E-commerce in India


De e-commerce industrie in India heeft de laatste paar jaar een waanzinnig snelle groei doorgemaakt, mede door de pandemie en de toename van het aantal smartphones in het land, die de gebruikers toegang bieden tot het internet.

Een andere factor die zorgt voor de groei is de toename van het aantal stedelijke huishoudens, die het gemak van online winkelen omarmen in hun drukke levens. In 2021 kochten 289 miljoen mensen in India goederen en diensten online.

India is daarom een van de populairste online retail bestemmingen ter wereld. Grote internationale spelers zoals Amazon, Walmart en Apple beloofden in 2020 miljarden investeringen te doen in de Indiase markt. Daarnaast dragen de initiatieven van de overheid bij aan de groei van de e-commerce sector, zoals Digital India, Skill India, Start-up India en Make in India.

De Indiase e-commerce sector blijkt een bron van innovatieve bedrijfsmodellen en technologische oplossingen te zijn. De gemakkelijke betalingsmogelijkheden, snelle leveringen en eenvoudige retourzendingen drijven de Indiase klanten weg van de malls en naar de online shops.


Marktstatistieken over de e-commerce sector in India

  • India is de snelst groeiende e-commerce markt ter wereld. Per 2024 zal het een waarde van 111 miljard dollar bereiken en per 2026 een waarde van 200 miljard dollar.

  • In India vertegenwoordigt de online detailhandel 25% van de totale detailhandelsmarkt en verwacht wordt dat dit zal stijgen tot 37% rond 2030.

  • De verwachting is dat het online boodschappen segment in India in 2024 28 miljard dollar bedraagt, tegen 2 miljard dollar in 2019.

E-commerce India
  • India heeft de op twee na grootste groep online consumenten ter wereld, 140 miljoen, alleen China en de VS hebben er meer.

  • In het laatste kwartaal van 2020 is het aantal bestellingen in de Indiase E-commerce met 36% gestegen, waarbij de categorie persoonlijke verzorging, schoonheid en wellness (PCB&W) het meest profiteerde.


COVID-19 Impact

Online shoppen is, als gevolg van de strenge lockdowns en de 2 meter afstandsregels door het uitbreken van de pandemie, in razend tempo ingeburgerd geraakt in India. De Indiase e-commerce-industrie zal tegen 2024 met zo’n 84% gegroeid zijn tot een waarde van 111 miljard dollar. Vooral de grote steden dragen bij aan deze groei, zij zijn goed voor ongeveer 90% van alle online aankopen.


Groeiaandrijvers van de Indiase
e-commerce sector

  • Het aantal internetgebruikers in India is gestegen van 4% van de bevolking in 2017 naar 45% in 2021. Dat zijn ruim 1.37 miljard mensen.

  • Het aantal internetgebruikers zal blijven stijgen door de dalende prijzen en een toename van het aantal smartphones.

  • Veel Indiers, binnen en buiten de grote steden, hebben tijdens de pandemie het gemak van online shoppen ontdekt, wat voor een blijvende omslag in het koopgedrag heeft gezorgd.

  • De prijsbewuste Indiase consumenten zien de voordelen van e-commerce zoals het 24/7 kunnen winkelen, makkelijker prijsvergelijken en een grotere keuze aan artikelen.

  • Het wordt steeds makkelijker voor online retailers om producten te leveren op afgelegen locaties. Dit komt door de grote overheidsinvestering dit jaar van 780 miljard dollar in de infrastructuur van het land.


De belangrijkste spelers in de e-commerce markt in India

Nationale e-commerce spelers in India

  • Flipkart​

  • Paytm​

  • Myntra​

  • Yepme​

  • ShopClues​

  • IndiaMART​Nykaa​

  • Limeroad​

Internationale e-commerce spelers in India

  • Ebay

  • Amazon

  • Alibaba

  • Paypal

  • Rakuten

  • Walmart


Interessante investeringsmogelijkheden

  • India zal per 2030 de op een na grootste online consumentenmarkt ter wereld zijn met bijna 500 tot 600 miljoen shoppers.

  • Tussen 2020 en 2030 zullen de grote steden 88% van de nieuwe online shoppers voortbrengen en 150 miljard dollar aan de Gross Merchandise Volume van de online retailsector bijdragen.

  • De overheid staat e-commerce bedrijven toe die voor 100% in handen zijn van Foreign Direct Investment.

  • Grootste subsectoren: Online boodschappen, online apotheek en Social Commerce.

Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf in de Indiase e-commerce markt?


Lees hier onze artikelen over deze sector