Metaflex wordt beloond voor volharding in India

 

Jarenlang was het zwoegen voor Metaflex in India. Maar de volharding van de Gelderse producent van hoogwaardige operatiekamer- en koelvriesdeuren wordt inmiddels beloond. "India is goed voor de helft van onze jaaromzet."

Directie van Metaflex

Directie van Metaflex

Productie in India
"We zijn ontzettend trots op de reis die we in India hebben afgelegd," vertelt algemeen directeur Tom Engbers. Zelf is Engbers geen getuige geweest van de moeilijke opstartjaren van Metaflex in India - hij zit pas twee jaar in de directie van het bedrijf uit Aalten - maar hij kent de geschiedenis wel. "In 2006 kwamen  onze aandeelhouders met het plan om een fabriek in India te starten. Niet voor het uitbesteden van onze productie, maar gericht op verkoop in India. Hij zag grote kansen voor Metaflex in de Indiase gezondheidszorg en levensmiddelenindustrie." 

Tijd, energie en geld
De eerste jaren stak Metaflex veel tijd, energie en geld in de Indiase fabriek, maar de inspanningen leverden niks op. Terwijl het bedrijf in India aanmodderde - de ene na de andere Indiase directeur kwam en ging weer - hakte de crisis in Europa erin. In 2010 ging het roer om. Metaflex stootte verschillende bedrijfsonderdelen af en richtte zich volledig op de productie van hoogwaardige deuren voor geconditioneerde ruimten. Sinds de aanstelling van de huidige Indiase directeur Rajesh Sikka in 2014 is de fabriek in Greater Noida, anderhalf uur buiten Delhi, winstgevend. Engbers: "We hebben Rajesh gevonden via een headhunter, heel traditioneel eigenlijk. Zijn komst was echt een kantelpunt. De impact van een goede lokale directeur is niet te onderschatten: hij wordt lokaal gerespecteerd en kent de markt door en door."

400 procent groei in vijf jaar
In India richt Metaflex zich op drie sectoren. Deuren voor koelvrieshuizen is de belangrijkste afzetmarkt. Daarna komen deuren voor operatiekamers in ziekenhuizen en deuren voor laboratoria van pharmaceutische bedrijven. Deuren voor industriële magazijnen vormen een derde markt. Behalve de fabriek in Noida heeft het bedrijf vier verkoopkantoren in India. Metaflex verzorgt ook het onderhoud voor Indiase klanten. In totaal werken er ruim tweehonderd man. Engbers: "De afgelopen vijf jaar zijn we verviervoudigd in India. En we denken dat we de komende jaren nog een keer kunnen verdubbelen. Die groei komt voor het grootste deel uit India, maar vanuit de India fabriek leveren we ook aan klanten in het Midden Oosten en Zuid-Oost Azië."

Team van Metaflex in India

Team van Metaflex in India

Vervlochten
Het Nederlandse en het Indiase team werken innig samen. Engbers: "Oorspronkelijk waren het twee separate bedrijven in handen van dezelfde aandeelhouders. De laatste paar jaar zijn we echt vervlochten tot één bedrijf. Onze Indiase fabriek kan precies dezelfde producten maken als de fabriek in Nederland. We hebben een global account management team opgezet: Indiase en Nederlandse medewerkers werken intensief samen om onze producten te verkopen in markten buiten de EU en India. Afhankelijk van de locatie van de klant en de precieze vraag wordt die klant beleverd vanuit India of Nederland." 

Kantoor van Metaflex in India

Geen joint venture
"Wat ons verhaal uniek maakt, is dat we vanaf het begin zelfstandig opereren in India," stelt Engbers. "We zitten niet opgescheept met een joint venture partner. Je hoort vaak dat partijen zich na een paar jaar gefrustreerd terugtrekken uit India omdat een samenwerking met zo'n JV-partner is vastgelopen. Natuurlijk hebben wij onze eigen aanloopproblemen gehad: het opzetten van een nieuwe fabriek in een nieuw land is altijd een crime. Ik heb groot respect voor het doorzettingsvermogen van onze aandeelhouders. Je moet de financiële middelen hebben om de beginfase uit te houden, maar vooral ook overtuigd zijn van je product en je plan." 

 

Hogeschool Saxion start speciaal studieprogramma over India

 

Wie studenten op de toekomst wilt voorbereiden, kan niet om India heen, stelt Thierry Tartarin, hoofddocent aan Hogeschool Saxion. Daarom ontwikkelde hij de minor "India, Tomorrow's World" die in september van start gaat. 

Studenten in India

Studie over India
Voor Thierry Tartarin is het eigenlijk vrij simpel. "Studenten moet je voorbereiden op de toekomst. En wie naar de toekomst kijkt, ziet dat China en India daarin een steeds grotere rol spelen. Er zijn allerlei studieprogramma's gericht op Azië in het algemeen en over China in het bijzonder, maar er bestond nog geen programma dat volledig op India is gericht." Dat werd hoog tijd vindt, de Fransman die al bijna twaalf jaar doceert aan de International Business School van Saxion, de hogeschool met vestigingen in Deventer, Enschede en Apeldoorn.

Meer dan zakendoen
Eerder ontwikkelde Tartarin de minor Doing Business with China, maar voor India kiest hij een bredere aanpak. "De minor India, Tomorrow's World gaat niet alleen over economie, maar ook over technologie, educatie, zorg en maatschappij. Het gaat om verbreding in tegenstelling tot verdieping van kennis." Deze brede aanpak sluit aan bij Tartarin's toekomstvisie. "We kunnen problemen op deze wereld niet vanuit een enkelvoudig perspectief analyseren en oplossen: we hebben verschillende disciplines en visies nodig. Studenten leren wat India de wereld te bieden heeft en andersom."

Thierry Tartarin

Thierry Tartarin

Onvergetelijke ervaring
Een belangrijk onderdeel van het studieprogramma vormt het verblijf van twee maanden aan Amrita University in Kerala. Vanuit daar werken studenten mee in zogenaamde Live-in-Labs, multidisciplinaire teams waarin theorie in de praktijk wordt gebracht in Indiase dorpen. "Die ervaring zal onvergetelijk zijn en voor veel studenten life-changing," vermoedt Tartarin. "Amrita werkt aan ruim 150 projecten op het gebied van water, energie, infrastructuur en educatiein dorpen door heel India. Studenten gaan daarin meedraaien. Zo kunnen ze zowel leren als kennis en ervaring delen." 

Prestigieus Indiaas instituut 
Zelf bracht hij in december een bezoek aan het prestigieuze Indiase instituut. "Zeer inspirerend," zegt Tartarin. "De oprichter van de universiteit is spiritueel leider Amma. Zij zet zich in voor de armen en dat is ook het leidende doel van de universiteit. Er wordt heel bewust met geld omgesprongen. Professoren werken min of meer tegen kost en inwoning, maar er wordt wel volop geïnvesteerd in state-of-the-art apparatuur. De drive en passie van de mensen die daar werken is ongelooflijk. Dat bestaat niet in Nederland."

Elektrotechniek tot business
Het studieprogramma begint in september. De eerste (internationale) studenten hebben zich al aangemeld. Hun achtergronden zijn divers: van elektrotechniek en toerisme tot  international business. Niet alleen studenten aan Saxion zijn welkom: het programma staat open voor studenten uit de hele wereld. Er zijn maximaal twintig plekken.

Meer informatie vindt u hier.

 

 

 

 

 

 

Deze Rotterdamse rasondernemer investeert volop in India

 

De Rotterdamse rasondernemer en investeerder Rishi Kartaram zet vol in op India. Zijn bedrijf Jeffcommerce biedt merken uit de hele wereld binnenkort toegang tot de grootste webwinkels van India: Amazon en Flipkart. “De koopkracht in India is immens. Wist je dat 75 miljoen Indiërs een miljoen dollar per jaar te besteden hebben?”

Rishi Kartaram

Rishi Kartaram

Indiase startups
Wanneer je Rishi Kartaram vraagt naar de zakelijke mogelijkheden in India, dan stopt hij bijna niet meer met praten. "Startups in India groeien met een factor tien, twintig per jaar," zegt hij enthousiast. "De aantallen zijn zo enorm, dat is echt niet normaal. In Europa kunnen we ons daar helemaal niks bij voorstellen. Je moet het ervaren. Neem de ridesharingdienst Derbii.com waarin ik investeer. Zij vervoeren tienduizend mensen per dag! En ze zitten pas in twee Indiase steden. Of neem de straatverkopers van paan, dat spul waarop alle taxichauffeurs de hele dag kauwen. Paan kost nog geen kwartje, maar die honderden verkooppunten in een stad zijn meestal van één iemand. Die vent verdient dagelijks tonnen." 

Computerspelletjes
De succesvolle ondernemer met Hindoestaanse roots straalt erbij. Als 18-jarige student gebruikte Kartaram zijn studiefinanciering om vanuit een zolderkamer een handeltje in computerspelletjes te starten. Dat groeide uit tot Gameworld, een groothandel waarmee hij in de hoogtijdagen 33 miljoen euro omzet maakte en leverde aan klanten zoals Free Record Shop, Mediamarkt, Bol.com en Intertoys. Toen de handel terugliep doordat games steeds meer werden gedownload, verlegde Kartaram zijn koers naar e-commerce.

De aantallen in India zijn enorm. In Europa kunnen we ons daar helemaal niks bij voorstellen. Je moet het ervaren.

Zo groot als Europa
Met Jeffcommerce sluit hij (speelgoed)merken als Lego, Mattel en Playstation aan op grote webwinkels als Coolblue, Bol.com en Amazon. In Nederland, Europa en het Midden-Oosten en vanaf 1 april ook in de snelst groeiende e-commerce markt ter wereld: India."E-commerce in India groeit met 30 à 40 procent per jaar. In India is er nu een middenklasse van 200 à 300 miljoen mensen. Dan heb je het over een markt zo groot als Europa. Niet voor niets wordt er zo hard gevochten door Amazon en Walmart om de Indiase markt. Die giganten hebben de Chinese markt al verloren. Als ze de Indiase markt ook verliezen dan kunnen ze straks 3 miljard mensen in Azië niet bedienen. Dat kunnen ze zich niet veroorloven."

Bollywoodster
Kartarams Indiase avontuur begon vier jaar geleden. "Onze business unit Ricatech maakt retro consumenten elektronica, waaronder zeer exclusieve jukeboxen met Elvis Presley en Playboy. "Mijn vrouw zei: Waarom maken we er niet een met Bollywood superster Amitabh Bachchan?' Drie jaar heeft het geduurd om toestemming te krijgen. Alleen het contract duurde al een jaar. Papierwerk van hier tot Tokyo, reuze irritant. Het heeft veel tijd en geld gekost: ik ben wel twintig keer op en neer gevlogen denk ik. Maar door eindeloos doorzetten, doorzetten, doorzetten is het wel gelukt. Inmiddels hebben we een heel goede relatie met de familie Bachchan en zijn management. Daar ben ik trots op." De handgemaakte Amitabh Bachchan jukeboxen zijn inmiddels te koop - à 20.000 dollar per stuk - op exclusieve locaties als Lane Crawford in Hong Kong, Virgin in Dubai en binnenkort bij Harrods in Londen. 

Rishi Kartaram en collega Richard Singh bieden Bollywood grootheid Amitabh Bachchan de limited edition Ricatech Jukebox aan met zijn afbeelding erop.

Raar land
India is een raar land, vindt Kartaram. "Het gaat of superlangzaam of supersnel. Wij waren dus al jaren bezig met de Amitabh Bachchan jukebox, toen we voorstelden om het eerste exemplaar op zijn verjaardag aan hem cadeau te geven. Dat was in september en hij is in oktober jarig. Goed idee vond het management, doe maar. Dus plots moest alles in de vijfde versnelling geregeld worden. Op zijn verjaardag geeft Amitabh Bachchan altijd een persconferentie, die live wordt uitgezonden. Maar dat wisten wij niet. Stonden we daar voor 800 journalisten, een absolute heksenketel, om onze jukeboxe cadeau te geven. Waanzinnig natuurlijk."

Op Indiase wijze, anders niet
Wie succes wil hebben in India zal zich moeten aanpassen aan de Indiase manier van zakendoen, daar is Kartaram van overtuigd. "Indiërs willen graag de baas zien, dus je kunt niet een keer per jaar een paar deals komen sluiten en de rest van het jaar niks van je laten horen. Zo werkt het niet. Je moet er tijd en energie insteken om relaties op te bouwen en warm te houden. Daar krijg je ook wat voor terug. De mogelijkheden in India zijn ongekend." Denk ook niet dat Indiërs op je zitten te wachten, waarschuwt Kartaram. "Zo lang India zo hard groeit is India intern gericht. Dus als je iets wilt in India, moet je het zelf doen. Ze gaan niets voor jou doen."

Meer informatie: http://amitabhbachchanjukebox.com/