Consumptiegoederen (FMCG) in India


De sector fast moving consumer goods (FMCG) is de op drie na grootste sector in India en is in de loop der jaren in een gezond tempo gegroeid als gevolg van het stijgende beschikbare inkomen, de groeiende jonge bevolking en de toenemende merkbekendheid van de consument. Met huishoudelijke en persoonlijke verzorging die goed is voor 50% van de FMCG-verkopen in India, levert de sector een belangrijke bijdrage aan het Indiase BBP.

India is een land dat geen enkele FMCG-speler kan negeren door z’n snelgroeiende middenklasse, die groter is dan de totale bevolking van de VS. Met een gemiddelde leeftijd van slechts 27 jaar focust de Indiase bevolking zich steeds meer op gemaksproducten, zowel in de voedsel- en drankensector als bij consumentenelektronica. Jonge Indiërs zijn in hoge mate geïnteresseerd in Europese merken, slimme technische gadgets en internationale voedseltrends.

Een groeiend bewustzijn, een hoger inkomen en veranderende levensstijl zijn dan ook de belangrijkste groeimotoren voor de sector. Het stedelijke segment (goed voor een omzetaandeel van ongeveer 55%) levert de grootste bijdrage aan de totale omzet van de FMCG-sector in India. De afgelopen jaren is de FMCG-markt op het Indiase platteland echter sneller gegroeid dan in de stad. De semistedelijke en rurale segmenten groeien in een snel tempo en FMCG-producten zijn goed voor 50% van de totale uitgaven op het platteland.


Marktstatistieken over de Indiase consumentengoederen sector

  • De sector fast moving consumer goods (FMCG) is de vierde grootste sector van de Indiase economie.

  • FMCG-producten die de Indiase markt domineren zijn wasmiddelen, toiletartikelen, tandreinigingsmiddelen, cosmetica, enz.

  • De FMCG-sector in India omvat ook farmaceutische producten, consumentenelektronica, verpakte voedingsmiddelen, frisdranken en chocolade.

  • De Indiase fast moving consumer goods (FMCG) markt zal naar verwachting in waarde groeien van 23,6 miljard dollar in 2018 naar 220 miljard dollar in 2025.

  • Verwacht wordt dat e-commerce aankopen tegen 2030 11% zullen bijdragen aan de totale FMCG-omzet.

  • De verwachting is dat de Indiase productiesector van consumentenelektronica tegen 2024/2025 zo’n 300 miljard dollar waard zal zijn.

  • De Indiase markt voor verpakte levensmiddelen zal naar verwachting verdubbelen tot 70 miljard dollar in 2025.

  • De speelgoedindustrie in India heeft het potentieel om tegen 2024 een waarde van 2 tot 3 miljard dollar te bereiken.


Covid-19 impact

De lange lockdowns in India lieten het consumentenvertrouwen in India dalen in 2020 en de sector kreeg hierdoor in eerste instantie een harde klap te verduren. Maar dit sentiment sloeg snel om en heeft voor blijvende veranderingen gezorgd. Zo is het aantal Indiase consumenten dat graag online winkelt exponentieel toegenomen en is een omni-channel aanpak essentieel voor bedrijven. Tegelijkertijd is de vraag naar voedingsmiddelen met biologische en natuurlijke ingrediënten is blijvend gegroeid.


Groeiaandrijvers van de Indiase consumentengoederen sector

  • De regering staat 100% directe buitenlandse investeringen (FDI) toe in de voedselverwerking en de detailhandel. Dit zou de consumentenbestedingen moeten stimuleren en er voor moeten zorgen dat er meer FMCG-producten worden gelanceerd.

  • De snelle uitbreiding van het aantal internetgebruikers in rurale gebieden en de toegang die dit verschaft tot e-commerce platformen, zal de vraag naar en de groei van de consumptiegoederen bevorderen. 

  • Er is op dit moment al een toegenomen vraag naar merkproducten op het Indiase platteland.

  • De sector heeft een enorme onaangeboorde markt voor apparaten zoals airconditioners (AC), wasmachines, koelkasten.

  • Een belangrijke factor die de vraag naar kant-en-klare voedingsmiddelen en gerechten in India stimuleert, is de groeiende jonge bevolking, vooral in stedelijke gebieden, die door tijdgebrek nauwelijks tijd hebben om te koken.


De belangrijkste spelers in de consumptiegoederen industrie in India

Nationale FMCG spelers in India

  • Emami 

  • Dabur

  • Bluestar

  • Havells

  • Bajaj

  • Bata India

  • V Mart

  • Reliance fresh

  • Future retail

  • Patanjali

  • Spencers

  • Big Bazaar

  • Dmart

  • Lifestyle

Internationale FMCG spelers in India

  • Xiaomi

  • Bosch

  • Haier

  • LG

  • Samsung

  • Philips

  • Walmart

  • Amazon


Interessante investeringsmogelijkheden:

  • Biologisch voedsel

  • Gezonde dranken

  • Dierproefvrije cosmetica

  • Huishoudelijke apparaten

  • Elektronische apparaten

Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf of product in de Indiase FMCG-sector?


Lees hier onze artikelen over deze sector