Infrastructuursector in India
Verbetering van de infrastructuur is essentieel voor India's economische groei
Neem vrijblijvend contact opVerbetering van de infrastructuur is essentieel voor India om de economische groei te blijven stimuleren en het zakendoen in het land te vergemakkelijken.
Infrastructuuroplossingen voor de fabrikanten in het land blijven dan ook een van de hoofdpunten op de politieke agenda, omdat het de verscheping van goederen en export effectief en voordelig zal maken.
De regering heeft de National Infrastructure Pipeline (NIP) gelanceerd in combinatie met andere initiatieven zoals ‘Make in India’ en de Production-Linked Incentives (PLI) regeling om deze groei te kunnen bewerkstelligen.
Historisch gezien gaat meer dan 80 procent van de infrastructuuruitgaven van het land naar de financiering van transport, elektriciteit, water en irrigatie.
Hoewel deze sectoren nog steeds belangrijke aandachtspunten zijn, is de regering zich ook op andere sectoren gaan richten. Er is een dwingende behoefte aan betere voorzieningen over het hele infrastructuurspectrum – van huisvesting tot water- en rioleringsdiensten, en digitale en transportbehoeften – die economische groei stimuleren en de levenskwaliteit verhogen.
Snapshot van de Indiase infrastructuursector
- De Indiase regering heeft voor de periode 2019-25 13 miljard dollar vrijgemaakt voor de nationale infrastructuur.
- Het Sagarmala-project heeft 12 belangrijke havens geïdentificeerd waarin wordt geïnvesteerd tot 2035. Het doel van dit project is om de groei te stimuleren en de infrastructuur rondom de havens te verbeteren voor efficiënter vervoer van goederen.
- India heeft nu een totaal wegennet van 67 miljoen kilometers, waarmee het ’s werelds op één na grootste wegennet heeft.
- India heeft momenteel het op vier na grootste metronetwerk ter wereld en zal binnenkort geavanceerde economieën als Japan en Zuid-Korea inhalen. Het metronetwerk heeft een lengte van 810 km en is operationeel in 21 steden.
- In het boekjaar 2023 bedroegen de inkomsten van de Indiase Spoorwegen 28,9 miljard dollar. Vorig jaar bedroegen de totale inkomsten 26,8 miljard dollar.
- De Indiase logistieke markt was in 2024 317,3 miljard dollar waard en zal naar verwachting 484,4 miljard dollar waard zijn in 2029, met een groei op jaarbasis van 8,8 procent.



Groei-indicatoren van de infrastructuursector in India
- Door snelle digitalisering en economische groei, vervaagt de scheidslijn tussen metropoolregio’s en kleinere steden. De vraag naar commercieel vastgoed groeit hierdoor exponentieel in Tier II & III steden.
- Tegen 2050 zal India naar verwachting 40 procent van de wereldwijde spoorwegactiviteiten voor zijn rekening nemen. door de toenemende verstedelijking.
- In de tussentijdse begroting voor 2024-25 zijn de investeringen in infrastructuur met 11,1 procent verhoogd tot 133,9 miljard dollar, wat gelijk is aan 3,4 procent van het BBP.
- India wil zijn positie op de Logistics Performance Index verhogen naar 25 en de logistieke kosten in de komende vijf jaar terugbrengen van 14 naar 8 procent van het BBP, wat neerkomt op een bezuiniging van zo’n 40 procent.
- 100% FDI in de wegen- en snelwegensector is inmiddels toegestaan. Het FDI-plafond in de luchtvaartsector wordt verhoogd van 79 procent naar 100 procent, waarbij maximaal 49 procent beschikbaar is via de automatische route.

Interessante investeringsmogelijkheden
- Havens:
– Ontwikkeling van binnenwateren en vervoer over de binnenwateren.
– Projecten om havens en havenbekkens te bouwen.
– Projecten voor het onderhoud van havens. - Spoor:
– Projecten met hogesnelheidstreinen en goederenspoorlijnen.
– Bemande en onbemande spoorwegovergangen.
– Technologische innovaties om de veiligheid te vergroten en het aantal ongevallen te verminderen. - Wegen:
– Tolheffingssystemen
