Hogeschool Saxion start speciaal studieprogramma over India

 

Wie studenten op de toekomst wilt voorbereiden, kan niet om India heen, stelt Thierry Tartarin, hoofddocent aan Hogeschool Saxion. Daarom ontwikkelde hij de minor "India, Tomorrow's World" die in september van start gaat. 

Studenten in India

Studie over India
Voor Thierry Tartarin is het eigenlijk vrij simpel. "Studenten moet je voorbereiden op de toekomst. En wie naar de toekomst kijkt, ziet dat China en India daarin een steeds grotere rol spelen. Er zijn allerlei studieprogramma's gericht op Azië in het algemeen en over China in het bijzonder, maar er bestond nog geen programma dat volledig op India is gericht." Dat werd hoog tijd vindt, de Fransman die al bijna twaalf jaar doceert aan de International Business School van Saxion, de hogeschool met vestigingen in Deventer, Enschede en Apeldoorn.

Meer dan zakendoen
Eerder ontwikkelde Tartarin de minor Doing Business with China, maar voor India kiest hij een bredere aanpak. "De minor India, Tomorrow's World gaat niet alleen over economie, maar ook over technologie, educatie, zorg en maatschappij. Het gaat om verbreding in tegenstelling tot verdieping van kennis." Deze brede aanpak sluit aan bij Tartarin's toekomstvisie. "We kunnen problemen op deze wereld niet vanuit een enkelvoudig perspectief analyseren en oplossen: we hebben verschillende disciplines en visies nodig. Studenten leren wat India de wereld te bieden heeft en andersom."

Thierry Tartarin

Thierry Tartarin

Onvergetelijke ervaring
Een belangrijk onderdeel van het studieprogramma vormt het verblijf van twee maanden aan Amrita University in Kerala. Vanuit daar werken studenten mee in zogenaamde Live-in-Labs, multidisciplinaire teams waarin theorie in de praktijk wordt gebracht in Indiase dorpen. "Die ervaring zal onvergetelijk zijn en voor veel studenten life-changing," vermoedt Tartarin. "Amrita werkt aan ruim 150 projecten op het gebied van water, energie, infrastructuur en educatiein dorpen door heel India. Studenten gaan daarin meedraaien. Zo kunnen ze zowel leren als kennis en ervaring delen." 

Prestigieus Indiaas instituut 
Zelf bracht hij in december een bezoek aan het prestigieuze Indiase instituut. "Zeer inspirerend," zegt Tartarin. "De oprichter van de universiteit is spiritueel leider Amma. Zij zet zich in voor de armen en dat is ook het leidende doel van de universiteit. Er wordt heel bewust met geld omgesprongen. Professoren werken min of meer tegen kost en inwoning, maar er wordt wel volop geïnvesteerd in state-of-the-art apparatuur. De drive en passie van de mensen die daar werken is ongelooflijk. Dat bestaat niet in Nederland."

Elektrotechniek tot business
Het studieprogramma begint in september. De eerste (internationale) studenten hebben zich al aangemeld. Hun achtergronden zijn divers: van elektrotechniek en toerisme tot  international business. Niet alleen studenten aan Saxion zijn welkom: het programma staat open voor studenten uit de hele wereld. Er zijn maximaal twintig plekken.

Meer informatie vindt u hier.

 

 

 

 

 

 

Deze Rotterdamse rasondernemer investeert volop in India

 

De Rotterdamse rasondernemer en investeerder Rishi Kartaram zet vol in op India. Zijn bedrijf Jeffcommerce biedt merken uit de hele wereld binnenkort toegang tot de grootste webwinkels van India: Amazon en Flipkart. “De koopkracht in India is immens. Wist je dat 75 miljoen Indiërs een miljoen dollar per jaar te besteden hebben?”

Rishi Kartaram

Rishi Kartaram

Indiase startups
Wanneer je Rishi Kartaram vraagt naar de zakelijke mogelijkheden in India, dan stopt hij bijna niet meer met praten. "Startups in India groeien met een factor tien, twintig per jaar," zegt hij enthousiast. "De aantallen zijn zo enorm, dat is echt niet normaal. In Europa kunnen we ons daar helemaal niks bij voorstellen. Je moet het ervaren. Neem de ridesharingdienst Derbii.com waarin ik investeer. Zij vervoeren tienduizend mensen per dag! En ze zitten pas in twee Indiase steden. Of neem de straatverkopers van paan, dat spul waarop alle taxichauffeurs de hele dag kauwen. Paan kost nog geen kwartje, maar die honderden verkooppunten in een stad zijn meestal van één iemand. Die vent verdient dagelijks tonnen." 

Computerspelletjes
De succesvolle ondernemer met Hindoestaanse roots straalt erbij. Als 18-jarige student gebruikte Kartaram zijn studiefinanciering om vanuit een zolderkamer een handeltje in computerspelletjes te starten. Dat groeide uit tot Gameworld, een groothandel waarmee hij in de hoogtijdagen 33 miljoen euro omzet maakte en leverde aan klanten zoals Free Record Shop, Mediamarkt, Bol.com en Intertoys. Toen de handel terugliep doordat games steeds meer werden gedownload, verlegde Kartaram zijn koers naar e-commerce.

De aantallen in India zijn enorm. In Europa kunnen we ons daar helemaal niks bij voorstellen. Je moet het ervaren.

Zo groot als Europa
Met Jeffcommerce sluit hij (speelgoed)merken als Lego, Mattel en Playstation aan op grote webwinkels als Coolblue, Bol.com en Amazon. In Nederland, Europa en het Midden-Oosten en vanaf 1 april ook in de snelst groeiende e-commerce markt ter wereld: India."E-commerce in India groeit met 30 à 40 procent per jaar. In India is er nu een middenklasse van 200 à 300 miljoen mensen. Dan heb je het over een markt zo groot als Europa. Niet voor niets wordt er zo hard gevochten door Amazon en Walmart om de Indiase markt. Die giganten hebben de Chinese markt al verloren. Als ze de Indiase markt ook verliezen dan kunnen ze straks 3 miljard mensen in Azië niet bedienen. Dat kunnen ze zich niet veroorloven."

Bollywoodster
Kartarams Indiase avontuur begon vier jaar geleden. "Onze business unit Ricatech maakt retro consumenten elektronica, waaronder zeer exclusieve jukeboxen met Elvis Presley en Playboy. "Mijn vrouw zei: Waarom maken we er niet een met Bollywood superster Amitabh Bachchan?' Drie jaar heeft het geduurd om toestemming te krijgen. Alleen het contract duurde al een jaar. Papierwerk van hier tot Tokyo, reuze irritant. Het heeft veel tijd en geld gekost: ik ben wel twintig keer op en neer gevlogen denk ik. Maar door eindeloos doorzetten, doorzetten, doorzetten is het wel gelukt. Inmiddels hebben we een heel goede relatie met de familie Bachchan en zijn management. Daar ben ik trots op." De handgemaakte Amitabh Bachchan jukeboxen zijn inmiddels te koop - à 20.000 dollar per stuk - op exclusieve locaties als Lane Crawford in Hong Kong, Virgin in Dubai en binnenkort bij Harrods in Londen. 

Rishi Kartaram en collega Richard Singh bieden Bollywood grootheid Amitabh Bachchan de limited edition Ricatech Jukebox aan met zijn afbeelding erop.

Raar land
India is een raar land, vindt Kartaram. "Het gaat of superlangzaam of supersnel. Wij waren dus al jaren bezig met de Amitabh Bachchan jukebox, toen we voorstelden om het eerste exemplaar op zijn verjaardag aan hem cadeau te geven. Dat was in september en hij is in oktober jarig. Goed idee vond het management, doe maar. Dus plots moest alles in de vijfde versnelling geregeld worden. Op zijn verjaardag geeft Amitabh Bachchan altijd een persconferentie, die live wordt uitgezonden. Maar dat wisten wij niet. Stonden we daar voor 800 journalisten, een absolute heksenketel, om onze jukeboxe cadeau te geven. Waanzinnig natuurlijk."

Op Indiase wijze, anders niet
Wie succes wil hebben in India zal zich moeten aanpassen aan de Indiase manier van zakendoen, daar is Kartaram van overtuigd. "Indiërs willen graag de baas zien, dus je kunt niet een keer per jaar een paar deals komen sluiten en de rest van het jaar niks van je laten horen. Zo werkt het niet. Je moet er tijd en energie insteken om relaties op te bouwen en warm te houden. Daar krijg je ook wat voor terug. De mogelijkheden in India zijn ongekend." Denk ook niet dat Indiërs op je zitten te wachten, waarschuwt Kartaram. "Zo lang India zo hard groeit is India intern gericht. Dus als je iets wilt in India, moet je het zelf doen. Ze gaan niets voor jou doen."

Meer informatie: http://amitabhbachchanjukebox.com/

 

Decos exporteert makkelijker naar India dan naar Duitsland

 

Terwijl de innovatieve softwarebouwer Decos nauwelijks voet aan de grond krijgt in onze buurlanden, slaagt het bedrijf uit Noordwijk er wel in om Indiase klanten binnen te halen. CEO Paul Veger: “Geduld in Duitsland is duurder dan in India.”

Kantoor van Decos in India (foto Decos)

Kantoor van Decos in India (foto Decos)

Slimme stap

Paul Veger is een veelgevraagd spreker over innovatie, zelfsturende teams en papierloos werken, maar over India spreekt de CEO van Decos maar zelden. “Jammer,” vindt hij zelf, “want India is misschien wel de slimste stap die het bedrijf ooit genomen heeft.” Veger stuit eind jaren negentig op een probleem waar ook nu veel bedrijven tegenaan lopen: een chronisch tekort aan personeel. “India,” denkt hij als hij op een ochtend wakker wordt. “Misschien moet ik dat eens onderzoeken.”

Dankzij onze Indiase vestiging hebben we nu geen probleem om goed personeel te vinden.

Kantoor in India

De ondernemer besluit in India te gaan kijken. Hij laat naar tevredenheid een proefproject uitvoeren en krijgt collega Roel Noort enthousiast voor het Indiase avontuur. Noort verhuist naar de Indiase stad Pune waar hij het kantoor voor Decos opzet en drie jaar leidt. “We willen liever niet samenwerken met een Indiase tussenpartij,” zegt Veger. “De meeste Indiase bedrijven zijn vrij hiërarchisch, terwijl wij in Noordwijk zonder managers werken. We willen ons eigen bedrijf opzetten zodat we ook onze eigen bedrijfscultuur kunnen creëren. Ook willen we dat onze mensen in India beschikken over fatsoenlijke werkplekken en goede apparatuur – net als bij ons in Noordwijk.”

Paul Veger, CEO Decos (foto: Decos)

Paul Veger, CEO Decos (foto: Decos)

Complete technische teams in India

Na drie jaar draait het kantoor in India op rolletjes, keert Noort huiswaarts en neemt een Indiase directeur de dagelijkse leiding over. Anno 2018 heeft Decos ruim honderd man in dienst in India. Dat zijn niet zo maar simpele codekloppers. “Bij veel projecten zit de technical architecten de technical leadook in India. De product owners, medewerkers die het contact met de klant onderhouden, zitten vaak wel in Nederland. Maar voor Indiase klanten natuurlijk niet. Dan hebben we gewoon Indiase product owners. Dan hebben zij een cultuurvoordeel.”

India als tweede thuismarkt 

Het aantal Indiase klanten neemt sinds twee jaar toe. “Eerder hebben we geprobeerd om onze software oplossingen aan gemeenten in Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk te verkopen, maar dat bleek ontzettend lastig en tijdrovend. De concurrentie is groot en een goed technisch salesteam in die landen kost handenvol geld. In India zitten we toch al, dus daar hoeven we niet extra te investeren om sales te doen. We hebben rustig de markt verkend, relaties gelegd en inmiddels begint de verkoop op stoom te komen.”

Via India krijgen we nu ook orders uit de VS.

Indiase gemeenten helpen digitaliseren

De groei van Decos in India is mede te danken aan het digitaliseringsbeleid van premier Modi, stelt Veger. “India staat bekend om de enorme bureaucratie, maar Modi wil dat het land mee gaat met de tijd. Hij stimuleert digitalisering van de Indiase overheid zeer actief. In Nederland zijn wij marktleider op dat gebied, dus met onze software oplossingen kunnen we Indiase gemeenten echt helpen om een enorme sprong voorwaarts te maken. Wist je dat er drieduizend grote gemeenten zijn in India? Voor ons is India de grootste groeimarkt ter wereld. En, het mooiste is, we hebben nauwelijks serieuze concurrenten in India.”

Kantoor van Decos in India (foto: Decos)

Kantoor van Decos in India (foto: Decos)

Tenders winnen

Hoe doet Decos dat dan, verkopen aan Indiase gemeenten? “Dat loopt allemaal via tenders,” zegt Veger. “Dat is een voordeel, want dat maakt het proces transparant. Zelf kunnen we overigens niet inschrijven op die tenders, want daarvoor gelden stevige criteria, zoals een minimale bedrijfsgrootte en een hoge minimale jaaromzet. Daarom werken we met partners zoals de Japanse multinational NEC en het ERP-systeem IPS. Zij nemen onze producten mee in hun aanbod aan gemeenten.”

Springplank

Die tendertrajecten kunnen best lang duren, erkent Veger. “Verkopen aan de overheid gaat nergens ter wereld snel. Ik houd me vast aan de stelregel dat wanneer klanten er lang over doen om met je in zee te gaan, ze ook langs bij ons blijven. Doordat wij er vroeg bij zijn in India, kunnen we marktleider worden. Bovendien is het land een springplank naar de rest van de wereld. We krijgen nu via India orders binnen uit de Verenigde Staten. Dat is ons vanuit Nederland nooit gelukt.”