Dutch designmerk kiest voor productie in India

 

In het kader van de Make in India campaign portretteert IndiaConnected Nederlandse bedrijven die in India produceren. In deel 1 van deze serie: O My Bag. Oprichter Paulien Wesselink stampte dit hippe Nederlandse tassenlabel in vier jaar tijd uit de grond. De leren tassen worden gemaakt in Calcutta en verkocht in meer dan 120 winkels in twintig landen. “Made in India heeft geen best imago, maar wij bewijzen het tegendeel.” 

Label van O My Bag 

Label van O My Bag 

Het gaat goed met het Amsterdamse tassenlabel O My Bag. In 2014 verkocht het duurzame tassenmerk van oprichter Paulien Wesselink (30) bijna 6.000 tassen en accessoires en boekte de start-up een omzet van ruim een half miljoen euro. Voor dit jaar ligt het winstgevende bedrijf op koers om zijn omzetdoel van 750.000 euro te behalen. In 2016 hoopt Wesselink de mijlpaal van een miljoen euro te realiseren. “Uiteindelijk willen we uitgroeien tot een internationaal gerenommeerd duurzaam tassenmerk.”

Goed gevoel
Het succes kwam O My Bag niet aanwaaien, vertelt Wesselink, die net terug is van haar half-jaarlijkse werkbezoek aan India. In 2010 stapte de zojuist afgestudeerde onderneemster in het vliegtuig naar India en Indonesië met het idee om kwalitatief hoogwaardige, leren tassen te gaan produceren onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en zonder de inzet van giftige chemicaliën. In zeven weken tijd bezocht ze dertig producenten en leerlooierijen en legde ze nuttige contacten. Wesselink: “In India klikte het: ik had een goed gevoel bij de mensen, veel meer dan in Indonesië. Aan China had ik aanvankelijk ook gedacht, maar dat leek me veel lastiger vanwege de taal. Dat Indiërs Engels spreken is een enorm voordeel.”

Eerste collectie
Op die eerste werkreis naar India vond Wesselink nog geen goede producent. Omdat ze op een verantwoorde wijze zaken wilde doen, wendde ze zich tot de World Fair Trade Organization. Zo vond de Amsterdamse een Fair Trade gecertificeerde leverancier even buiten Calcutta. De communicatie via de mail vanuit Nederland bleek lastig. Ondanks haar inspanningen om duidelijk te maken hoe de tassen eruit zouden moeten zien, bleven de samples die Wesselink in Amsterdam ontving dramatisch. “Conclusie: ik moet er weer heen.” Vastbesloten om pas terug te komen met een afgeronde eerste collectie, stapte Wesselink in het vliegtuig naar Calcutta. Samen met de leverancier werkte ze een maand lang onafgebroken aan de eerste vier modellen. “Een goede zet. Vlak voor onze lancering tijdens de Amsterdam Fashion Week in de zomer van 2011, hadden we de eerste tassencollectie binnen.”

Paulien toont het eindproduct in India

Paulien toont het eindproduct in India

Kwaliteitscontroleurs
Achteraf gezien was de kwaliteit van die eerste collectie niet best, erkent Wesselink. “Bijna de helft van alle ritsen ging snel kapot. Gelukkig hebben we die klanten wel snel kunnen helpen aan verbeterde nieuwe tassen.” Aangezien ook de communicatie stroef bleef lopen, zocht ze verder naar nieuwe producenten. Inmiddels werkt O My Bag met vier andere productiepartners, die zowel groter als professioneler zijn. Om te voorkomen dat de kwaliteit toch ondermaats is, huurt O My Bag sinds vorig jaar onafhankelijke kwaliteitscontroleurs in die het leer checken voordat de tassen worden gemaakt en de kant en klare tassen controleren voordat deze worden verscheept naar Nederland. “Zo garanderen we dat onze tassen van topkwaliteit zijn,” stelt Wesselink. In de toekomst wil ze misschien investeren in een eigen fabriek, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. “Als we snel blijven doorgroeien, sluit ik niet uit dat we die stap de komende jaren gaan zetten.”

www.omybag.nl