“Nederland kan ook wat leren van Indiase gezondheidszorg”

 
 Philips Innovatie Campus in Bangalore (Foto: Berkeley - Haas)

Philips Innovatie Campus in Bangalore (Foto: Berkeley - Haas)

Om succesvol te ondernemen in India, moeten buitenlandse bedrijven hun producten aanpassen aan de Indiase markt. McDonalds verkoopt in India een vegetarische aardappelburger, de McAloo Tikki, en TomTom ontwikkelde een navigatiesysteem dat is gebaseerd op herkenningspunten in plaats van straatnamen. “Ook Philips moet zijn medische apparatuur specifiek aanpassen voor India,” vertelt Jos van Haaren die de afgelopen drie jaar als onderzoeksdirecteur werkte bij Philips’ innovatiecampus in Bangalore

“Ik had nog wel langer willen blijven, maar aan alles komt een eind,” zegt Jos van Haaren berustend. De Brabantse onderzoeker werkte ruim drie jaar op de innovatiecampus van Philips in Bangalore. “Een geweldige, inspirerende ervaring,” blikt van Haaren terug. “Als Nederlander denk je vaak te weten wat mensen wereldwijd normaal vinden, maar in India merk je al snel dat er daar heel anders naar de wereld wordt gekeken.”

Dan doelt hij niet alleen op de meest opmerkelijke thema’s als religie, politiek, klasseverschillen en armoede, maar ook op maatschappelijke thema’s als de zorg. Van Haaren: “Concurrentie in de zorg is doodnormaal in India. De kosten van behandelingen zijn bekend. Sterker, vaak moet je eerst naar de kassa voordat je wordt behandeld. Dat zorgverleners winst maken is volstrekt geaccepteerd. Vrijwel iedereen is ervan overtuigd dat de kwaliteit daardoor verbetert en de patiënt profiteert. En eerlijk is eerlijk, Nederland kan ook best wat leren van de Indiase gezondheidszorg.”

De ruggegraat van de Indiase gezondheidszorg bestaat uit meer dan 40.000 kleine privéklinieken door het hele land. Van Haaren: “Die klinieken worden vaak gerund door een stel: de vrouw neemt de gynaecologie en de verloskunde voor haar rekening, de man de chirurgie en de cardiologie. Als je hen iets wilt verkopen, moet je je aanbod aanpassen op hun wensen. De prijs van apparatuur is belangrijk, maar betrouwbaarheid is ook cruciaal, want ze hebben er vaak van elk apparaat maar eentje. Bovendien moet je goed nadenken over de service, want het is relatief duur om gespecialiseerde onderhoudsmonteurs naar al die klinieken door het hele land te sturen.” 

 Jos van Haaren met collega (Foto: Jos van Haaren)

Jos van Haaren met collega (Foto: Jos van Haaren)

Philips moet zijn producten dus herontwikkelen voor de Indiase markt en voor vergelijkbare markten in Azië, Latijns-Amerika en Afrika. Van Haaren: “Daarbij stellen we onszelf de vraag waaraan een product minimaal moet voldoen. Wat biedt echt waarde en welke functionaliteiten kunnen we weglaten zonder dat de primaire functionaliteit vermindert? Zo hebben we bijvoorbeeld een sterk vereenvoudigd Ultra Sound System ontwikkeld om echo’s te maken tijdens de zwangerschap en om hartscans uit te voeren. Ultrasound-specialisten willen alle data hebben, maar andere behandelende artsen hebben aan zo’n versimpeld en veel goedkoper systeem voldoende om een goed beeld te krijgen van de situatie.”

Interessant genoeg blijkt die sterk vereenvoudigde, goedkopere apparatuur niet alleen gewild in India. Van Haaren: “We merken dat fysiotherapeuten en verloskundigen in West-Europa ook geïnteresseerd zijn in zulke instrumenten. India is een enorm kostencompetitief land. Dat maakt het tot een perfecte test case voor nieuwe producten. Als je slaagt in India, kun je overal slagen.”

Ook actief in de gezondheidszorg en plannen om de Indiase markt te veroveren? Neem gerust contact met ons op!