Zakendoen in India: nu of nooit

India staat te boek als een lastig land voor buitenlandse bedrijven, maar onder ‘s lands nieuwe premier verbetert het investeringsklimaat razendsnel. Dat biedt Nederlandse ondernemers enorme kansen.

De presentatie van de Indiase begroting van 2015/2016, de eerste van het kabinet Modi, was een verademing. Vanuit het huis van mijn schoonouders in het Zuid-Indiase Trivandrum zag ik op televisie hoe de Indiase minister van Financiën Arun Jaitley, de ene na de andere maatregel presenteerde waarmee zaken doen in India veel aantrekkelijker en makkelijker gaat worden.

Enerzijds zijn er de harde maatregelen: de vennootschapsbelasting wordt verlaagd naar 25%, allerlei importheffingen worden teruggeschroefd en de Reserve Bank of India krijgt als formele opdracht om de inflatie binnen de perken te houden (maximaal 6%). Anderzijds zijn er de softe maatregelen: er komt één loket waar buitenlandse bedrijven terecht kunnen als ze een Indiase BV willen opzetten, het visabeleid wordt versoepeld en het belastingstelsel wordt enorm versimpeld.

Modi werkt niet alleen aan de randvoorwaarden, zijn kabinet investeert de komende jaren ook gigantisch in het land. Zo wordt er ruim 11 miljard dollar gestoken in het verbeteren van ‘s lands infrastructuur. Dat geld wordt onder andere besteed aan de aanleg van 100 duizend kilometer snelweg, de bouw en uitbreiding van havens en het verbeteren van het spoorwegnetwerk. Ook investeert Delhi in sociale voorzieningen, zoals de aanleg van miljoenen openbare toiletten.

De recente ontwikkelingen in India bieden Nederlandse bedrijven enorme kansen. Sommige Nederlandse MKB-ers zoals Syntech International en Fresh Food Technology profiteren daar al van, maar veel Nederlandse ondernemingen laten het land nog altijd links liggen vanwege het achterhaalde idee dat zaken doen in India te lastig zou zijn. Nu premier Modi het Indiase investeringsklimaat grondig verbetert, wordt het tijd om wakker te worden en dat negatieve beeld bij te stellen. Voor ondernemers die ‘s werelds grootste groeimarkt willen veroveren is het nu of nooit.

Bart Hergaarden is partner van IndiaConnected. 
Reageren? bart@indiaconnected.nl of @barthergaarden