Retail sector in India


retail sector India

De retailmarkt in India heeft de afgelopen tien jaar een grote transformatie ondergaan en is enorm gegroeid. De Indiase detailhandelsmarkt kan verdeeld worden in de georganiseerde en ongeorganiseerde detailhandel. Het georganiseerde deel bestaat uit erkende bedrijven die zijn geregistreerd voor de omzet- en inkomstenbelasting, zoals beursgenoteerde supermarktketens en door het bedrijfsleven gesteunde superstores zoals Walmart en winkelketens. De georganiseerde retailmarkt is goed voor 12% van de gehele retailmarkt en wordt momenteel getaxeerd op ongeveer 80 miljard dollar, online channels hebben een marktaandeel van 6,5% en de ongeorganiseerde markt heeft de rest in handen. Deze ongeorganiseerde retailmarkt beschrijft zich het beste als een traditionele vorm van goedkope detailhandel op bijvoorbeeld open markten of in kleine supermarktjes en kledingwinkeltjes.

De Indiase regering staat 100% Foreign Direct Investment toe in de single-brand retail en 51% in de multi-brand retail. Door het aantreden van grote, nieuwe Indiase spelers zoals Reliance Retail is de Indiase retail uitgegroeid tot een dynamische en snelle sector.


Marktstatistieken over de retail sector in India

  • India is uitgegroeid tot 's werelds vijfde grootste bestemming in de detailhandel en zal naar verwachting tegen 2032 een waarde bereiken van maar liefst 2 biljoen dollar, volgens de Boston Consulting Group.

  • India stond in 2021 op nummer 2 in de Global Retail Development Index (GRDI).

  • India heeft de op één na grootste bevolking ter wereld, toenemende verstedelijking, stijgende gezinsinkomens en stijgende consumentenbestedingen, wat het land zeer aantrekkelijk maakt voor internationale retailers.

 
  • India heeft momenteel de op drie na grootste retailmarkt ter wereld. De Indiase detailhandel zal naar verwachting groeien tot 1,5 biljoen dollar in 2030, tegen 0,793 biljoen dollar in 2020, wat neerkomt op een toename van de marktomvang met bijna 700 miljard dollar. De detailhandel in India groeit snel uit tot een van de belangrijkste industrieën van het land.

  • In boekjaar 2020 droeg de detailhandel 800 miljard dollar bij aan het Indiase BBP en bood het werk aan 8% van de beroepsbevolking (35 miljoen mensen). Tegen 2030 zal de sector naar verwachting 25 miljoen nieuwe banen hebben gecreëerd.

  • Verwacht wordt dat de Indiase E-commerce markt in 2030 350 miljard dollar aan bruto omzet zal aantikken.


COVID-19 Impact

Door de pandemie zijn er nieuwe voorkeuren ontstaan bij de Indiase consument. De retail sector in het land is zich daar nog altijd op aan het aanpassen. De trends zijn als volgt:

  • Omni-channelstrategieën: klanten willen flexibiliteit en de retailer moet daarom aanwezig zijn op alle contactpunten waar de klant bediend wil worden. Online en offline.

  • Micro-retailing met hyperlokale kleine winkels: altijd zo dicht mogelijk bij de klant zijn. In de nasleep van de pandemie is de behoefte aan ‘convenience retail ’ enorme gegroeid.

  • Toepassing van technologie: Om winstgevend te zijn of zelfs break-even te draaien, maken winkelketens in India nu een grote digitaliseringsslag. Alles van voorraadplanning en supply chain tot POS en delivery apps, detailhandelaren zijn op zoek naar simpele technologische oplossingen op dit gebied.

  • Belevingsgericht winkelen: In India is de beleving van de klant in de winkel nog altijd essentieel voor een aankoop, ondanks dat de consument ook steeds meer online koopt. Daarom moeten retailers naast een goede online shop, ook de persoonlijke beleving en de kwaliteit van de service op maat houden in de fysieke winkel.


Groeiaandrijvers van de Indiase retail sector

  • De Indiase detailhandelsmarkt zal tegen 2030 naar verwachting 1,5 biljoen dollar waard zijn ten opzichte van 795 miljard dollar in 2017.

  • India heeft de snelst groeiende e-commerce markt ter wereld. De verwachting is dat het een waarde van 200 miljard dollar zal bereiken in 2027.

  • Tegen 2030 zal India 140 miljoen huishoudens met een middeninkomen en 21 miljoen huishoudens met een hoog inkomen hebben - wat leidt tot een enorme, opkomende middenklasse.

  • Verwacht wordt dat India in 2030 500 miljoen online shoppers zal hebben, tegenover 150 miljoen in 2020.

  • De consumptie per hoofd van de bevolking op het platteland zal tegen 2030 4 keer hoger zijn vergeleken met 3,5 keer hoger in stedelijke gebieden.

  • Tegen 2030 zal India bijna 90 miljoen nieuwe huishoudens tellen met millennials aan het hoofd, die meer gefocust zijn op internationale merken en producten.


De belangrijkste spelers in retail markt in India

Nationale retail spelers in India

  • Lifestyle

  • Pantaloons

  • Shopper’s Stop

  • Bata India

  • V-Mart

  • Cantabil

  • Reliance Fresh

  • Future Retail

  • Trent

  • Spencers

  • Big Bazaar

Internationale retail spelers in India

  • Walmart

  • Metro AG

  • Amazon

  • Target Corporation

  • Best Buy Co

  • Ikea Retail


Interessante investeringsmogelijkheden

  • De regering richt zich op de verbetering van de infrastructuur van de toeleveringsketen, zoals koelhuizen, slachthuizen en voedselparken, en dit segment biedt een hoog investeringspotentieel.

  • Voedselparken bieden bedrijven, waaronder buitenlandse investeerders, een unieke kans om toe te treden tot de voedselverwerkende industrie in India.

  • Er zijn talrijke mogelijkheden om te investeren in retailmerken.

Heeft u een specifieke vraag over de kansen voor uw bedrijf in de Indiase retail markt?


Lees hier onze artikelen over deze sector