Nederlandse bedrijven ontwikkelen speciale oplossingen voor de Indiase landbouwsector

 

De landbouw in India staat al jaren voor grote uitdagingen, maar klimaatverandering maakt de problemen voor Indiase boeren alleen maar groter. Kunnen Europese technologieën een oplossing bieden of zijn deze simpelweg te duur voor de Indiase landbouwsector? De Nederlandse landbouwtechnologie bedrijven Omnivent en Incotec leggen uit hoe ze de Indiase landbouwsector vooruit helpen en geld verdienen in India.

Schade door klimaatverandering

De Indiase landbouwsector krijgt op steeds grotere schaal te maken met schadelijke weersextremen zoals langdurige droogte, overstromingen en verzilting van de landbouwgrond. Eind vorig jaar vernielde zware regenval ruim 800.000 hectare aan landbouw- en tuinbouwgewassen in de zuidelijke staten Tamil Nadu en Andhra Pradesh, terwijl in de noordelijke staat Kashmir appelboeren voor het derde jaar op rij hun oogst zagen mislukken door vervroegde sneeuwval. De verwachting is dan ook dat als de verandering van het klimaat wereldwijd op dezelfde voet doorzet, de gewasopbrengst in India met 30 procent zal dalen.

Machines, koeling, logistiek & kredieten

Indiase boeren worden daarnaast geconfronteerd met allerlei systeemproblemen, zoals een gebrek aan geavanceerde machines, lastige kredietverlening en logistieke problemen bij de afzet van hun producten. Gemiddeld gaat 30 tot 40 procent van de totale oogst verloren door een gebrek aan koelopslagfaciliteiten en/of gekoeld transport, wat leidt tot lagere inkomsten voor de boeren. De Indiase landbouwsector staat te springen om betaalbare oplossingen voor al deze problemen.

Nederlandse bedrijven ontwikkelen speciale oplossingen voor de Indiase landbouwsector

De Indiase landbouw biedt dan ook grote kansen voor Europese bedrijven. Er is een vraag naar kennis die rijkelijk aanwezig is in Europa. De wereldwijde specialist in agrarische opslagtechnologie, het Nederlandse Omnivent, is daarom al sinds 2007 actief in het land. Het bedrijf begon met het geven van workshops aan akkerbouwers en andere belangrijke spelers in de bevoorradingsketen. “We spraken met de boeren over manieren waarop we het agrarisch product op een goede manier naar het eind van de bewaring konden brengen”, vertelt Errol van Groenewoud, de directeur van Omnivent. 

“Dat was niet alleen nuttig voor hen, maar ook voor ons bedrijf. Wij leerden tijdens dit soort bijeenkomsten ontzettend veel over de middelen die ze tot hun beschikking hadden en de landbouwmethodes die in India worden toegepast”, zegt van Groenewoud. “Zo kwamen we tot de conclusie dat onze Europese ventilatie- en opslagproducten niet aansloten op de wensen van de boeren en dat je, als je als Europees bedrijf wilt meeliften op die groeiende vraag naar slimme oplossingen, laagdrempelige en efficiënte technologie moet ontwikkelen voor minimale extra kosten. Wij hebben daarom de simpele ventilatoren, die we in Nederland in de jaren ‘60 en ‘70 verkochten voor het drogen van bloembollen, weer van stal gehaald en zijn die gaan aanpassen zodat ze een goede en betaalbare oplossing bieden voor de Indiase boeren die te maken hebben met hoge temperaturen.”

Product ontwikkelen voor India

Ook de innovatieve zaaigoedverbeteraar Incotec kwam al snel na de marktentree in India tot de conclusie dat hun zaadverbeteringstechieken weliswaar een geweldige oplossing boden voor de problemen van lokale boeren, maar dat hun prijzen veel te hoog lagen voor India. “Om onze producten te optimaliseren voor de Indiase gewassen en teelttechnieken en vooral om de prijs toegankelijk te houden, hebben we besloten om een product te ontwikkelen dat voor ons goedkoop was om te produceren en dat de Indiase boeren zelf konden aanbrengen op hun zaaigoed”, legt Erik-Jan Bartels, managing director van Incotec, uit.

Marktleider in India

Incotec is inmiddels marktleider in India op het gebied van zaadverbetering en ziet de behoefte van boeren voor nieuwe technologieën die landbouwmethodes robuuster kunnen maken tegen klimaatverandering toenemen. “Tegelijkertijd heeft een groot gedeelte van de Indiase agrariërs nog altijd niet de middelen om te investeren in innovatieve oplossingen, hoe simpel en goedkoop ook”, zegt Bartels. “Dat moet je als Nederlands bedrijf niet tegenhouden om de stap naar India te wagen. De Indiase landbouw moet zich gaan aanpassen op de grote weersveranderingen die er plaatsvinden en ondanks dat het zeker nog een paar jaar gaat duren voor er echt een omslag komt, is dit het moment voor bedrijven om actief te worden in India. India is namelijk een land waar je tijd en energie in moet investeren voor je de vruchten kunt plukken.”

Neem de tijd, dat is het waard

“Zakendoen in India vraagt om goede relaties opbouwen met je klanten”, voegt van Groenewoude daar aan toe. “Je moet dus de tijd nemen en lokaal aanwezig zijn om die verbinding te kunnen maken. Een toegewijd team opbouwen in India dat zich hier volledig op kan richten is daarin essentieel. Als op afstand blijft en dus een koude, zakelijke relatie met je klanten onderhoudt, dan zul je nooit succesvol ondernemen in dit land.” 

Bent u benieuwd naar de kansen die de Indiase landbouwsector biedt voor innovatieve, Europese bedrijven? In onze sector analyse vindt u een uitgebreid overzicht van de belangrijkste marktstatistieken en groeiverwachtingen.

Wist u dat India de snelst groeiende markt voor de afzet van landbouwmachines ter wereld is?