Humor is tovermiddel in samenwerking met Indiërs

 

De Indiase druiventeler Eurofruits levert al tien jaar druiven aan Albert Heijn, dit voorjaar maar liefst een half miljoen kilo. De Indiase oprichter Nitin Agrawal, die vrijwel maandelijks in Nederland komt, houdt van de informele, Nederlandse manier van zakendoen. “Ieder gesprek met Hollanders begint met een grap.”

Shock
Nadat de Indiase druiventeler Eurofruits begin jaren 90 voet aan de grond had gekregen in Groot-Brittannië, maakte het bedrijf de sprong naar Nederland. In 1995 landde Nitin Agrawal voor het eerst op Schiphol. Het was laat op de avond, hij kende niemand en had geen idee waar hij naartoe moest. Op Schiphol stuurden ze hem naar een hotel op het Damrak, en voor hij het wist liep hij met zijn vrouw door het Red Light District. “Ik wist niet wat ik zag. We waren in shock, ja, zelfs een beetje bang.”

Familiesfeer
Zo’n twintig jaar later moet Agrawal er nog altijd hard om lachen. Inmiddels komt hij vrijwel maandelijks in Nederland waar hij nauw samenwerkt met de Nederlandse fruitimporteur en -exporteur Timerfruits. Een van de oprichters van Timerfruits, Eric Brückner, ontmoette Agrawal tijdens zijn allereerste bezoek in 1995. “We konden het direct goed met elkaar vinden,” herinnert Agrawal zich. “Eric werkte destijds voor een klein bedrijf met een mooie familiesfeer. Daar voelde ik me comfortabel bij. Wel moest ik hem overtuigen dat we in India goede druiven hadden.”

Supermodern
Laat dat maar aan Agrawal over. In de Indiase druiven- en wijnregio Nashik, zo’n 200 kilometer ten noorden van Mumbai, stampte hij in 1993 supermoderne faciliteiten uit de grond naar voorbeeld van de faciliteiten die hij in Groot-Brittanië had gezien. “Toen mensen van Albert Heijn hier voor het eerst kwam kijken, wisten ze niet wat ze zagen,” lacht hij. “Veel mensen hebben nog altijd een eenzijdig beeld van India. Ze zijn verbaasd dat we hier gewoon de modernste productie-, verwerkings- en opslaginstallaties hebben staan. Voor ons is dat natuurlijk cruciaal: anders hadden we nooit contracten gekregen van grote internationale klanten zoals Albert Heijn, Carrefour en Marks&Spencers.”

Humor en geduld
Hoewel Agrawal vaak ziet dat de samenwerking tussen Indiase en Nederlandse bedrijven stroef verloopt, werkt hij juist heel prettig samen met Nederlanders. “Natuurlijk zijn onze culturen totaal verschillend. India is een andere planeet, niet te vergelijken met Nederland. Daarom moet je de tijd nemen om elkaar te begrijpen. Als je daarvoor geen geduld hebt, gaat het mis. Daarnaast is humor cruciaal. Nederlanders zijn er een meester in om met een grapje het ijs te breken. De informele, open sfeer die daardoor ontstaat waarderen Indiërs doorgaans enorm. Dat humor een tovermiddel is bij het zakendoen, dat heb ik echt van jullie geleerd.”

Het barst van de kansen in de agri/food sector in India. Zelf gaan kijken? Reis mee met Amsterdam Trade in november