Vijf tips voor export naar India

Exporteren naar India is heel interessant, maar vraagt wel om een goede voorbereiding, maatwerk en geduld," zegt Bart Hergaarden. Bart verzorgt al jaren exporttrainingen over India voor exportnetwerk Fenedex en geldt als dé expert op dat gebied in de Benelux. Hieronder geeft hij exporteurs die India willen veroveren vijf tips.

Export naar India.jpg

1. Beschouw India als een continent

Bedenk dat de interne markt van de EU verder is ontwikkeld dan de Indiase interne markt. Dat betekent in de praktijk dat het eenvoudiger is om een vrachtwagen van Portugal naar Duitsland te laten rijden dan van bijvoorbeeld Tamil Nadu naar Gujarat. Het is daarom aan te raden om niet meteen in heel India te beginnen, maar een deelstaat van India te kiezen. Zeker ook gezien de verschillen op deelstaatniveau wat betreft wetgeving, taal, cultuur en klimaat in India.

 

2. Export naar India vereist maatwerk

De meeste bedrijven die willen exporteren naar India passen hun producten speciaal aan op de behoeften van Indiase consumenten. Denk aan McDonalds dat in India een vegetarische aardappelburger verkoopt; denk aan TomTom dat specifiek voor de Indiase markt een navigatiesysteem ontwikkelde dat is gebaseerd op herkenningspunten in plaats van straatnamen; en denk aan Philips dat sterk vereenvoudigde medische apparatuur ontwikkelt speciaal voor India. Uiteraard moet uw aangepaste product ook van topkwaliteit zijn. De hele wereld ziet India als afzetmarkt: de concurrentie is enorm.

3. Houd rekening met invoerheffingen in India

De invoerheffingen in India liggen rond de 30%. Dat betekent dat de daadwerkelijke “landed costs” van uw product (inclusief invoerheffingen, transport, verzekering etc.) voor uw Indiase klant soms wel anderhalf keer uw factuur bedraagt. Houdt daar rekening mee tijdens de onderhandelingen.

4. Werkkapitaal in India is duur

Besef dat werkkapitaal in India duur is. De rente op een krediet kan al gauw oplopen tot 20 à 25% per jaar. De hoog kosten van kapitaal vormen een extra reden voor Indiase bedrijven om alleen met buitenlandse leveranciers in zee te gaan die veel toegevoegde waarde kunnen bieden. 

5. Denk out-of-the-box

Hoogwaardige technologie exporteren naar India is doorgaans niet eenvoudig, vanwege de hoge kosten voor de klant. Daarom loont het de moeite om een alternatieve strategie te ontwikkelen voor export naar India. Het Nederlandse bedrijf Fresh Food Technology is daarvan een mooi voorbeeld. De producent van koelopslaginstallaties voor de groente- en fruitsector brak de Indiase markt open door middel van een creatief MVO-project. Door samen te werken met een lokale ngo en een maatschappelijk betrokken investeerder wist het zijn eerste installatie te bouwen in India. Inmiddels komt ruim 30% van de omzet uit India.

Wilt u weten wat wij voor u kunnen betekenen? Dat leest u op onze export naar India pagina.