Waarom ondernemen in India tot inspiratie en innovatie leidt

Toen de 19-jarige Heiko Dijker uit het Friese dorp Oentsjerk in 1993 al liftend in India belandde, had hij geen idee dat zijn leven voorgoed zou veranderen. Tijdens een concert in Delhi raakte hij verliefd op de tabla, de klassieke Indiase trommel. “Virtuoos,” herinnert Dijker zich. “Alsof er een heel orkest in die trommeltjes zat.” Dijker besloot zijn leven te wijden aan dit veelzijdige instrument. Na 25 jaar oefenen behoort hij nu tot de crème de la crème van de Indiase klassieke muziek en treedt hij op over de hele wereld.

Inspiratie uit India leidde bij Dijker tot meesterschap, bij Philips tot productinnovatie en het aanboren van een nieuwe markt. “Philips moest zijn medische apparatuur specifiek aanpassen voor India,” vertelt Jos van Haaren. “De sterk vereenvoudigde en goedkopere apparatuur die daaruit voortkwam, bleek niet alleen gewild bij Indiase ziekenhuizen, maar juist ook bij fysiotherapeuten en verloskundigen in West-Europa. India is zo’n enorm kostencompetitief land, waardoor het een perfecte testmarkt is voor nieuwe producten.”

Jens Groot van Basic Water Needs komt dat verhaal bekend voor. Zijn bedrijf produceert in Pondicherry, Tamil Nadu, low tech waterfilters voor Azië, Afrika en Latijns-Amerika. “Als je een product maakt voor India of vergelijkbare opkomende markten, ligt het voor de hand om ook in zo’n land te ontwikkelen en te produceren,” vertelt Groot. “Vanuit Nederland kun je moeilijk de behoeften inschatten van de gebruikers. Als je dat wel probeert, is de kans groot dat je de plank misslaat.

Meer lezen over innovatie uit India? IndiaConnected partner Maarten van der Schaaf publiceerde over jugaad innovatie in Management Team.