Nederlanders willen heel India elektrisch laten rijden

 

Bedrijven uit de hele wereld kloppen in India op de deur om een bijdrage te leveren aan de bouw van 100 smart cities. “Onderschat de markt niet,” waarschuwt Wybren van der Vaart, oprichter van Asia Electric in Mumbai. “Je hebt hier alleen iets te zoeken als je echt iets te bieden hebt.”

 foto: Asia Electric

foto: Asia Electric

Terwijl elektrische auto’s langzaam de Nederlandse snelwegen veroveren zijn er in India nog nauwelijks elektrische wagens te bekennen. Pakweg 3.000 in heel India, schat Wybren van der Vaart, oprichter van Asia Electric. Maar dat gaat gauw veranderen. De introductie van elektrisch vervoer vormt een belangrijk onderdeel van het smart citybeleid van de Indiase overheid: in 2022 wil India 6 à 7 miljoen elektrische voertuigen op de weg hebben. Van der Vaart: “De Indiase autofabrikant Mahindra Electric is nu nog de enige producent van elektrische automodellen in India, maar de andere grote Indiase autobouwers, Maruti Suzuki en Tata Motors lanceren binnenkort ook hun eerste elektrische auto’s. En komend jaar komt Tesla naar India. Dit voorjaar stonden Indiërs in de rij om de nieuwe Tesla Model 3 te bestellen.”

Zodra Tesla naar India komt, zou Asia Electric wel eens een hoge vlucht kunnen nemen. Al die elektrische auto’s moeten namelijk worden opgeladen en Asia Electric is vooralsnog de enige partij in India die slimme laadpalen levert. Van der Vaart: “De paar duizend elektrische auto’s die nu in heel India rondrijden worden opgeladen aan gewone stopcontacten. Daarmee duurt het heel lang voordat een auto is opgeladen. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Ook is het niet mogelijk om makkelijk af te rekenen voor het tanken van stroom. Speciale laadpalen zijn dus essentieel wanneer elektrisch rijden grootschalig wordt uitgerold.”

 foto: economic times India

foto: economic times India

Om de elektrische revolutie op de Indiase wegen te faciliteren met een slim laadpalennetwerk, werkt Van der Vaart samen met het Amsterdamse laadpalenbedrijf The New Motion en de Brabantse snellaadspecialist Heliox Automotive. Het collectief wordt ondersteund door de Nederlandse overheid met een Partners for International Business (PIB) subsidie. Deze subsidie is gericht op bedrijven die samen – en eventueel ook samen met kennisinstellingen – een buitenlandse markt willen betreden.

De  steun van de overheid kan Van der Vaart goed gebruiken. “De markt is hier nog onontgonnen. Bij nieuwe technologieën duurt het vaak een tijdje totdat de markt is overtuigd, maar als het dan zo ver is, kan de vraag plots exponentieel toenemen. Door ons nu als first movers goed te positioneren, kunnen we straks een flink marktaandeel veroveren.” Ook de diplomatieke steun van de Nederlandse overheid is zeer welkom. “De laadpalen moeten uiteindelijk langs de wegen komen te staan. Dat betekent dat je zaken moet doen met de Indiase overheid. Daar kan diplomatie bij helpen.”

 

Op zoek naar partners voor een PIB-subsidie? Neem contact op met IndiaConnected.

 

Endemol groeit in 10 jaar uit tot India’s grootste tv-producent

 

Met Big Brother, Fear Factor en Deal or No Deal, veroverde Endemol razendsnel de harten van 800 miljoen Indiase televisiekijkers. Om Nederlandse televisieformats succesvol te exporteren naar India is maatwerk nodig. De perfecte timing, lokale productie en culturele bewerking van aansprekende tv-formats vormden de sleutel tot het succes, vertelt Endemol India ceo Deepak Dhar. “We maken in India drie verschillende Big Brothers.”

“Toen ik mijn ouders in 2006 vertelde dat ik de overstap maakte van Star TV naar Endemol dachten ze dat ik bij een farmaceutisch bedrijf ging werken,” lacht Deepak Dhar (41), ceo van Endemol India. “De naam deed denken aan paracetamol, het bedrijf was volstrekt onbekend in India.” Tien jaar later is dat wel anders: het Nederlandse tv-productiehuis is het afgelopen decennium uitgegroeid tot de grootste van India.

Dhar, een geboren Kashmiri die in zijn jeugd verhuisde naar Mumbai, maakte de explosieve groei helemaal mee. Hij was in 2006 de tweede medewerker van Endemol in India en leidt inmiddels een volledig Indiaas team van 45 creatieve, jonge medewerkers in het hart van Bollywood. “De timing van Endemol om de Indiase markt te betreden was echt perfect,” herinnert Dhar zich. “Er werden nauwelijks buitenlandse tv-formats geëxporteerd naar India, dus Endemol liep voor de troepen uit. Bovendien waren er nog geen lokale reality shows op de Indiase markt.”

De ervaring van Endemol uit andere landen met het schrijven van culturele bewerkingen, hielp enorm. “India is cultureel minstens zo gevarieerd als Europa,” zegt Dhar. “Behalve Hindi, zijn er nog 8 veelgesproken regionale talen. Daarnaast zijn er enorme cultuurverschillen en verschilt de regionale populariteit van tv-sterren. Als je daar geen rekening mee houdt, is de kans groot dat je show flopt.” Zo’n culturele bewerking kost veel tijd: zo werkt Dhars team momenteel aan de Indiase versie van de Nederlandse misdaadserie Penoza – een proces dat pakweg 8 tot 12 maanden duurt.

 Endemol India CEO Deepak Dhar

Endemol India CEO Deepak Dhar

Dhars team werkt vortdurend nauw samen met collega’s uit Amsterdam en uit andere landen waar EndemolShine, zoals de groep inmiddels officieel heet, actief is. “De bedrijfscultuur bij Endemol is jong en creatief. De uitwisseling van ideeën staat centraal, goed of fout bestaat niet. De enige vraag die we voortdurend stellen is: “Wat werkt in deze context?”

Big Brother, een doorslaand succes dat momenteel aan het 9de seizoen bezig is, heet in India Bigg Boss. “In India spreken mensen elkaar vaak aan met ‘hey boss, dus dat leek ons geschikter dan ‘brother’. Om culturele obstakels te overwinnen, maken we inmiddels drie verschillende versies van Bigg Boss, voor verschillende markten in India. Daardoor is het programma nu 300 dagen per jaar te zien op een van de 850 Indiase tv-zenders.”

Terwijl Endemol het Indiase televisielandschap domineert, groeit het bedrijf op andere fronten verder. Dhar: “Er liggen nog veel mogelijkheden om content te maken voor digitale platformen en we storten ons ook op de productie van films, zoals de bewerking van de Amerikaanse speelfilm Warrior voor de Indiase markt.”

Ook succesvol exporteren naar India?