Nederlandse VN-Chef: "Kom met doordacht en schaalbaar plan naar India"

 

Nederlandse cleantech bedrijven maken alleen kans in India met een doordachte strategie en een schaalbare aanpak, stelt René van Berkel, vertegenwoordiger van de United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) in New Delhi. “Je moet de ambitie hebben om in een twintigtal Indiase miljoensteden het verschil te maken.”

 Foto: CII

Foto: CII

Veel buitenlandse bedrijven komen met een gedateerd plan naar India, vindt Van Berkel. “Bedrijven komen nog steeds met het idee om hoogwaardige apparatuur, gemaakt in en voor specificities van het eigen land, kant en klaar te verkopen. Maak het thuis, plaats het in een container en verscheep naar India, lijkt nog vaak het devies. Maar daar is India helemaal niet in geïnteresseerd. Standaard buitenlandse technologie is vrijwel altijd veel te duur en de machines voldoen doorgaans niet aan de specifieke behoeften in India. Met zo’n instelling kan je nooit opschalen in India.” Hij noemt een Japanse fabrikant van micro-waterkrachtturbines als voorbeeld. “Er zitten gewoon te veel toeters en bellen aan. Voor een fractie van de prijs kan je in India een turbine maken die mogelijk wat minder efficient is maar waarschijnlijk beter functioneert in de lokale omstandigheden. Alleen daarmee kan je schaal creëren.”

Produceren in India
Hoe moet het dan wel? “Wie echt op de Indiase markt mee wilt doen doet er goed aan een lokale onderneming op te zetten die lokaal produceert, verkoopt en after sales onderhoud verzorgd. Zoek een Indiase partner die daarvoor is uitgerust en met wie je samen vele malen meer kunt verkopen tegen een betaalbare prijs dan alleen.Spring over je eigen schaduw heen.Je zal echt de diepte in moeten om hier te slagen. De uitdagingen zijn immers immens: voor 2030 verdubbelt de stedelijke infrastructuur. Aan één waterzuiveringsinstallatie hebben ze hier dus weinig. Je moet de ambitie hebben om bijvoorbeeld in een twintigtal Indiase miljoensteden het verschil te maken.” 

Ingrijpende stap
Cleantechbedrijven zouden volgens Van Berkel een voorbeeld moeten nemen aan elektronicafabrikanten en de auto-industrie. “Toyota verkoopt hier modellen die in India en voor India gemaakt worden.” Mercedes doet hetzelfde. De UNIDO-vertegenwoordiger heeft wel een verklaring voor het verschil met deze sectoren. “Milieutechnologiebedrijven zijn doorgaans midden- en kleinbedrijven. Voor hen is het best een ingrijpende stap om samen met een Indiase partner te produceren en verkopen in India.” 

Razendsnelle groei zonne-energie
Toch zou het mooi zijn als ze die stap gaan nemen, want er liggen veel kansen in India. “Net als in China kan het in India ook plots snel gaan. India is een grootse campagne gestart om de Ganges schoon te krijgen, er worden miljoenen toiletten gebouwd, de zonne-energieparken schieten uit de grond (van 0.9 GW in 2014 tot 20 GW in 2017, met een verwachte vervijfvoudiging voor 2022) en er zijn forse investeringspakketten om smart cities – leefbare steden – te realiseren. Daarnaast is er de noodzaak om de sterk vervuilde lucht aan te pakken.” 

Rene van Berkel spreekt over het belang van de circulaire economie op de Jaarlijkse Conferentie van de Indian National Association of the Club of Rome 2017.

Maatwerk
Van Berkel kan het weten. UNIDO in India adviseert en ondersteunt de Indiase regering op het gebied van ‘inclusive and sustainable industrial development’. Van Berkel leidt een team van circa veertig man die door heel India projecten uitvoeren met een waarde van in totaal 80 miljoen dollar. Technische samenwerkingen, pilot projecten, capaciteitstrainingen enzovoorts. “We hebben bijvoorbeeld een geïntegreerde aanpak ontwikkeld voor het verwerken van ziekenhuisafval in vijf deelstaten. Dat is echt een maatwerkoplossing geworden. De technologie daarvoor wordt geleverd door een Oostenrijks bedrijf.” Van Berkel zou het mooi vinden als Nederlandse topinstituten zoals bijvoorbeeld het RIVM, de KNMI en Wageningen Universiteit de handen ineen zouden slaan om mee te denken over een strategie om de luchtkwaliteit echt te verbeteren. “Op het gebied van kennisoverdracht kunnen Nederlandse kennisinstellingen een belangrijke bijdrage leveren in India.”

 

Dit moet u weten over de Goods and Services Tax (GST) in India

 

De invoering van de Goods and Services Tax (GST) is de grootste belastinghervorming in India ooit. De belastinghervorming is goed voor ondernemers en daarmee gunstig voor het investeringsklimaat en de Indiase economie. Alles wat u moet weten over de Goods and Services Tax leest u hieronder in negen vragen en antwoorden. 

 Foto: GBO

Foto: GBO

1. Wat is er mis met het bestaande belastingsysteem in India?

Het belastingsysteem in India bestaat uit een opeenstapeling van indirecte belastingen, accijnzen en opslagen die niet alleen op nationaal niveau, maar ook  op deelstaatniveau en zelfs op stadsniveau worden geheven. Dat heeft allerlei nadelen, niet in de laatste plaats voor de Indiase belastingdienst zelf die veel belastinginkomsten misloopt, omdat het chaotische systeem belastingontduiking en corruptie relatief eenvoudig maakt. Maar ook ondernemers en investeerders is het Indiase belastingsysteem een doorn in het oog. De opeenstapeling van belastingen zorgt voor veel papierwerk en veel tijdsverlies in de productie- en transportketen. Bovendien wordt de handel tussen deelstaten erdoor bemoeilijkt, omdat bij de grenzen van deelstaten producten moeten worden gecontroleerd en belasting moet worden betaald. Op de ranglijst van de Wereldbank die de eenvoud van het belastingstelsel wereldwijd bijhoudt staat India op de 157ste plek. Kortom, hoog tijd voor verandering!

2. Wat houdt de Goods and Services Tax (GST) precies in?

De Goods and Services Tax is een gecentraliseerde omzetbelasting voor heel India, vergelijkbaar met het Nederlandse BTW-systeem. Alle belastingen per productsoort zijn hierin verenigd en worden op nationaal niveau geheven in New Delhi. Om de GST in te voeren was een grondswetwijziging nodig. Na ruim tien jaar politieke discussies werd op 3 augustus 2016 de wet door het Indiase Lagerhuis goedgekeurd. De wet treedt naar verwachting op 1 juli 2017 in werking. De invoering van de GST wordt alom gezien als een grote stap voorwaarts voor de Indiase economie. Premier Narendra Modi laat hiermee zien dat hij in staat is om consensus te bereiken en grote economische hervormingen door kan voeren. Zelf sprak hij op Twitter van een “historisch moment”.

3. Wat zijn de voordelen van de Goods and Services Tax?

De lijst met voordelen van een gecentraliseerde omzetbelasting is lang. Allereerst vereenvoudigt de GST het logge belastingstelsel enorm. Daarnaast maakt de GST het mogelijk om van India daadwerkelijk een interne markt te maken waarin vrij verkeer van goederen tussen deeltstaten realiteit wordt. Vooral voor kleine bedrijven wordt het hierdoor makkelijker om buiten hun deelstaatgrenzen te groeien. Belastingontduiking wordt moeilijker, waardoor compliance verbetert en de opbrengsten voor de Indiase schatkist stijgen. Bovengenoemde voordelen leiden weer tot positieve macro-economischeeffecten: zakendoen in India wordt makkelijker, (buitenlandse) investeringen nemen toe en de Indiase economie zal sneller groeien.

4. Zijn er ook nadelen aan de GST?

De GST is verre van perfect. De federale overheid en de deelstaten zullen de nieuwe omzetbelasting gezamenlijk beheren en uitvoeren. Hierdoor ontstaan alsnog 38 verschillende belastingen: een apart GST voor alle 29 deelstaten en de zeven “union territories”, een federale GST en een geïntegreerde GST voor leveringen van producten en diensten tussen staten. Volgens The Economist is er dan ook geen sprake van een daadwerkelijke eenwording van het Indiase belastingstelsel, maar betreft het wel een versimpeling van het huidige chaotische belastingensysteem. Daarnaast hoeven sommige sectoren, zoals alcohol, vastgoed en olie en gas, geen GST te betalen, waardoor de overheid veel inkomsten misloopt. Daarnaast kunnen bepaalde producten flink duurder worden als gevolg van de nieuwe GST. Er zijn dan ook zorgen over de inflatie. Ook zal de samenwerking tussen de federale overheid en de staten op de proef worden gesteld bij de verdeling van de belastingopbrengsten. Daarnaast zal de beginfase gegarandeerd voor problemen zorgen. Volgens verschillende onderzoeken is slechts 20% van de bedrijven voorbereid op de invoering van het nieuwe belastingstelsel.

5. Hoe moeten ondernemers hun omzetbelasting aangeven onder GST?

Het Indiase softwarebedrijf Infosys werkt momenteel aan de electronische infrastructuur om het heffen van GST mogelijk te maken. Op de online portal kunnen bedrijven zich registreren, aangifte doen en betalingen maken. Naar verwachting zullen zo’n 7,5 miljoen bedrijven zich moeten registreren.

6. Wat gaan bedrijven er verder concreet van merken?

Aangezien de belastingtarieven momenteel per staat verschillen is de productie in de ene deelstaat en de verkoop in een andere deelstaat in India vaak lastiger dan binnen de Europese Unie. De lange rijen met vrachtwagens die bij de Europese grenzen stonden voor de Europese eenwording staan er nog altijd aan de Indiase deelstaatgrenzen. Dat gaat allemaal verdwijnen met de komst van de GST, waarbij de deelstaten in feite afspreken allemaal hetzelfde belastingpercentage te heffen. Hierdoor kunnen bedrijven hun distributie vanuit een centraal landelijk opslagpunt organiseren – en hoeven ze dat niet in elke deelstaat apart op te zetten. 

7. Welke deelstaten gaan hiervan profiteren?

De GST verlegt de belastingplicht van de producent naar de consument van goederen en diensten. Dat is in principe ongunstig voor producerende deelstaten als Gujarat en Maharashtra die hierdoor minder belasting kunnen innen. Staten met veel inwoners, zoals Bihar en Bengal, zullen meer belasting binnen krijgen. Anderzijds trekken producerende staten veel werknemers uit andere staten aan, waardoor het aantal consumenten in die staten toeneemt.

8. Wat zal de impact van GST zijn op het algemene prijsniveau in India?

Dat hangt af van het product of de dienst. In de onderhandelingen tussen de federale overheid en de deelstaten zijn er verschillende GST-tarieven afgesproken voor verschillende producten, variërend van 4 procent op goud tot 26 procent of meer op luxegoederen voor de middenklasse. Verder zijn er aparte categorieën van 6, 12 en 18 procent. De basisbehoeften voor de onderklasse worden ontzien van belasting. Met de verschillende tarieven wordt geprobeerd de prijzen zoveel mogelijk gelijk te houden. Tegelijkertijd maakt dit het belastingsysteem alsnog vrij complex.

9. Wat is de impact op het Nederlandse bedrijfsleven dat actief is in India? 

De invoering van GST is vooral belangrijk voor alle Nederlandse bedrijven met een eigen vestiging, een joint venture of een andersoortige verkooporganisatie in India. Zij zullen profiteren van dezelfde voordelen als Indiase bedrijven: minder papierwerk, lagere administratiekosten. Of de prijs van hun product of dienst verandert hangt af van de belastingcategorie (zie 8.) waarin ze vallen. Voor Nederlandse bedrijven die enkel exporteren naar India heeft de belastinghervorming nauwelijks impact. Wel is het belangrijk om te begrijpen welke impact de invoering van GST heeft op uw Indiase distributeur of importeur. Het nieuwe belastingpercentage kan immers prijswijzigingen veroorzaken. Ook importeurs merken waarschijnlijk weinig van de belastinghervorming.

Meer weten over GST, corporate tax of dividendbelasting in India? Of andere fiscaal-juridische vragen? Neem contact op met IndiaConnected!  

 

Bij Brabants tuinbouwbedrijf laten ze Indiërs onderhandelen

Bij Brabants tuinbouwbedrijf laten ze Indiërs onderhandelen

Met twaalf fabrieken en zo’n 800 Indiërs in dienst is Dutch Plantin een van de meest ervaren Nederlandse MKB-ers in India. Directeur Jos van Doren: “Ons internationale verkoopkantoor zit er ook, want Indiërs kunnen veel beter onderhandelen dan wij.”