Deze afwegingen moet u maken als u de markt betreedt

tips+voor+het+betreden+van+de+Indiase+markt.png

Speelveld en spelers
Bent u een van de eerste internationale spelers in uw niche die de Indiase markt betreedt? Of zijn er al andere internationale spelers actief? Zijn er Indiase concurrenten?

Aanpassingen
Zijn er aanpassingen aan uw product of dienst nodig voor de Indiase markt? Grote internationale bedrijven als Unilever, McDonalds en TomTom hebben hun producten en proposities ingrijpend moeten aanpassen om uiteindelijk succesvol te kunnen worden in India. Goede kans dat dat ook voor uw product of dienst geldt. Test uw aannames voordat u van start gaat.

Export of lokale productie
Veel Europese bedrijven hebben interessante producten of diensten voor de Indiase markt, maar exporteren is vaak niet zo aantrekkelijk vanwege de hoge invoerheffingen in India (gemiddeld 27-30%). Bepaalde klantsegmenten zijn echter uitgezonderd van invoerheffingen, zoals de Indiase overheid, vijfsterren hotels en Indiase bedrijven die hun eindproduct met daarin uw onderdeel exporteren vanuit India. De business case voor een exportproduct is dus sterk afhankelijk van het klantsegment die u bedient. Ook wordt het hierdoor aantrekkelijk om productie in India zelf te overwegen. Geregeld beschouwen bedrijven dat aanvankelijk als ‘no go’, maar komen er gaandeweg achter dat hoogwaardige productie niet alleen praktisch uitvoerbaar en haalbaar is, maar ook allerhande strategische voordelen biedt.

 

Partner nodig of zelf doen
Heeft u een Indiase partner nodig of wilt u helemaal onafhankelijk aan de slag in India? De eventuele samenwerkingsvorm hangt onder andere af van uw business model. Exporteren? Lokale productie? Licentiemodel? Franchising? Veel bedrijven kiezen voor een joint venture in de opstartfase, waarna de Indiase partner na enkele jaren wordt uitgekocht.  U kunt ook denken aan een business partner die zich focust op aspecten als marketing/sales of technische ondersteuning en installatie. De meeste buitenlandse bedrijven in India zeggen niet succesvol te kunnen zijn zonder hun Indiase partners.

Geografische focus
Waar zitten uw klanten? Waar haalt u benodigde grondstoffen? En hoe komt u aan voldoende geschoold personeel? De teelt van aardappelen in Noord-India is gunstig gezien het klimaat, maar zitten daar ook voldoende klanten voor het eindproduct (chips, friet, aardappels) dat u in gedachten heeft? Bij verkoop van visvoer is het niet handig een zakenpartner te hebben uit Noord-India aangezien de markt voor aquacultuur zich in Zuid-India concentreert. Zijn netwerk zal waarschijnlijk ontoereikend zijn in het zuiden en hij zal de taal niet beheersen. Kortom, bedenk goed welke cruciale (human) resources u nodig heeft en welke markt u wilt bedienen, voordat u uw geografische focus bepaalt.