kennisbank / Exporteren naar India


Geregeld krijgen we vragen van Europese bedrijven over exporteren naar India. Hieronder hebben we de meest voorkomende vragen en antwoorden op een rij gezet.

Staat uw vraag er niet tussen?


Ik wil exporteren naar India. Waar moet ik rekening mee houden?

  1. Beschouw India als een continent
    Bedenk dat de interne markt van de EU verder is ontwikkeld dan de Indiase interne markt. Dat betekent in de praktijk dat het eenvoudiger is om een vrachtwagen van Portugal naar Duitsland te laten rijden dan van bijvoorbeeld Tamil Nadu naar Gujarat. Het is daarom aan te raden om niet meteen in heel India te beginnen, maar een deelstaat van India te kiezen. Zeker ook gezien de verschillen op deelstaatniveau wat betreft wetgeving, taal, cultuur en klimaat in India.

    Lees hier meer over de verschillen tussen de Indiase deelstaten.

  2. Export naar India vereist maatwerk
    De meeste bedrijven die willen exporteren naar India passen hun producten speciaal aan op de behoeften van Indiase consumenten. Denk aan McDonalds dat in India een vegetarische aardappelburger verkoopt; denk aan TomTom dat specifiek voor de Indiase markt een navigatiesysteem ontwikkelde dat is gebaseerd op herkenningspunten in plaats van straatnamen; en denk aan Philips dat sterk vereenvoudigde medische apparatuur ontwikkelt speciaal voor India. Uiteraard moet uw aangepaste product ook van topkwaliteit zijn. De hele wereld ziet India als afzetmarkt: de concurrentie is enorm.

  3. Houd rekening met invoerheffingen in India
    De invoerheffingen in India liggen tussen de 15 en 40%. Dat betekent dat de daadwerkelijke “landed costs” van uw product (inclusief invoerheffingen, transport, verzekering etc.) voor uw Indiase klant soms wel anderhalf keer uw factuur bedraagt. Houdt daar rekening mee tijdens de onderhandelingen.

  4. Werkkapitaal in India is duur
    Besef dat werkkapitaal in India duur is. De rente op een krediet kan al gauw oplopen tot 20 à 25% per jaar. De hoog kosten van kapitaal vormen een extra reden voor Indiase bedrijven om alleen met buitenlandse leveranciers in zee te gaan die veel toegevoegde waarde kunnen bieden.

  5. Denk out-of-the-box
    Hoogwaardige technologie exporteren naar India is doorgaans niet eenvoudig, vanwege de hoge kosten voor de klant. Daarom loont het de moeite om een alternatieve strategie te ontwikkelen voor export naar India. Het Nederlandse bedrijf Omnivent is daarvan een mooi voorbeeld. De wereldwijde specialist in agrarische opslagtechnologie uit Zeewolde kwam er na z’n eerste opdracht voor de grootste snackfabrikant van India al snel achter dat sommige hightech producten van het bedrijf niet direct aansloten op de traditionele methodes van de Indiase boeren en het Indiase klimaat. Dus besloot het bedrijf een laagdrempelig systeem te ontwikkelen dat aansluit op de wensen en het budget van de boeren daar. Inmiddels voert Omnivent zo’n 20 tot 30 projecten op jaarbasis in India uit.


Artikelen over export naar India