Marktfocus: e-commerce wetgeving in India

 

E-commerce is booming in India en er liggen grote kansen voor internationale bedrijven in deze markt. De Indiase regering heeft de afgelopen jaren wel verschillende restricties opgelegd voor buitenlandse bedrijven die online willen verkopen in India. Waar moet u aan voldoen als ook u wilt profiteren van een van ‘s werelds grootste online markten? Hoe pakt u dat het beste aan?

ecommerce in India

Indiase e-commerce markt groeit explosief

Met meer dan 759 miljoen internetgebruikers is India de op één na grootste online markt ter wereld. Geschat wordt dat er tegen 2025 ruim 900 miljoen internetgebruikers in het land zijn. Tijdens de pandemie schakelden Indiërs massaal over naar e-commerce platforms voor hun dagelijkse aankopen. Dit heeft de e-commerce markt van het land nog eens een extra boost gegeven.

Consultancy Bain & Company verwacht dat de market size van de Indiase e-commerce markt van zo’n 30 miljard dollar in 2020 naar 350 miljard dollar in 2030 stijgt. 

Niet voor niets zetten retailreuzen zoals Amazon en Walmart zwaar in op India. Jeff Bezos beloofde recent opnieuw een miljard dollar in India te investeren en Walmart breidde zijn meerderheidsbelang van 60% in de Indiase e-commerce marktleider Flipkart, nog eens extra uit met een investering van 1,2 miljard dollar.

Om de invloed van deze Amerikaanse megabedrijven in toom te houden en zoveel mogelijk transparantie aan de consument te bieden, heeft de Indiase regering speciale regelgeving geïntroduceerd waar u als buitenlandse investeerder rekening mee moet houden.

De regels voor buitenlandse bedrijven in de Indiase e-commerce markt 

Sinds 2015 is 100% Foreign Direct Investment toegestaan in de Indiase e-commerce markt, maar dat betekent niet dat ieder buitenlands bedrijf een eigen webshop kan openen en starten met verkopen aan de Indiase consument. De Indiase overheid hanteert binnen de e-commerce markt twee verschillende modellen met specifieke regels en beperkingen voor buitenlandse investeerders:

Het inventarismodel

In het inventarismodel, dat we kennen van bedrijven zoals Amazon of Bol.com, worden goederen en diensten eigendom van het e-commerce bedrijf en vervolgens rechtstreeks aan de klant verkocht. Het e-commerce bedrijf is dus eigenaar van de inventaris en het platform waar de goederen op verkocht worden. 

De huidige Indiase regelgeving staat geen Foreign Direct Investment toe in het inventarismodel. Dat betekent dat een buitenlands bedrijf in India geen webshop mag runnen waarop het goederen en diensten verkoopt uit z’n eigen inventaris, omdat de regelgeving niet toestaat dat een buitenlandse bedrijf 100% eigenaar is van het verkoopplatform én van deze inventaris. 

Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Een buitenlandse entiteit mag maximaal 49% van de aandelen van een Indiaas e-commerce platform met een inventarismodel in handen hebben als: 

  • Made in India-producten verkocht worden op het platform;

  • De oprichter een Indiase inwoner is;

  • Het bedrijf geleid wordt door Indiaas management;

  • Het bedrijf fondsen werft in eigen land, waardoor grote Indiase bedrijven herinvesteren in nieuwe start-ups in de sector.

Het marktplaatsmodel

In het marktplaatsmodel is de e-commerce entiteit alleen eigenaar van het online platform en dus de facilitator tussen verkopers en kopers. Daarnaast mag het e-commerce bedrijf ondersteunende diensten leveren aan z’n verkopers zoals logistiek, warehousing, callcenter en incasso van betalingen.

In het marktplaatsmodel is 100% Foreign Direct Investment toegestaan en mogen buitenlandse bedrijven dus volledig eigenaar zijn van een e-commerce platform, zolang ze geen eigenaar zijn van de inventaris. Maar er gelden meer regels voor de e-commerce platformen die in buitenlandse handen zijn:

  • E-commerce platforms mogen geen producten verkopen van bedrijven waarin zij aandelen hebben; 

  • De e-commerce entiteit mag geen enkele invloed uitoefenen op of eigenaarschap hebben van de goederen/diensten die op het platform worden verkocht. Een e-commerce platform kan bijvoorbeeld niet het initiatief nemen producten met dikke kortingen aan te bieden, het bedrijf wordt dan automatisch gezien als een e-commerce entiteit met het inventarismodel, met alle gevolgen van dien.

  • Een bedrijf dat verkoopt via een Indiaas e-commerce platform, mag niet meer dan 25% aan de totale omzet van het platform bijdragen.

  • Online exclusive merken zijn niet toegestaan. Het is voor een e-commerce entiteiten verboden om exclusieve afspraken te maken met een verkoper om z’n producten uitsluitend op één platform te verkopen. 

  • De naam & contactgegevens van de verkoper moeten op de website staan.

  • After sales activiteiten vallen volledig onder de verantwoordelijkheid van de verkoper. De entiteit die het e-commerce platform beheert, mag deze dienst niet aanbieden.

Consumer Protection Act 2019

Eind juli 2020 presenteerde de Indiase regering een nieuwe wet met verplichtingen voor e-commerce retailers. De Consumer Protection Act 2019 moet de consument meer transparantie in het bedrijf en de producten verschaffen, zodat zij met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen.

E-retailers moeten vanaf 2020 daarom verplicht de gegevens over retourneren, terugbetalen, omruilen, garantie, levering en verzending, betalingswijzen en klachtenregelingen en het 'land van herkomst' op hun platform gaan vermelden. De vermelding van het land waar het product vandaan komt, moet ook op de producten zelf staan. 

Internationale bedrijven die hun goederen en diensten aanbieden op de marktplaats van een Indiase e-commerce entiteit, moeten bovenstaande gegevens aan die entiteit verstrekken.

E-commerce platformen zijn vanaf 2020 verplicht om zo veel mogelijk gegevens van de verkopers op hun platform aan de consument te verstrekken. Zoals de naam van het bedrijf, het adres, het klantenservicenummer en eventuele beoordelingen of andere feedback over de verkoper of de producten.

Tot slot moet bij het product de ‘totale prijs’ worden vermeld, samen met eventuele verborgen extra kosten zoals verzendkosten en mogen de platformen de prijs van de aangeboden goederen en diensten niet "manipuleren" om onredelijke winst te maken.

De e-commerce regels worden door de Central Consumer Protection Authority (CCPA) in India gehandhaafd en aan overtredingen van de nieuwe act kleven flinke boetes. Zorg daarom dat uw entiteit in India altijd voldoet aan de laatste regelgeving.

Niet zeker of u helemaal compliant bent? Onze experts voeren een check voor u uit en geven u duidelijk vervolgstappen, zodat u weer helemaal up to date bent.


Praveen Singal

Financial advisor - IndiaConnected

Dit artikel is geschreven in samenwerking met IndiaConnected’s financial advisor, Praveen Singal.

Singal heeft meer dan 25 jaar ervaring met het opzetten van succesvolle bedrijfsstrategieën voor Europese bedrijven die willen starten in India, financiële analyse van bedrijven en compliance.

Hij is daarnaast een gekwalificeerd Chartered Accountant met een specialisatie in Indiase belastingen.