Online retail in India nu open voor buitenwereld

E-commerce in India groeit explosief. Tot voor kort konden buitenlandse bedrijven daar maar beperkt van profiteren, omdat webshops en vergelijkingswebsites in buitenlandse handen niet waren toegestaan in India. Sinds 1 april is die wet veranderd, stelt Bart Hergaarden, associate van IndiaConnected. “Dit is het moment om naar India te gaan voor Nederlandse online retailers.”

Wat moeten Nederlandse online retailers in India?

Bart Hergaarden: “Nergens ter wereld groeit de online retail sneller dan in India. In 2015 was e-commerce in India goed voor een totale omzet van 16 miljard dollar, in 2020 verwacht zakenbank Morgan Stanley dat deze zeven keer zo groot zal zijn. In vijf jaar tijd! India gaat China achterna, concludeert The Economist. Niet voor niets investeren Amazon en Alibaba miljarden in het subcontinent.”

Wat zijn de voornaamste oorzaken van de snelle groei?

“India is de snelst groeiende grote economie ter wereld, bijna 70% van de bevolking is onder de 35 en elke seconde zetten drie Indiërs hun eerste stappen op internet. Momenteel hebben 300 miljoen Indiërs een internetverbinding, voornamelijk via hun smartphone, in 2018 zijn dat er naar schatting 500 miljoen. Voor miljoenen mensen bieden webshops bovendien de enige mogelijkheid om bepaalde producten te bemachtigen, omdat ze simpelweg te ver van de verkopende winkel wonen. Marktleiders Flipkart en Snapdeal leveren ongeveer de helft van de bestellingen af buiten de grote Indiase steden. Ook het Nederlandse Hunkemöller, dat sinds kort lingerie verkoopt in India, beseft dat het zijn doelgroep nooit alleen met fysieke winkels kan bereiken.”

Waarom is dit hét moment voor Nederlandse partijen om de Indiase markt te verkennen?

“De Indiase e-commerce wetgeving is onlangs fundamenteel veranderd. Vanaf 1 april 2016 kunnen buitenlandse investeerders volledig eigenaar worden van e-commerce ondernemingen gebaseerd op affiliate marketing; het faciliteren van een transactie tussen koper en verkoper, ook wel het “marketplace model” genoemd in India. Daarvoor mocht dat niet. Het is de verwachting dat ook het direct verkopen aan consumenten (in India ook wel het “inventory led model” genoemd) binnenkort open zal gaan voor buitenlandse investeerders. De versoepeling van de regelgeving is kenmerkend voor het beleid van premier Modi die vorig jaar aan de macht is gekomen: het wordt steeds makkelijker zakendoen in India.”

Voor welke Nederlandse bedrijven zie je met name kansen?

“Op dit moment zijn er met name kansen voor affiliate marketing partijen zoals vergelijkingswebsites, veilingsites, marktplaatsen en commerciële lifestyle websites. Ook voor andere partijen is het goed om de komende tijd een vinger aan de pols te houden en alvast een strategisch netwerk van contacten op te bouwen in India. Daarom organiseert IndiaConnected samen met Salesupply een zakelijke e-commerce reis naar India voor ondernemers met een interesse in deze gigantische groeimarkt.

Meer lezen over e-commerce in India:

Online zakendoen in India, Emerce

Amazon to Flipkart clash in India’s nascent e-ecommerce market, Bloomberg

Online retail in India: The Great Race, The Economist