Ga naar hoofdinhoud

Online retail in India nu open voor buitenwereld

E-commerce in India groeit explosief. Tot voor kort konden buitenlandse bedrijven daar maar beperkt van profiteren, omdat webshops en vergelijkingswebsites in buitenlandse handen niet waren toegestaan in India.

Onze expert(s)
Vipulansh Sharma
Vipulansh Sharma Head of Advisory
Maarten van der Schaaf Head of BD Netherlands & Belgium
Ontdek onze zakelijke India handleidingen
Sales Guide India - NL
Alles wat u moet weten over succesvol verkopen in India
Download de handleiding
Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Deel dit artikel

Sinds 1 april is die wet veranderd, stelt Maarten van der Schaaf, partner bij IndiaConnected. “Dit is het moment om naar India te gaan voor Nederlandse online retailers.”

Wat moeten Nederlandse online retailers in India?

Maarten van der Schaaf: “Nergens ter wereld groeit de online retail sneller dan in India. In 2015 was e-commerce in India goed voor een totale omzet van 16 miljard dollar, in 2020 verwacht zakenbank Morgan Stanley dat deze zeven keer zo groot zal zijn. In vijf jaar tijd! India gaat China achterna, concludeert The Economist. Niet voor niets investeren Amazon en Alibaba miljarden in het subcontinent.”

Wat zijn de voornaamste oorzaken van de snelle groei?

“India is de snelst groeiende grote economie ter wereld, bijna 70% van de bevolking is onder de 35 en elke seconde zetten drie Indiërs hun eerste stappen op internet. Momenteel hebben 300 miljoen Indiërs een internetverbinding, voornamelijk via hun smartphone, in 2018 zijn dat er naar schatting 500 miljoen. Voor miljoenen mensen bieden webshops bovendien de enige mogelijkheid om bepaalde producten te bemachtigen, omdat ze simpelweg te ver van de verkopende winkel wonen. Marktleiders Flipkart en Snapdeal leveren ongeveer de helft van de bestellingen af buiten de grote Indiase steden. Ook het Nederlandse Hunkemöller, dat sinds kort lingerie verkoopt in India, beseft dat het zijn doelgroep nooit alleen met fysieke winkels kan bereiken.”

Waarom is dit hét moment voor Nederlandse partijen om de Indiase markt te verkennen?

“De Indiase e-commerce wetgeving is onlangs fundamenteel veranderd. Vanaf 1 april 2016 kunnen buitenlandse investeerders volledig eigenaar worden van e-commerce ondernemingen gebaseerd op affiliate marketing; het faciliteren van een transactie tussen koper en verkoper, ook wel het “marketplace model” genoemd in India. Daarvoor mocht dat niet. Het is de verwachting dat ook het direct verkopen aan consumenten (in India ook wel het “inventory led model” genoemd) binnenkort open zal gaan voor buitenlandse investeerders. De versoepeling van de regelgeving is kenmerkend voor het beleid van premier Modi die vorig jaar aan de macht is gekomen: het wordt steeds makkelijker zakendoen in India.”

Voor welke Nederlandse bedrijven zie je met name kansen?

“Op dit moment zijn er met name kansen voor affiliate marketing partijen zoals vergelijkingswebsites, veilingsites, marktplaatsen en commerciële lifestyle websites. Ook voor andere partijen is het goed om de komende tijd een vinger aan de pols te houden en alvast een strategisch netwerk van contacten op te bouwen in India.”