De koopkracht van de Indiase consument

 

India is een van snelst groeiende consumentenmarkten ter wereld, maar wat betekenen die cijfers voor uw bedrijf? Welk percentage van de Indiase bevolking behoort daadwerkelijk tot uw doelgroep? En hoe groot is de klantengroep voor uw producten of diensten?

Koopkracht-indiase-consument

De grootte van uw potentiële klantenkring in India en hun koopkracht, hangt volledig af van de industrie waarin u actief bent en de soort producten die u aanbiedt, maar er zijn een aantal algemene aannames die we kunnen doen:

  • Enerzijds zien we dat de overgrote meerderheid van de bijna 1,4 miljard Indiërs jong en arm is en onvoldoende koopkracht heeft om high end, Europese producten te kopen. Daar kwam Genexis, de Europese marktleider in glasvezelmodems, ook achter. Hun modems waren veel te ver ontwikkeld voor de Indiase consument, dus bouwden ze een speciaal model voor de Indiase markt. 

  • Anderzijds breidt de Indiase middenklasse zich razendsnel uit, wat de vraag  naar betere producten doet stijgen. De Indiase middenklasse ziet buitenlandse producten vaak als van betere kwaliteit en dat biedt kansen voor internationale bedrijven zoals het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda merkte. Zij openden in 3 jaar tijd 8 winkels in India en bedienen de snelgroeiende middenklasse nu ook online via hun e-commerce platform.

Deze schematische weergave van de Indiase markt geeft een beter inzicht in wat u kunt verwachten en hoe u uw product of dienst het beste kunt inschalen:

overview of the different segments of the indian market

Het topsegment van de Indiase markt

In sommige sectoren in India is er geen markt voor het topsegment, maar voor andere sectoren, zoals bijvoorbeeld mode en electronica, is er juist wel sprake van een grote afzetmarkt. Deze consumenten bevinden zich vaak in en rondom de grootste steden, zoals Delhi, Mumbai en Bangalore, maar deze kunnen niet allemaal onder hetzelfde klantenprofiel geschaard worden.

In India is het hebben van een specifieke, regionale strategie van belang om succesvol te kunnen verkopen. Dat betekent dat binnen dit segment u in beginsel uit moet gaan van een kleine, exclusieve groep consumenten. Veel bedrijven denken de regionale aanpak te kunnen omzeilen door zich volledig op e-commerce te richten. Een slimme zet als u kijkt naar de snelle digitale ontwikkeling van India.

Wel moet u als ondernemer rekening houden met de strenge regelgeving op dit gebied, het is op dit moment nog altijd niet mogelijk voor buitenlandse bedrijven  om online rechtstreeks te verkopen aan de Indiase consument.

Het Indiase middensegment

Veel Europese bedrijven hebben het idee dat ze hun high-tech, Europese producten ook in het groeiende middensegment kunnen aanbieden. Maar als ze eenmaal hun marktentree hebben gemaakt, komen ze er achter dat de Indiase middenklasse nog altijd een veel lagere koopkracht heeft dan elders.

In eerste instantie is het daarom slim om dit segment nog even buiten de berekeningen te houden en op termijn, nadat u opgestart bent in het hogere segment, eens te gaan nadenken over hoe u uw product kunt aanpassen om het beter te laten aansluiten op de wensen en het prijsniveau van het Indiase middensegment. Als u zich naast het hoge segment namelijk gaat focussen op het middensegment, dan zou u uw afzetmarkt wel eens in korte tijd kunnen verdrievoudigen.  

Workshop: Marktentree in India

Starten met exporteren naar India kan uitdagend zijn voor Europese bedrijven die nog niet zo bekend zijn met het land. IndiaConnected helpt jaarlijks ruim 100 bedrijven met hun activiteiten in India. We werken met lokale experts in alle sectoren en kunnen u daarom in onze op maat gemaakte workshops een helpende hand bieden bij het vormgeven van een succesvolle marktstrategie voor uw bedrijf:

  • We geven u meer inzicht in wat er allemaal bij uw marktentree in India komt kijken.

  • U ontvangt waardevolle feedback op uw huidige India strategie van onafhankelijke experts.

  • Expertise op elk terrein: sales, manufacturing, juridisch, fiscaal, financieel, supply chain, recruitment, etc.

Onze workshop duurt doorgaans pakweg 2 uur. Onze experts gaan samen met u aan de slag om uw vraagstuk te verkennen en mogelijke antwoorden en strategieën te formuleren. Na afloop ontvangt u hiervan een rapport.