Wat moet mijn bedrijf in vredesnaam in India?

 

Het imago van India wordt door Nederlandse bedrijven vaak gereduceerd tot een simplistisch ABC-tje. Armoede. Bureaucratie. Corruptie. Conclusie: ver weg blijven. 

Fout. 

Bovenstaand ABC-tje geldt namelijk ook voor de andere drie BRIC-landen, waar Nederlandse bedrijven de deur wel plat lopen. En terwijl Brazilië, Rusland en China worstelen met tegenvallende groei, raast de Indiase economie maar door.   Het is dus de hoogste tijd dat Nederlandse bedrijven India serieus gaan nemen, concludeerde Het Financieele Dagblad dit voorjaar.

De zakenkrant stak overigens de hand in eigen boezem. De gebrekkige en doorgaans negatieve berichtgeving over India, vertroebelt het zicht op de enorme zakelijke mogelijkheden in het land, erkende het FD. Verslaggever Frank Gersdorff werd op pad gestuurd voor een uitgebreide journalistieke reis en vervolgens werd een nieuwe FD-correspondent aangesteld in India: freelance journaliste Alletta André, die al jaren in Delhi woont. Hopelijk zullen haar verhalen bijdragen aan een evenwichtiger beeld van India en het Nederlandse MKB aanmoedigen om toch op zijn minst de kansen in India te onderzoeken.

Of je het nu leuk vindt of niet, India wordt toch echt de grootste consumentenmarkt ter wereld in 2050.

Want of je het nu leuk vindt of niet, India wordt toch echt de grootste consumentenmarkt ter wereld in 2050. Ja, inderdaad groter dan de VS en China, aldus The Economist. Wie de toekomst van zijn bedrijf serieus neemt, doet er dus goed aan India te verkennen. Liever vandaag dan morgen, want relaties opbouwen - cruciaal in India - duurt natuurlijk eventjes.

's Lands grote multinationals weten dat al lang. Philips, Unilever, Heineken, TomTom, Elsevier, DSM, AkzoNobel en Shell: ze zitten er allemaal al jaren. En niet alleen om hun IT te outsourcen. Philips heeft er een prachtige innovatiecampus, Heineken is een van de grootste bierverkopers van het land, Ahold haalt er zijn druiven en Tomtom heeft speciaal voor de Indiase markt een apart navigatiesysteem ontwikkeld.

Wie de toekomst van zijn bedrijf serieus neemt, doet er goed aan India te verkennen.

Voor het MKB liggen er kansen in vrijwel elke sector. Zo kunnen Nederlandse water-, energie-, mobiliteit- en afvalbedrijven een belangrijke bijdrage leveren aan de aanleg van honderd slimme, duurzame steden die momenteel worden gepland. Nederlandse agri- en foodbedrijven kunnen ook hun lol op in India. Aangezien 40% van alle groente en fruit wegrot voordat het op de Indiase markt belandt liggen er enorme mogelijkheden voor kassenbouwers, logistieke spelers en koelopslagleveranciers.

Ook de creatieve sector groeit razendsnel: Endemol groeide in 10 jaar uit tot de grootste tv-producent van India en het Amsterdam Dance Event heeft net een zeer geslaagd eerste festival achter de rug in Mumbai (zie foto). En wat te denken van de retailers die het in Nederland zo lastig hebben: Hunkemöller rolt komend jaar sneller dan verwacht nieuwe winkels uit in India - ze kunnen hun sexy lingerie daar nauwelijks aanslepen. Ook online liggen er grote mogelijkheden: de Indiase e-commerce markt explodeert momenteel met miljardeninvesteringen van Amazon en lokale spelers Flipkart, Snapdeal en Myntra.

Weet u nu wat uw bedrijf in India moet? 

In november organiseert Amsterdam Trade i.s.m. IndiaConnected een zakelijke reis naar Mumbai en Pune. Interesse? Bekijk hier de details