Stappenplan voor export naar India

 

Gefeliciteerd, u heeft een Indiase klant binnengehaald! Nu gaat u uw producten exporteren naar India. Met welke praktische zaken moet u rekening houden?

Stappenplan voor export naar india

1. Welke documenten heeft u nodig voor export naar India?
De Indiase douane autoriteiten hanteren verschillende documentseisen afhankelijk van het type product (HS Code) dat u wilt exporteren. Een goed overzicht van deze eisen vindt u hier. Uit ervaring weten we dat de Indiase autoriteiten soms met nieuwe, onbekende eisen komen. Daarom raden we exporteurs aan om met een ervaren Indiase importeur en/of inklaringsagent te werken.

De eerste keer dat u een product exporteert moet u bovendien extra nauwkeurig letten op de goederenomschrijving en de HS code. De eerste registratie wordt door de Indiase douance als referentie gehanteerd voor toekomstige soortgelijke zendingen. Als uw product per ongeluk in een andere classificatie terechtkomt (met hogere invoertarieven) kunt u dit vervolgens niet meer veranderen.

Voor sommige productgroepen, zoals cosmetica, moet vooraf voor ieder specifiek product (EAN code) een invoervergunning worden verkregen door de Indiase importeur. Daarom kiezen sommige exporteurs ervoor om zelf een importbedrijf op te zetten in India om deze vergunningen zelf in bezit te hebben en onafhankelijk zaken te doen met distributeurs.

2. Wat heeft u nodig om een zending tijdelijk India in te voeren?
Met het ATA-carnet van de KvK kunt u in India alleen tentoonstellingsmateriaal tijdelijk invoeren. Voor beroepsmateriaal, handelsmonsters, postverkeer en de doorvoer van goederen zijn aanvullende documenten nodig. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de tijdelijke invoer van bijvoorbeeld een machine (voor demonstratiedoeleinden) en de invoer van grondstoffen voor de bewerking naar een halffabrikaat of eindproduct welke voor export is bestemt.

3. Welke handelsbelemmeringen zijn er in India?
Naast de hoge invoerheffingen is er voor sommige productgroepen een invoerverbod of een sterke regulering, zie hier.

4. Wat zijn de invoertarieven en invoerrechten voor mijn product in India?
India hanteert relatief hoge invoerheffingen. Gemiddeld liggen de heffingen tussen de 27 en 30 procent. Bij alcohol, auto’s en andere luxeproducten liggen de heffingen nog hoger. Anderzijds zijn sommige medische producten en veel voedselproducten (gedeeltelijk) vrijgesteld van invoerheffingen. Wanneer u goederen verkoopt aan de Indiase overheid en aan vijfsterrenhotels zijn deze meestal ook vrijgesteld van invoerheffingen. De hoge importheffingen leiden ertoe dat het interessant kan zijn om een eigen fabriek of productielocatie op te zetten in India of de productie voor de Indiase markt uit te besteden aan een Indiase partij. Wilt u weten welke invoerheffing geldt voor uw product? Zie hier.

 5. Aan welke eisen moeten verpakkingen voldoen in India?
Alle voorverpakte consumentengoederen (food en non-food) moeten zijn voorzien van een invoerlabel ten tijde van invoer met daarop de volgende informatie:

  • Naam en adres van importeur
  • Algemene productnaam of productomschrijving
  • Netto inhoud of hoeveelheid (uitgedrukt in het metrische stelsel: milliliter, liter, gram of kilo)
  • Datum van import en van productie
  • MRP: Maximum Retail Price. Dit is de consumenteneindprijs incl. alle belastingen waarvoor het product maximaal mag worden verkocht aan de consument.

Voor sommige productgroepen gelden specifieke eisen, zoals voedselproducten, zie bijvoorbeeld hier. Andere nuttige info over verpakking- en labelling eisen die in India gelden voor specifieke productcategorieën vindt u hier

 

Nederlanders willen heel India elektrisch laten rijden

 

Bedrijven uit de hele wereld kloppen in India op de deur om een bijdrage te leveren aan de bouw van 100 smart cities. “Onderschat de markt niet,” waarschuwt Wybren van der Vaart, oprichter van Asia Electric in Mumbai. “Je hebt hier alleen iets te zoeken als je echt iets te bieden hebt.”

 foto: Asia Electric

foto: Asia Electric

Terwijl elektrische auto’s langzaam de Nederlandse snelwegen veroveren zijn er in India nog nauwelijks elektrische wagens te bekennen. Pakweg 3.000 in heel India, schat Wybren van der Vaart, oprichter van Asia Electric. Maar dat gaat gauw veranderen. De introductie van elektrisch vervoer vormt een belangrijk onderdeel van het smart citybeleid van de Indiase overheid: in 2022 wil India 6 à 7 miljoen elektrische voertuigen op de weg hebben. Van der Vaart: “De Indiase autofabrikant Mahindra Electric is nu nog de enige producent van elektrische automodellen in India, maar de andere grote Indiase autobouwers, Maruti Suzuki en Tata Motors lanceren binnenkort ook hun eerste elektrische auto’s. En komend jaar komt Tesla naar India. Dit voorjaar stonden Indiërs in de rij om de nieuwe Tesla Model 3 te bestellen.”

Zodra Tesla naar India komt, zou Asia Electric wel eens een hoge vlucht kunnen nemen. Al die elektrische auto’s moeten namelijk worden opgeladen en Asia Electric is vooralsnog de enige partij in India die slimme laadpalen levert. Van der Vaart: “De paar duizend elektrische auto’s die nu in heel India rondrijden worden opgeladen aan gewone stopcontacten. Daarmee duurt het heel lang voordat een auto is opgeladen. Bovendien kan het gevaarlijk zijn. Ook is het niet mogelijk om makkelijk af te rekenen voor het tanken van stroom. Speciale laadpalen zijn dus essentieel wanneer elektrisch rijden grootschalig wordt uitgerold.”

 foto: economic times India

foto: economic times India

Om de elektrische revolutie op de Indiase wegen te faciliteren met een slim laadpalennetwerk, werkt Van der Vaart samen met het Amsterdamse laadpalenbedrijf The New Motion en de Brabantse snellaadspecialist Heliox Automotive. Het collectief wordt ondersteund door de Nederlandse overheid met een Partners for International Business (PIB) subsidie. Deze subsidie is gericht op bedrijven die samen – en eventueel ook samen met kennisinstellingen – een buitenlandse markt willen betreden.

De  steun van de overheid kan Van der Vaart goed gebruiken. “De markt is hier nog onontgonnen. Bij nieuwe technologieën duurt het vaak een tijdje totdat de markt is overtuigd, maar als het dan zo ver is, kan de vraag plots exponentieel toenemen. Door ons nu als first movers goed te positioneren, kunnen we straks een flink marktaandeel veroveren.” Ook de diplomatieke steun van de Nederlandse overheid is zeer welkom. “De laadpalen moeten uiteindelijk langs de wegen komen te staan. Dat betekent dat je zaken moet doen met de Indiase overheid. Daar kan diplomatie bij helpen.”

 

Op zoek naar partners voor een PIB-subsidie? Neem contact op met IndiaConnected.