Ga naar hoofdinhoud

E-commerce in India zal gaan verdubbelen in drie jaar tijd

Onze expert(s)
Vipulansh Sharma
Vipulansh Sharma Head of Advisory
Maarten van der Schaaf Head of BD Netherlands & Belgium
Ontdek onze zakelijke India handleidingen
Sales Guide India - NL
Alles wat u moet weten over succesvol verkopen in India
Download de handleiding
Ontvang onze maandelijkse nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Deel dit artikel

Met zo’n 690 miljoen actieve internetgebruikers is India de op een na grootste online markt ter wereld. De e-commerce industrie in het land groeit als kool, in de afgelopen drie jaar verdubbelde de omzet van de markt van 20 naar ruim 40 miljoen dollar. En in een landelijk onderzoek begin 2020 gaf 74% van de Indiase internetgebruikers aan in de afgelopen maand minstens een online aankoop te hebben gedaan. Razend interessant dus voor webwinkelreuzen als Wal-Mart, Alibaba en Amazon, zij investeren miljarden in India. De coronacrisis gooit vooralsnog geen roet in het eten. 

Foto: Bruce Mars

Foto: Bruce Mars

Het effect dat de wereldwijde COVID-19 uitbraak, en de Indiase lockdown die daarop volgde, zal hebben op de economie van het land, is op dit moment slechts een prognose. Maar wat wel al duidelijk is, is dat de Indiase e-commerce sector tot nu toe van de lockdown profiteert. Indiërs kunnen niet langer naar supermarkten of malls en kopen daarom hun dagelijkse producten ineens in groten getale online. “We zien een flinke stijging in het aantal bestellingen, die zijn in maart met zo’n 20 tot 30% toegenomen en we verwachten dat het online boodschappen doen de komende maanden nog harder zal gaan groeien”, zei Vipul Parekh, een van de oprichters van BigBasket, India’s op een na grootste online supermarkt.

grafiek e-commerce.png

Een webshop in India is cruciaal

Online verkopen in India is in 2016 door Modi ook opengesteld voor internationale investeerders. Sinds 2019 is Foreign Direct Investment (FDI) toegestaan, wat betekent dat verkopen nu niet alleen B2B is toegestaan, maar ook B2C. In simpele bewoording: je mag sinds 2019 als buitenlands bedrijf rechtstreeks verkopen aan de Indiase consument en dat lieten de Amerikaanse reuzen zich niet twee keer zeggen. Wal-Mart kocht vorig jaar Flipkart, het grootste online warenhuis in India, Apple kondigde in januari aan hun producten niet langer via resellers, maar via hun eigen online store te gaan verkopen en Amazon CEO Jeff Bezos ging zelfs op een soort staatsbezoek in India. Hij beloofde miljarden te investeren in ‘het digitaliseren van middelgrote en kleine bedrijven in het land’. De verwachtingen van de Indiase e-commerce markt zijn hooggespannen: een groei van nog eens 50% in de komende 4 jaar en per 2034 een nummer 2 positie als  grootste e-commerce markt ter wereld. Maar niet alleen deze Amerikaanse megabedrijven kunnen hiervan profiteren.

Ook Nederlandse bedrijven zoals Hunkemöller en Scotch & Soda weten dat het hebben van een webshop in India cruciaal is. Zij profiteren beide al jaren van de snelle groei die de retailsector online doormaakt. De verkoop van kleding via het internet is de belangrijkste drijver van groei in de Indiase e-commerce sector en in 2020 al goed voor zo’n 40% van de totale e-commerce omzet. Dat komt neer op zo’n 16,5 miljoen dollar. Volgens het Mckinsey Global Institute heeft de online retail sector de potentie om zo’n 12x in omzet te groeien in de komende vijf jaar. Hunkemöller en Scotch & Soda geven nieuwe Nederlandse ondernemers op de Indiase markt wel beide hetzelfde advies mee: “Zorg dat je een goede en betrouwbare, lokale partner hebt.”

Logistiek en distributie in India

Meedraaien in de Indiase e-commerce markt heeft namelijk zijn eigen uitdagingen. Twee van de meest belangrijke zijn de distributie van de producten en de betaling door de klant. Ondanks dat het door het invoeren van de Goods and Services Tax, makkelijker is geworden om producten van staat naar staat te vervoeren, zijn daar alle logistieke problemen nog altijd niet mee opgelost. In veel grote steden zoals New Delhi, Bangalore en Hyderabad, mag groot, commercieel verkeer bijvoorbeeld de stad niet in tijdens de spits. Daarnaast wordt het indiase wegennetwerk op dit moment flink onder handen genomen, wat niet alleen leidt tot meer opstoppingen, maar ook tot hogere tolheffingen.

Vooral het distribueren van producten naar afgelegen plekken landinwaarts is nog altijd een uitdaging. Grote internationale spelers zoals FedEx en DHL moeten om die reden vaak alsnog samenwerken met kleine, lokale partijen om het pakket echt op de deurmat te kunnen afleveren. Een lokale partner hebben bij het opzetten van je distributienetwerk is dus essentieel. Alleen als je de regels van de verschillende staten kent en weet wie er binnen die staten de juiste spelers zijn, kun je de service bieden die de Indiase klant verwacht.

Online betalen groeit door coronacrisis

Tot slot biedt ook de betaling een uitdaging in het opzetten van een succesvolle webshop in India. Indiase consumenten betalen namelijk nog altijd het liefst cash aan de bezorger van het pakket en niet online. En daar kleven nadelen aan, zo moet de verkoper extra belastingen betalen als er cash wordt betaald en kan de klant niet verantwoordelijk worden gehouden voor de bezorgkosten als deze het product aan de deur weigert. Toch lijkt er nu door de coronacrisis een omslag te zijn ontstaan, de afgelopen maand ging het aantal online betalingen via het Indiase Tikkie, Paytm, met zo’n 20% omhoog, nadat de Indiase Nationale Bank een campagne starten om mensen aan te moedigen zoveel mogelijk online te bankieren.