Mercedessen en medicijnen

 

Met de komst van premier Modi is er een nieuw tijdperk aangebroken in India, stelt Onno Ruhl, voormalig directeur van de Wereldbank in India. “Het is tijd dat Nederlandse bedrijven wakker worden en kansen in India gaan benutten.”

Photo: Praveen Khanna

Photo: Praveen Khanna

Of India een grootmacht is? “Zonder twijfel,” lacht Onno Ruhl aan de telefoon vanuit Genève. “Daar hoef je trouwens geen genie voor te zijn. India is nu al de derde economie ter wereld. Tel daar het komende decennium nog eens 7,5% groei per jaar bij op – een voorzichtige voorspelling – en dan weet je het wel. De Indiase trein is vertrokken en je kunt er maar beter nu opspringen, want deze trein wil je niet missen.” Onno Ruhl weet waarover hij praat. Van 2012 tot 2016 was hij als directeur van de Wereldbank in India van dichtbij getuige van de grote politieke ommekeer in het land: het aantreden van Narendra Modi. Ruhl: “Modi is de eerste premier die zich expliciet richt op het moderne India, op Indiërs die in de stad wonen. Dat klinkt logisch, maar voor India is dat compleet nieuw. Tot 2014 gold hier all politics is rural.”

Makkelijker zaken doen
Bij dat moderne India hoort een overheid die het bedrijfsleven de ruimte geeft. Ruhl: “Modi spant zich echt in om de bueaucratie aan te pakken. Hij heeft zijn ambtenaren de opdracht gegeven het bedrijfsleven te faciliteren in plaats van enkel te controleren. Het nieuwe e-visasysteem is daar een voorbeeld van. Binnen 24 uur heb je nu een e-visum, een verademing vergeleken met vroeger. Ook zet hij agressief in op het bestrijden van corruptie en het versimpelen van (belasting)regelgeving. Modi is de eerste Indiase leider die de Ease of Doing Business Index van de Wereldbank serieus neemt.” Dat wil niet zeggen dat alles nu plotseling veel makkelijker is, beseft Ruhl. “Maar Modi is er wel in geslaagd de ideologie te veranderen. Alle deelstaten erkennen dat ze hun investeringsklimaat moeten verbeteren om bedrijven aan te trekken en daarmee banen te creëren. Ze gaan openlijk de competitie aan met Gujarat, de deelstaat die bekend staat om zijn aantrekkelijke investeringsklimaat en waar Modi Chief Minister was voor hij premier werd. De geest is uit de fles.”

Mercedessen en medicijnen
Voor Nederlandse bedrijven liggen er enorme mogelijkheden in India, stelt Ruhl. “India staat voor enorme vraagstukken op het gebied van landbouw, water, afval en energie. Het land heeft behoefte aan onze expertise en aan onze  slimme efficiënte technologieën, maar Nederlandse bedrijven moeten niet wachten tot Indiërs hier op de deur komen kloppen. Anders gaan Duitse, Britse of Deense bedrijven die wel heel aanwezig zijn in India er met de opdrachten vandoor.” India is niet zo maar een markt die je er in 2017 even bijdoet, waarschuwt Ruhl. “India vergt een stevig ambitieniveau van Nederlandse bedrijven. Je gaat niet naar India voor een of twee contractjes. Bedrijven gaan hier meestal partnerships aan met serieuze nationale spelers waarmee op termijn vaak ook een deel van de productie naar India verschuift. Vergis je niet, de productie is hier heel sophisticated. De Made in India campagne van Modi gaat niet over de productie van mooie sjaals, maar over high tech als Mercedessen en medicijnen.”