Markentree in India via de business incubator, eigen vestiging,
Joint Venture of overname


Bedrijfsstructuur_ Business incubator _ Eigen vestiging in India _ JV _ M&A.png

Er zijn verschillende manieren om de Indiase markt te betreden. IndiaConnected biedt u de mogelijkheid aan om uw kantoor in India snel, laagdrempelig en kostenefficiënt op te zetten zonder dat u een eigen entiteit hoeft te registreren. Dat noemen we de business incubator. Uiteraard kunnen we u ook helpen bij het opzetten van een eigen entiteit in India (Pvt Ltd.), bij het inrichten van een samenwerking met een Indiaas bedrijf (joint venture) of wanneer u een Indiase onderneming wilt overnemen (M&A). Hieronder vindt u informatie over de diverse mogelijkheden voor het inrichten van uw bedrijfsstructuur in India.

Business incubator

De business incubator is een laagdrempelige en kosteneffectieve manier om uw marktentree in India te realiseren.

 Laagdrempelig

  • Eigen medewerkers

  • Geen juridische aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden (ligt bij IndiaConnected)

  • Eenvoudige exit

Kosteneffectief

  • Geen governance issues

  • Geen uitgaven voor het opzetten van een eigen entiteit en bijkomende compliance

  • Geen audits

  • Geen aandelenkapitaal nodig, uitgaven kunnen worden opgenomen in de winst- en verliesrekening in het thuisland. 

 Wat houdt de Business Incubator precies in?

  • Exporteren naar India en verkoopprocessen via bestaande structuren van IndiaConnected in India.

  • Bestaande administratiestructuur en controlemechanismen voor uw Indiase medewerkers.

  • Gebruik van onze Office Management Services op vier locaties verspreid door India (optioneel).

  • Transparantie en maandelijkse rapportages (op maat naar gelang de vereisten van de klant).

  • Partner in India met meer dan 20 jaar ervaring.

 Alle voordelen van de business incubator op een rij:

  • Eigen organisatie met goed ingerichte processen en structuren, zonder de kosten van een eigen vestiging.

  • Geen compliance kosten, geen audits, geen transfer pricing, geen registraties vereist. Zo bespaart u makkelijk 1.000 tot 2.000 euro per maand.

  • Uw eigen medewerkers op onze payroll met goed ingerichte controlemechanismen (al naar gelang uw behoeften).

  • Flexibiliteit om te groeien.

  • Geen kosten voor de oprichting van uw eigen entiteit, geen aandelenlkapitaal inbrengen, uitgaven kunnen worden opgenomen in de winst- en verliesrekening in het thuisland. 

  • Een ervaren, professionele sparring partner in India met meer dan 20 jaar ervaring en een (kantoren)netwerk door heel India.

  • Alle backoffice onder één dak. 

Business incubator in India voor ondernemers

Eigen entiteit (Pvt Ltd, LLP of Branche Office)

Het oprichten van een eigen entiteit in India is een complex, tijdrovend en frustrerend proces. Wij adviseren u bij de oprichting en ontzorgen u tijdens dit proces. We zorgen ervoor dat u de juiste formulieren tijdig kunt aanleveren, vragen de noodzakelijke registraties aan, melden u aan bij de Reserve bank of India, helpen bij het openen van een bankrekening. Hiermee vergemakkelijken en versnellen we de oprichting van uw eigen entiteit in India.

Zo helpen we u bij het oprichten van uw eigen entiteit in India:

  • Wij zetten de voor- en nadelen m.b.t. rechtsvormen, aansprakelijkheid en fiscaliteit voor u op een rijtje. Wij adviseren u over de optimale rechtsvorm die het beste past bij uw specifieke situatie.

  • Wij brengen in kaart welke financieringsopties u heeft om uw geplande Indiase activiteit op te starten en/of structureel te financieren.

  • Wij ontzorgen u volledig met betrekking tot het registreren en operationeel krijgen van uw bedrijf in India, van het registreren van bijvoorbeeld een Pvt. Ltd. tot het openen van de bankrekening, het aanstellen van een lokale accountant en het organiseren van (lokale) financiering voor uw bedrijf.

  • Indien u nog geen Indiase directeur op het oog hebt, ondersteunen we u bij het opstellen van een geschikt zoekprofiel en rekruteren we geschikte kandidaten op basis van dat profiel.

  • Wij adviseren op fiscaal en juridisch vlak over de beste strategie voor zowel de oprichtingsfase als de groeifase op lange termijn.

  • We adviseren u in het beschermen van uw intellectueel eigendom in India.


Joint Venture (JV), fusie of bedrijfsovername (M&A) in India

Samenwerken met een Indiaas bedrijf kan een goede manier zijn om de Indiase markt te betreden. Met een goede Indiase partner beschikt u direct over een uitgebreid netwerk, kennis van de markt en deelt u het bedrijfsrisico’s. Maar zo’n samenwerking loopt lang niet altijd vlekkeloos, zoals bij McDonalds. Hoe vind je de juiste partner in India? Welke afspraken maak je met de Indiase partij? En wat is ieders inbreng waard? IndiaConnected helpt bedrijven hierbij als vertrouwenspersoon en sparring partner. We ondersteunen partijen gedurende het hele proces: van de partner search tot due diligence en de onderhandelingen.

Dit zijn de voordelen van een Joint Venture:

  • Direct toegang tot lokale producten

  • Goed personeel 

  • Bestaande infrastructuur 

  • Marktervaring

Hieraan moet u denken bij het opzetten van een Joint Venture:

  • Memorandum of Understanding: Om ervoor te zorgen dat alle partijen het doel, de verantwoordelijkheden en de risico's van de joint venture volledig begrijpen en met elkaar akkoord gaan, wordt een memorandum of understanding (MOU) sterk aanbevolen. Het MOU is een kort document zonder veel juridisch jargon. Het MOU vermeldt de taken van beide partijen en legt een roadmap voor de toekomst vast over bijvoorbeeld de intentie van de partijen, managementstructuur, kostenverdeling enz.

  • Due Diligence: Voordat uw bedrijf met een Indiase partner een nieuwe entiteit opricht is het sterk aan te raden om, net als bij elke andere zakelijke transactie, due diligence uit te voeren. Dit zou kunnen leiden tot een zoektocht naar de achtergrond van de potentiële partner in publieke documenten, maar in de meeste gevallen is het raadzaam dat er een formele due diligence wordt gedaan om alle nodige informatie te verzamelen.

  • Companies Act 2013: De meeste joint ventures in India zijn gestructureerd in de vorm van private limited companies. Het is verplicht voor een private limited company om minimaal twee bestuurders en tenminste één ingezetene Indiase directeur te hebben (dat wil zeggen: een directeur die in India voor een periode van ten minste 182 dagen in het voorafgaande kalenderjaar is verbleven). In een private limited company zijn de Articles of Association (‘AoA’) een zeer belangrijk document. De AoA zijn een vereiste bij het oprichten van een private limited company in India en bevatten voorschriften voor het intern beheer van het bedrijf. Lees hier meer over de Companies Act 2013.

  • Articles of Association: De Companies Act, 2013 geeft bedrijven de vrijheid om zelf de inhoud van de AoA te bepalen. De AoA bevatten bijvoorbeeld een clausule over opties in geval van conflicten of beëindiging van een joint venture bij een impasse. Het is daarom raadzaam om tijd en aandacht te besteden bij het opstellen van de AoA en niet afhankelijk te zijn van een standaard off-the-shelf-concept, zeker in het geval dat een van de joint venture-partijen een buitenlands bedrijf is.

  • Registrar of Companies: De Companies Act, 2013 vereist dat elk bedrijf een MOU en AoA heeft. De MoA en AoA zijn de charterdocumenten van het bedrijf. Het MOU en de AoA dienen te worden ingediend bij de Registrar of Companies (‘ROC’) van de betreffende provincie waar het buitenlandse bedrijf zich wil vestigen.

Joint Venture Agreement
Het MOU en de AoA vormen vervolgens de basis voor een Joint Venture Agreement (‘Agreement’). Dit is een werkdocument dat uitdrukkelijk focust op besluiten van de partners aangaande bijvoorbeeld de aandelen, managementstructuur, terugtrekkingsrechten, mededingingsvraagstukken, geschillenbeslechting, intellectuele eigendomsrechten en eventuele garanties. De Agreement is tussen de partners en is niet bindend voor het joint venture-bedrijf, mits de betreffende voorwaarden ook opgenomen worden in de AoA van het joint venture-bedrijf.

De Indiase wet biedt betrokkenen derhalve voldoende flexibiliteit om zelf afspraken in een definitieve overeenkomst vast te leggen. De onderlinge relatie, rechten en rechtsmiddelen zijn afhankelijk van wat partijen in de Agreement en Articles of Association hebben laten vastleggen. Tenzij deze in strijd zijn met de lokale wetgeving, moet er rekening worden gehouden met particuliere afspraken tussen partijen.

De Agreement of andere overeenkomsten met betrekking tot de joint venture vereisen noodzakelijkerwijs bekwaamheid bij het opstellen van de documenten zonder ruimte voor dubbelzinnigheid. Een ingewikkelde en vage documentatie kan fataal zijn voor de joint venture en het belang van partijen belemmeren.

Een van de zaken die bijvoorbeeld die deskundigheid vereist is de exitstrategie. De Agreement waarbij een joint venture wordt opgericht, moet ook een geplande exitstrategie bevatten, zodat alle partijen worden beschermd zodra het partnerschap zijn doel heeft bereikt.

Door de opzeggingsvoorwaarden in het contract op te nemen, kunnen joint venture-partners zich beschermen tegen conflicten met andere deelnemende bedrijven. De meeste joint ventures worden ontbonden via een partner buy-out, maar de toevoeging van duidelijke beëindigingsvoorwaarden in de Agreement kan bepalen wat de transactie voor elke partner inhoudt.

Zodra partijen de belangrijkste kritische punten voor een Agreement hebben bepaald, wordt daarom aangeraden om een urist in India te vragen om de zaak over te nemen. Deze  kan – rekening houdend met de Indiase wet- en regelgeving - de sleutelpunten omzetten in een Joint Venture Agreement.


Tips, artikelen & klantervaringen