Wat is de beste branding en marketing strategie voor Europese bedrijven in India?

 

De Indiase consumentenmarkt is niet alleen een van de grootste ter wereld, maar ook een van de meeste complexe. Het is daarom essentieel om uw product of service en de bijbehorende marketingstrategie af te stemmen op de lokale voorkeuren. Dit zijn de belangrijkste elementen die u moet meenemen in uw marketingstrategie voor India.

Om een solide marketingstrategie te bepalen voor India moet u rekening houden met de diversiteit van de Indiase consument. Niet alleen is het belangrijk om uw marktsegment en de wensen van uw klantengroep goed te begrijpen, u moet ook de regionale verschillen in ogenschouw nemen. De Indiase staten verschillen onderling namelijk nogal van elkaar, vergelijkbaar met de diversiteit binnen Europa.

Lees hier meer over hoe u deze regionale verschillen in India het best kunt overbruggen.

Wees u er ook van bewust dat een marketingstrategie in India waarschijnlijk minder lang meegaat dan u gewend bent. India is op sociaal-economisch gebied constant in ontwikkeling. Neem bijvoorbeeld de snelgroeiende Indiase middenklasse. Op dit moment valt ongeveer 50 procent van de huishoudens in deze groep, maar verwacht wordt dat dit in minder dan tien jaar 80 procent zal zijn. Deze ontwikkeling beïnvloedt de wensen en vraag van dit segment sterk. Om u een beter idee te geven van waar de Indiase consument nu precies naar op zoek is, hebben we een aantal belangrijke elementen voor u op een rij gezet. We zoomen hiervoor vooral in op het hogere en middensegment, omdat de producten en services van Europese bedrijven bijna nooit in het lagere segment vallen. 

Hier vindt u meer over de verschillende marktsegmenten en de koopkracht van de Indiase consument.

Luxe en status

Indiase consumenten uit de hoge en middenklasse hechten veel belang aan luxe en de status van het merk. Indiase consumenten kiezen niet alleen voor luxemerken omdat ze die producten per se beter vinden, maar ook omdat ze symbool staan voor succes. Over het algemeen worden producten die uit Europa komen automatisch gezien als luxueus  en kwalitatief beter, maar het kan geen kwaad deze elementen in een marketingstrategie aan te stippen.Het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda deed dit bijvoorbeeld door zich in India in de markt te zetten als een alternatief voor Tommy Hilfiger.

Prijs

Dat u als Europees bedrijf een luxe product aanbiedt, betekent niet automatisch dat u daar ook de hoofdprijs voor kunt vragen. Indiërs zijn zeer prijsbewust en zullen altijd zoeken naar de beste deal. De beste deal is in India niet perse het product met de beste prijs/kwaliteitsverhouding zoals in Europa, maar vaak juist de meest scherp geprijsde optie. Het is daarom zaak dat u, voor u de Indiase markt betreedt, niet alleen nadenkt over een specifiek marketingstrategie, maar mogelijk ook aan aanpassingen aan uw product om deze zo goed mogelijk te laten aansluiten op de lokale wensen. Neem bijvoorbeeld de Nederlandse modembouwer Genexis die besloot een speciale, goedkopere modem te ontwikkelen en zo de Indiase markt wist te veroveren

Het verantwoorde alternatief

‘Conscious consumerism’ of bewust consumeren speelt een steeds belangrijkere rol in de motivatie van de Indiase consumenten met midden- en hogere inkomens om daadwerkelijk over te gaan tot een aankoop. Bewust consumeren betekent dat consumenten zoeken naar producten die een positieve sociale, economische en milieu-impact hebben. Deze Indiase consument heeft ook een groeiende interesse in producten en diensten die gericht zijn op gezondheid, welzijn en educatie. Tags zoals 'biologisch', '100 procent natuurlijk' en 'zelfontwikkeling' resoneren goed in deze markt.

Taal en symboliek

In India worden betekenissen verbonden aan bepaalde woorden, kleuren en cijfers. Omdat Indiërs erg gefocust zijn op kwaliteit en status reageren ze over het algemeen goed op woorden en slogans die kwaliteit, excellentie en kracht uitstralen. Voor producten en services die focussen op wellness en ontwikkeling vallen woorden die verwijzen naar vrede, geluk en vrijheid juist weer in de smaak. 

Daarnaast heeft de Indiase consument een positieve associatie met de nummers nul, één, twee en drie. Vooral drie is een belangrijk en heilig nummer, omdat dit cijfer een belangrijke rol speelt in het Hindoeïsme. Qua kleuren kunt u in India de plank bijna niet misslaan. Het gebruik van felle, levendige kleuren is gebruikelijk en wordt geassocieerd met festivals en vieringen in het land. Zwart daarentegen kan beter vermeden worden, omdat het staat voor duisternis en kwaad. Wit wordt geassocieerd met de dood en wordt traditioneel gedragen door weduwen. Het wordt daarnaast ook geassocieerd met zuiverheid en eerlijkheid en hoeft daarom niet vermeden te worden. 

Workshop: Branding en marketing in India

Bij een goede marketingstrategie voor India komt een hoop kijken. Niet alleen moet u nadenken over uw segment, de wensen van de consument, maar ook de culturele verschillen. Onze lokale marketing experts kunnen u ondersteunen met het opzetten van uw strategie in onze branding en marketing workshop. We behandelen daar in de volgende vragen: 

  • Welke branding strategie werkt voor uw merk in India?

  • Wat is de beste manier om uw merk onder de aandacht te brengen bij uw doelgroep?

  • Hoe zet u uw middelen slim en doelgericht in om de omzet te laten groeien?

Deze workshop duurt doorgaans pakweg 4 uur en geeft u een solide startpunt voor uw marketing- en communicatiestrategie die u zelf kunt gaan implementeren in India of met de hulp van onze partners.