Marktfocus: e-commerce wetgeving in India

 

E-commerce is booming in India en er liggen grote kansen voor internationale bedrijven in deze markt. De Indiase regering heeft de afgelopen jaren wel verschillende restricties opgelegd voor buitenlandse bedrijven die online willen verkopen in India. Waar moet u aan voldoen als ook u wilt profiteren van een van ‘s werelds grootste online markten? Hoe pakt u dat het beste aan?

ecommerce in India

Indiase e-commerce markt groeit explosief

Met meer dan 759 miljoen internetgebruikers is India de op één na grootste online markt ter wereld. Geschat wordt dat er tegen 2025 ruim 900 miljoen internetgebruikers in het land zijn. Tijdens de pandemie schakelden Indiërs massaal over naar e-commerce platforms voor hun dagelijkse aankopen. Dit heeft de e-commerce markt van het land nog eens een extra boost gegeven.

Consultancy Bain & Company verwacht dat de market size van de Indiase e-commerce markt van zo’n 30 miljard dollar in 2020 naar 350 miljard dollar in 2030 stijgt. 

Niet voor niets zetten retailreuzen zoals Amazon en Walmart zwaar in op India. Jeff Bezos beloofde recent opnieuw een miljard dollar in India te investeren en Walmart breidde zijn meerderheidsbelang van 60% in de Indiase e-commerce marktleider Flipkart, nog eens extra uit met een investering van 1,2 miljard dollar.

Om de invloed van deze Amerikaanse megabedrijven in toom te houden en zoveel mogelijk transparantie aan de consument te bieden, heeft de Indiase regering speciale regelgeving geïntroduceerd waar u als buitenlandse investeerder rekening mee moet houden.

De regels voor buitenlandse bedrijven in de Indiase e-commerce markt 

Sinds 2015 is 100% Foreign Direct Investment toegestaan in de Indiase e-commerce markt, maar dat betekent niet dat ieder buitenlands bedrijf een eigen webshop kan openen en starten met verkopen aan de Indiase consument. De Indiase overheid hanteert binnen de e-commerce markt twee verschillende modellen met specifieke regels en beperkingen voor buitenlandse investeerders:

Het inventarismodel

In het inventarismodel, dat we kennen van bedrijven zoals Amazon of Bol.com, worden goederen en diensten eigendom van het e-commerce bedrijf en vervolgens rechtstreeks aan de klant verkocht. Het e-commerce bedrijf is dus eigenaar van de inventaris en het platform waar de goederen op verkocht worden. 

De huidige Indiase regelgeving staat geen Foreign Direct Investment toe in het inventarismodel. Dat betekent dat een buitenlands bedrijf in India geen webshop mag runnen waarop het goederen en diensten verkoopt uit z’n eigen inventaris, omdat de regelgeving niet toestaat dat een buitenlandse bedrijf 100% eigenaar is van het verkoopplatform én van deze inventaris. 

Er zijn wel uitzonderingen op deze regel. Een buitenlandse entiteit mag maximaal 49% van de aandelen van een Indiaas e-commerce platform met een inventarismodel in handen hebben als: 

  • Made in India-producten verkocht worden op het platform;

  • De oprichter een Indiase inwoner is;

  • Het bedrijf geleid wordt door Indiaas management;

  • Het bedrijf fondsen werft in eigen land, waardoor grote Indiase bedrijven herinvesteren in nieuwe start-ups in de sector.

Het marktplaatsmodel

In het marktplaatsmodel is de e-commerce entiteit alleen eigenaar van het online platform en dus de facilitator tussen verkopers en kopers. Daarnaast mag het e-commerce bedrijf ondersteunende diensten leveren aan z’n verkopers zoals logistiek, warehousing, callcenter en incasso van betalingen.

In het marktplaatsmodel is 100% Foreign Direct Investment toegestaan en mogen buitenlandse bedrijven dus volledig eigenaar zijn van een e-commerce platform, zolang ze geen eigenaar zijn van de inventaris. Maar er gelden meer regels voor de e-commerce platformen die in buitenlandse handen zijn:

  • E-commerce platforms mogen geen producten verkopen van bedrijven waarin zij aandelen hebben; 

  • De e-commerce entiteit mag geen enkele invloed uitoefenen op of eigenaarschap hebben van de goederen/diensten die op het platform worden verkocht. Een e-commerce platform kan bijvoorbeeld niet het initiatief nemen producten met dikke kortingen aan te bieden, het bedrijf wordt dan automatisch gezien als een e-commerce entiteit met het inventarismodel, met alle gevolgen van dien.

  • Een bedrijf dat verkoopt via een Indiaas e-commerce platform, mag niet meer dan 25% aan de totale omzet van het platform bijdragen.

  • Online exclusive merken zijn niet toegestaan. Het is voor een e-commerce entiteiten verboden om exclusieve afspraken te maken met een verkoper om z’n producten uitsluitend op één platform te verkopen. 

  • De naam & contactgegevens van de verkoper moeten op de website staan.

  • After sales activiteiten vallen volledig onder de verantwoordelijkheid van de verkoper. De entiteit die het e-commerce platform beheert, mag deze dienst niet aanbieden.

Consumer Protection Act 2019

Eind juli 2020 presenteerde de Indiase regering een nieuwe wet met verplichtingen voor e-commerce retailers. De Consumer Protection Act 2019 moet de consument meer transparantie in het bedrijf en de producten verschaffen, zodat zij met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen.

E-retailers moeten vanaf 2020 daarom verplicht de gegevens over retourneren, terugbetalen, omruilen, garantie, levering en verzending, betalingswijzen en klachtenregelingen en het 'land van herkomst' op hun platform gaan vermelden. De vermelding van het land waar het product vandaan komt, moet ook op de producten zelf staan. 

Internationale bedrijven die hun goederen en diensten aanbieden op de marktplaats van een Indiase e-commerce entiteit, moeten bovenstaande gegevens aan die entiteit verstrekken.

E-commerce platformen zijn vanaf 2020 verplicht om zo veel mogelijk gegevens van de verkopers op hun platform aan de consument te verstrekken. Zoals de naam van het bedrijf, het adres, het klantenservicenummer en eventuele beoordelingen of andere feedback over de verkoper of de producten.

Tot slot moet bij het product de ‘totale prijs’ worden vermeld, samen met eventuele verborgen extra kosten zoals verzendkosten en mogen de platformen de prijs van de aangeboden goederen en diensten niet "manipuleren" om onredelijke winst te maken.

De e-commerce regels worden door de Central Consumer Protection Authority (CCPA) in India gehandhaafd en aan overtredingen van de nieuwe act kleven flinke boetes. Zorg daarom dat uw entiteit in India altijd voldoet aan de laatste regelgeving.

Niet zeker of u helemaal compliant bent? Onze experts voeren een check voor u uit en geven u duidelijk vervolgstappen, zodat u weer helemaal up to date bent.


Praveen Singal

Financial advisor - IndiaConnected

Dit artikel is geschreven in samenwerking met IndiaConnected’s financial advisor, Praveen Singal.

Singal heeft meer dan 25 jaar ervaring met het opzetten van succesvolle bedrijfsstrategieën voor Europese bedrijven die willen starten in India, financiële analyse van bedrijven en compliance.

Hij is daarnaast een gekwalificeerd Chartered Accountant met een specialisatie in Indiase belastingen.


 

Offshore windenergie in India barst los

 

In de komende zeven jaar wil India maar liefst 140 Gigawatt (GW) windenergiecapaciteit installeren om zo, tegen 2030, 50 procent van de stroomcapaciteit van het land uit niet-fossiele energiebronnen te kunnen halen. Dat biedt enorme kansen voor Europese toeleveranciers, zegt windenergie-expert Alok Kumar, directeur bij adviesbureau DNV GL in India.

Windenergie in India

Eerste tender voor offshore windenergie in India

Het Indiase ministerie van Energie (MNRE) heeft onlangs aangekondigd dat India's eerste tender voor het leasen van kavels voor het plaatsen van offshore windenergie in juli 2023 zal worden uitgeschreven.

De aanbesteding heeft betrekking op vier kavels in de Golf van Mannar, voor de kust van de Indiase provincie Tamil Nadu. Alle vier de kavels bieden ruimte voor 1 GW aan windturbines. Als een energiebedrijf de tender wint, mag deze de zeebodem bestuderen, een windmolenpark opzetten en de elektriciteit rechtstreeks aan klanten verkopen.

India focuste zich tot nu toe vooral op onshore windprojecten, omdat er aanpassingen moesten worden gemaakt in de regelgeving van de verschillende Indiase staten om projecten op zee mogelijk te maken. India is hierdoor traag wat betreft de ontwikkeling van offshore windenergieprojecten, ook al heeft het land een kustlijn van 7600 km en een aanzienlijk potentieel om offshore windenergieprojecten op te zetten.

India is ambitieus op het gebied van groene energie

Alok Kumar, directeur bij adviesbureau DNV GL in India.

Alok Kumar, directeur bij adviesbureau DNV GL in India.

Terwijl India momenteel al 39.2 GW opwekt met windturbines op land en die capaciteit in de komende vier jaar wil verdubbelen, barst de ontwikkeling van offshore windenergie pas dit jaar los. “Deze regering zet stevig in op de ontwikkeling van windenergie,” vertelt Alok Kumar, country manager in India voor DNV GL aan de telefoon. “In samenwerking met de EU heeft India in de afgelopen vijf jaar middels het Facilitating Offshore Wind in India (FOWIND) consortium een roadmap opgesteld voor de ontwikkeling van offshore windparken in de kustlijnen van de staten Gujarat and Tamil Nadu. Door deze samenwerking is er grote interesse in de kennis en kunde van Europese bedrijven .”

Overheidssteun voor windenergie

Aangezien windenergie op zee in India ruim vier keer zo duur is als windenergie op land, zal de centrale overheid in New Delhi de ontwikkeling van wind op zee subsidiëren. Voor windenergie op land wijzigde de Indiase overheid in 2017 het beleid. Daarvoor tekende de Indiase overheid een contract met een energieleverancier om gedurende een bepaalde looptijd tegen een vast tarief elektriciteit in te kopen (Power Purchase Agreement). Nu moeten partijen zich inschrijven op een tender voor de aanleg van een windenergiepark en wint de partij die stroom aanbiedt tegen de laagste prijs. Deze beleidswijziging zorgde aanvankelijk voor tumult in de markt, stagnatie van nieuwe projecten en het verdwijnen van kleine marktpartijen. “Inmiddels is de gekte voorbij,” zegt Kumar. “De ontwikkeling van nieuwe windenergieparken op land trekt weer aan. De prijs voor elektriciteit die aanvankelijk halveerde is inmiddels gestabiliseerd op 75 procent van het prijsniveau.”

Know-how uit Europa

Door de samenwerking met de EU zullen de offshore windenergieparken in India volgens Kumar naar Europees model worden ontworpen. “De productie van windturbines zal volledig in India plaatsvinden, maar de know how zal uit Europa moeten komen. Er liggen dus veel kansen voor Europese partijen die actief zijn in de keten. Sommige Europese partijen hebben dat al lang in de gaten. Neem bijvoorbeeld Fugro. In de voorbereidende fase hebben zij de Indiase zeebodem in kaart gebracht om te bepalen waar windmolens veilig geplaatst kunnen worden. Maar nog lang niet alle partijen nemen de Indiase markt serieus. Ik verwacht dat daar dit jaar veel verandering in zal komen.”

Benieuwd naar de kansen voor uw bedrijf in de Indiase energiesector?

 

Nederlandse bedrijven ontwikkelen speciale oplossingen voor de Indiase landbouwsector

 

De landbouw in India staat al jaren voor grote uitdagingen, maar klimaatverandering maakt de problemen voor Indiase boeren alleen maar groter. Kunnen Europese technologieën een oplossing bieden of zijn deze simpelweg te duur voor de Indiase landbouwsector? De Nederlandse landbouwtechnologie bedrijven Omnivent en Incotec leggen uit hoe ze de Indiase landbouwsector vooruit helpen en geld verdienen in India.

Schade door klimaatverandering

De Indiase landbouwsector krijgt op steeds grotere schaal te maken met schadelijke weersextremen zoals langdurige droogte, overstromingen en verzilting van de landbouwgrond. Eind vorig jaar vernielde zware regenval ruim 800.000 hectare aan landbouw- en tuinbouwgewassen in de zuidelijke staten Tamil Nadu en Andhra Pradesh, terwijl in de noordelijke staat Kashmir appelboeren voor het derde jaar op rij hun oogst zagen mislukken door vervroegde sneeuwval. De verwachting is dan ook dat als de verandering van het klimaat wereldwijd op dezelfde voet doorzet, de gewasopbrengst in India met 30 procent zal dalen.

Machines, koeling, logistiek & kredieten

Indiase boeren worden daarnaast geconfronteerd met allerlei systeemproblemen, zoals een gebrek aan geavanceerde machines, lastige kredietverlening en logistieke problemen bij de afzet van hun producten. Gemiddeld gaat 30 tot 40 procent van de totale oogst verloren door een gebrek aan koelopslagfaciliteiten en/of gekoeld transport, wat leidt tot lagere inkomsten voor de boeren. De Indiase landbouwsector staat te springen om betaalbare oplossingen voor al deze problemen.

Nederlandse bedrijven ontwikkelen speciale oplossingen voor de Indiase landbouwsector

De Indiase landbouw biedt dan ook grote kansen voor Europese bedrijven. Er is een vraag naar kennis die rijkelijk aanwezig is in Europa. De wereldwijde specialist in agrarische opslagtechnologie, het Nederlandse Omnivent, is daarom al sinds 2007 actief in het land. Het bedrijf begon met het geven van workshops aan akkerbouwers en andere belangrijke spelers in de bevoorradingsketen. “We spraken met de boeren over manieren waarop we het agrarisch product op een goede manier naar het eind van de bewaring konden brengen”, vertelt Errol van Groenewoud, de directeur van Omnivent. 

“Dat was niet alleen nuttig voor hen, maar ook voor ons bedrijf. Wij leerden tijdens dit soort bijeenkomsten ontzettend veel over de middelen die ze tot hun beschikking hadden en de landbouwmethodes die in India worden toegepast”, zegt van Groenewoud. “Zo kwamen we tot de conclusie dat onze Europese ventilatie- en opslagproducten niet aansloten op de wensen van de boeren en dat je, als je als Europees bedrijf wilt meeliften op die groeiende vraag naar slimme oplossingen, laagdrempelige en efficiënte technologie moet ontwikkelen voor minimale extra kosten. Wij hebben daarom de simpele ventilatoren, die we in Nederland in de jaren ‘60 en ‘70 verkochten voor het drogen van bloembollen, weer van stal gehaald en zijn die gaan aanpassen zodat ze een goede en betaalbare oplossing bieden voor de Indiase boeren die te maken hebben met hoge temperaturen.”

Product ontwikkelen voor India

Ook de innovatieve zaaigoedverbeteraar Incotec kwam al snel na de marktentree in India tot de conclusie dat hun zaadverbeteringstechieken weliswaar een geweldige oplossing boden voor de problemen van lokale boeren, maar dat hun prijzen veel te hoog lagen voor India. “Om onze producten te optimaliseren voor de Indiase gewassen en teelttechnieken en vooral om de prijs toegankelijk te houden, hebben we besloten om een product te ontwikkelen dat voor ons goedkoop was om te produceren en dat de Indiase boeren zelf konden aanbrengen op hun zaaigoed”, legt Erik-Jan Bartels, managing director van Incotec, uit.

Marktleider in India

Incotec is inmiddels marktleider in India op het gebied van zaadverbetering en ziet de behoefte van boeren voor nieuwe technologieën die landbouwmethodes robuuster kunnen maken tegen klimaatverandering toenemen. “Tegelijkertijd heeft een groot gedeelte van de Indiase agrariërs nog altijd niet de middelen om te investeren in innovatieve oplossingen, hoe simpel en goedkoop ook”, zegt Bartels. “Dat moet je als Nederlands bedrijf niet tegenhouden om de stap naar India te wagen. De Indiase landbouw moet zich gaan aanpassen op de grote weersveranderingen die er plaatsvinden en ondanks dat het zeker nog een paar jaar gaat duren voor er echt een omslag komt, is dit het moment voor bedrijven om actief te worden in India. India is namelijk een land waar je tijd en energie in moet investeren voor je de vruchten kunt plukken.”

Neem de tijd, dat is het waard

“Zakendoen in India vraagt om goede relaties opbouwen met je klanten”, voegt van Groenewoude daar aan toe. “Je moet dus de tijd nemen en lokaal aanwezig zijn om die verbinding te kunnen maken. Een toegewijd team opbouwen in India dat zich hier volledig op kan richten is daarin essentieel. Als op afstand blijft en dus een koude, zakelijke relatie met je klanten onderhoudt, dan zul je nooit succesvol ondernemen in dit land.” 

Bent u benieuwd naar de kansen die de Indiase landbouwsector biedt voor innovatieve, Europese bedrijven? In onze sector analyse vindt u een uitgebreid overzicht van de belangrijkste marktstatistieken en groeiverwachtingen.

Wist u dat India de snelst groeiende markt voor de afzet van landbouwmachines ter wereld is?