederen geleverd worden door de Indiase dochteronderneming, zijn de internationale en lokale transfer pricingregels van toepassing op de verkoop van de goederen van de Indiase dochteronderneming aan het Nederlandse moederbedrijf.

GST (BTW) betalen op een Merchant Trade

Volgens de IGST Act wordt de levering aan een locatie buiten India door een Indiase leverancier behandeld als de levering van goederen tussen twee Indiase staten. In de CGST Act staat dat activiteiten of transacties niet worden behandeld als een levering van goederen als de goederen worden geleverd van een plaats in een niet-belastbaar gebied naar een andere plaats in een niet-belastbaar gebied zonder dat de goederen India binnenkomen.

Dit betekent dat in onze voorbeelden, waar de goederen vanuit India geleverd worden, de IGST-wet van toepassing is en er GST verschuldigd is. In het geval dat de handelaar het Indiase bedrijf is, is de CGST-wet van toepassing en is er ook geen GST verschuldigd.

Vereiste documenten voor de Merchant Trading vanuit India

De documenten die nodig zijn om de goederen van de leverancier naar de klant te verzenden, hangen af van de specifieke producten die verkocht worden en of het Indiase bedrijf de leverancier of de handelaar is in de deal. Als dit laatste het geval is, moeten er minstens 13 documenten ingediend worden om de Merchant Trade mogelijk te maken. Het is daarom sterk aan te raden samen te werken met een lokale expert op dit gebied, die u kan adviseren over hoe u de merchant trade het best op kunt zetten en u kan ondersteunen bij het verkrijgen van alle benodigde documentatie.

Onze experts zijn beschikbaar om al uw vragen over dit onderwerp en om u te helpen uw eerste merchant trade succesvol af te ronden.


Shashank Verma

Vice President Supply Chain Management

Dit artikel is geschreven in samenwerking met vice-president Supply Chain Management, Shashank Verma.

Verma heeft meer dan 22 jaar ervaring in het opzetten van bedrijfsstrategieën, het beheren van de toeleveringsketen van honderden Europese bedrijven, het opzetten van gedegen logistiek in India en andere gerelateerde functies met een focus op omzetgroei en winstmaximalisatie van organisaties.