Amsterdam Dance Event naar Mumbai

 

Het Amsterdam Dance Event (ADE), ‘s werelds grootste festival en conferentie voor de elektronische muziekindustrie, staat in de startblokken om de Indiase markt te veroveren. Van 7 tot 10 april 2016 organiseert ADE voor het eerst een Global Session in de Indiase dancehoofdstad Mumbai. Een festival als exportproduct. “India is de toegangspoort tot Azië.”

“India is een grote, explosief groeiende markt voor elektronische muziek,” verklaart Richard Zijlma, directeur van het Amsterdam Dance Event, de sprong naar Mumbai. “Indiërs gek zijn op elektronische muziek. Kijk maar naar wereldberoemde Nederlandse DJ’s als Armin van BuurenHardwell en Tiësto. Stuk voor stuk touren ze geregeld door India. Daar treden ze niet op in kleine zaaltjes, maar in stadions en op grote dancefestivals. Of neem Afrojack. Vorige week draaide hij nog in Chennai en komende zaterdag in Hyderabad.”

India heeft van oudsher een grote, lucratieve entertainmentindustrie, stelt Zijlma. “En elektronische muziek is daarin momenteel dominant,” grijnst hij. “De industrie eromheen groeit ook: toerisme, producenten, evenementorganisatoren.” Voor Nederlandse spelers liggen daarin volop kansen, denkt Zijlma. “Nederland speelt nu eenmaal een grote rol in de elektronische muziekwereld. Een goede Indiase partner is overigens wel van groot belang. Door onze samenwerking met Percept hebben we veel expertise in huis in India en bereiken we ook de juiste scene.”

ADE Directeur Richard Zijlma (foto: Merlijn Hoek)

ADE Directeur Richard Zijlma (foto: Merlijn Hoek)

Volgens Zijlma is India een plek waar ruimte is voor innovatie. “Onze Indiase partner Percept, initiator van het Sunburn Festival, organiseerde eind vorig jaar bijvoorbeeld The World’s Biggest Guest List. Een benefiet waar de Nederlandse DJ Hardwell gratis draaide en bezoekers geld konden doneren ten gunste voor kinderen uit de sloppenwijken. Het event was tevens een wereldrecordpoging.”

Het zijn niet alleen buitenlandse DJ’s die de klok zullen slaan tijdens ADE in Mumbai volgende maand. “Absoluut niet. We brengen de boeiendste spelers in tech, media en entertainment in India bijeen en creëren connecties tussen belangrijke internationale spelers en de scene ter plaatse. Arjun Vagale van een van de leidende dj-crews in India houdt het openingswoord. Daarnaast presenteren we bijvoorbeeld Sandunes, het nieuwste project van de Indiase DJ en producer Sanaya Ardeshir. Ook kijk ik uit naar het eerbetoon aan de in 2015 overleden legendarische Bollywood-producer Charanjit Singh. Singh liep internationaal vooruit in het gebruik van de nieuwste technologische apparatuur in zijn muziek. Ik verwacht een event met een geheel eigen kleur en karakter. Het wordt een mooie mix.”

Bent u actief in de culturele sector en wilt u exporteren naar India? We denken graag met u mee!

 

India veroveren met innovatief verdienmodel

Hoe betreedt je als Nederlandse producent van hoogwaardige, kostbare technologie de Indiase markt? Fresh Food Technology uit Tiel exporteert succesvol naar India na start met innovatief, sociaal project.

farmers_as_owners.jpg

Ruim 40 procent van al het groente en fruit in India gaat verloren voordat het op de markt komt. Oorzaak: de keten van boer tot consument is slecht georganiseerd en goede infrastructuur ontbreekt. De Indiase appelketen is exemplarisch. Appels worden verbouwd op grote hoogte in de onherbergzame Himalaya. De boeren brengen hun appels van de boomgaard naar de verharde weg met ezels of in grote zakken op hun rug. Voor de verkoop zijn ze overgeleverd aan tussenhandelaren met wurgcontracten. Verpakken gebeurt slecht, wegen zijn een aaneenschakeling van gaten, gekoeld transport ontbreekt en normale koelopslag is er nauwelijks.

Van Amerongen, een multinational uit Tiel gespecialiseerd in de bewaring van fruit en groente, wilde vanuit haar MVO-beleid graag een oplossing bieden voor deze problematiek. Via zusterbedrijf Fresh Food Technology is de onderneming aan de slag gegaan in de Indiase deelstaat Uttarakhand, samen met een lokale partner, een ngo. “We hebben het project vanaf het begin heel zakelijk aangepakt,” vertelt Edwin Willemsen van Fresh Food Technology. “Onze lokale partner heeft vier coöperaties van appelboeren gemobiliseerd. Die coöperaties zijn mede-eigenaar geworden van een joint venturedie bestuurd wordt door de Indiase ngo, de boeren en wijzelf. Vervolgens hebben we vier inzamelingspunten opgezet waar de boeren hun appels direct na de oogst kunnen verkopen aan de joint venture.” Daar worden de appels gesorteerd, voorgekoeld en goed verpakt en de kwaliteit bewaakt. De prijzen voor de appels worden samen met de boeren vastgesteld. Als de joint venture winst maakt, krijgen de boeren ook nog een premium over de appels die ze hebben verkocht.

Toen dat proces eenmaal op poten stond, heeft Fresh Food Technology met financiële ondersteuning van de Nederlandse Stichting Het Groene Woudt, een state-of-the-art koelopslag gebouwd midden in de Himalaya. Willemsen: “De boeren zijn getraind om de appels in een optimaal rijpingsstadium te plukken. Vervolgens kunnen wij de appels binnen 24 uur in de koelopslag krijgen, waar ze tot maximaal 11 maanden bewaard kunnen worden. Dat betekent dat we de appels kunnen verkopen zodra de normale koelcellen in India leeg zijn en de prijzen veel hoger liggen. Een deel van de meeropbrengst gaat naar de boeren, terwijl de rest wordt geïnvesteerd in het bedrijf en in het aflossen van de investering, om ook andere boeren in India te kunnen helpen.”

Zo goed als het business model op papier klinkt, blijkt het in de praktijk ook te werken. Het aantal aangesloten boeren is toegenomen van 500 in 2007 naar pakweg 4.000 in 2014. Momenteel liggen er maar liefst 1,2 miljoen kilo appels opgeslagen in de koelhal. Door de goede kwaliteit behoren deze nu tot het premiumsegment in India. De appels worden niet meer via tussenhandelaren verkocht, maar direct aan grote Indiase retailers die graag een meerprijs betalen. “We worden nu direct door toonaangevende supermarktketens gebeld of we alsjeblieft nog appels willen leveren,” zegt Willemsen.

Financieel is het voor alle partijen heel interessant: het inkomen van de boeren is toegenomen met pakweg 30%, het eerste deel van de lening is al terugbetaald en voor Fresh Food Technology is het project in Uttarakhand een perfecte etalage gebleken. Willemsen: “Geregeld komen fruit- en groentehandelaren kijken hoe we het in Uttarakhand hebben aangepakt. Doordat we volgens Europese standaarden hebben gebouwd, staat het project in India bekend als “Little Holland”. Indiase investeerders zien hoe belangrijk het is om kwalitatief goed te bouwen, en te investeren in betrouwbare installaties. Hierdoor hebben we dit jaar al meer dan 100 koelcellen gebouwd voor commerciële partijen door heel India.”

Ook exporteren naar India?