Indiase zuivelgigant zoekt Nederlandse technologie

 

Amul is de FrieslandCampina van India. Het grote verschil? Bij de Indiase zuivelcooperatie zijn ruim drieënhalf miljoen boeren aangesloten – driehonderd keer zoveel als het ledenaantal van FrieslandCampina. Toch zorgen de Nederlandse boeren samen voor ruim acht miljard euro omzet, terwijl Amul jaarlijks ‘slechts’ drie miljard euro omzet.

Afbeelding: Amul

Afbeelding: Amul

Logisch dat Amul-topman Rupinder Singh Sodhi geregeld op bezoek komt in Nederland om technologie aan te trekken en kennis in te winnen. “Het is altijd weer indrukwekkend om al die kassen te zien vanuit het vliegtuig,” zegt Sodhi in gesprek met IndiaConnected. “Nederland slaagt erin om enorm veel voedsel te produceren op een heel klein stukje land. Die kennis en technologie kunnen we in India goed gebruiken.”

De uitdagingen in de Indiase voedselsector zijn gigantisch, weet Sodhi. “De productiviteit van boeren is laag en slechts een klein deel van de voedselproductie wordt professioneel verwerkt en verpakt, waardoor de verliezen groot zijn. Daarnaast loopt de distributie tussen platteland en stad moeizaam.” Ondertussen neemt de vraag naar voedsel alleen maar toe, waardoor de prijzen stijgen. Sodhi: “Op al die fronten liggen er grote kansen voor Nederlandse partijen.”

Mr. Rupinder Singh Sodi - CEO Amul

Mr. Rupinder Singh Sodi - CEO Amul

In de zuivelsector is Sodhi vooral op zoek naar betaalbare technologie die op dorpsniveau kan worden ingezet. “Jonge boeren willen niet meer met de hand melken, ook niet als ze maar een paar koeien hebben. Daarom zijn we op zoek naar betaalbare melkmachines.” Ook is Sodhi op zoek naar machines om de kwaliteit van melk op dorpsniveau te testen. “We betalen boeren per liter en op basis van de hoeveelheid proteïne in hun melk. Veel boeren proberen daarmee te sjoemelen door water of plantaardige olie toe te voegen aan hun melk. We hebben nog geen betaalbare machine gevonden om daarop te controleren.” Sodhi beseft dat er op zulke machines geen enorme marges zitten, maar wijst op de schaal van de markt. “Wij kopen in bij 18 duizend dorpscoöperaties. In heel India zijn er meer dan 150 duizend.”

Daarnaast wil Amul, na de recente marktentree in de Verenigde Staten, ook de Europese markt gaan bedienen met typische Indiase zuivelproducten zoals ghee en paneer. “We mogen niet exporteren uit India. Daarom zijn we op zoek naar een zuivelproducent die onze producten in Nederland wil gaan maken. Wij gaan het dan zelf vermarkten.”

Wilt u de CEO van Amul persoonlijk ontmoeten in Nederland? Neem contact op met IndiaConnected!