Dit is waarom designmerken kiezen voor productie van hun kleding en tassen in India

 

Oprichter Paulien Wesselink stampte haar hippe Nederlandse tassenlabel in vier jaar tijd uit de grond. De leren tassen worden gemaakt in Calcutta en verkocht in meer dan 120 winkels in twintig landen. “In India vond ik producenten die niet alleen goede kwaliteit leveren, maar ook Fair Trade gecertificeerd zijn.” 

Label van O My Bag

Label van O My Bag

Het gaat goed met het Amsterdamse tassenlabel O My Bag. In 2014 verkocht het duurzame tassenmerk van oprichter Paulien Wesselink (30) bijna 6.000 tassen en accessoires en boekte de start-up een omzet van ruim een half miljoen euro. Voor dit jaar ligt het winstgevende bedrijf op koers om zijn omzetdoel van 750.000 euro te behalen. In 2016 hoopt Wesselink de mijlpaal van een miljoen euro te realiseren. “Uiteindelijk willen we uitgroeien tot een internationaal gerenommeerd duurzaam tassenmerk.”

‘Het is een enorm voordeel dat producenten in India engels spreken’

Het succes kwam O My Bag niet aanwaaien, vertelt Wesselink, die net terug is van haar half-jaarlijkse werkbezoek aan India. In 2010 stapte de zojuist afgestudeerde onderneemster in het vliegtuig naar India en Indonesië met het idee om kwalitatief hoogwaardige, leren tassen te gaan produceren onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden en zonder de inzet van giftige chemicaliën.

In zeven weken tijd bezocht ze dertig producenten en leerlooierijen en legde ze nuttige contacten. Wesselink: “In India klikte het: ik had een goed gevoel bij de mensen, veel meer dan in Indonesië. Aan China had ik aanvankelijk ook gedacht, maar dat leek me veel lastiger vanwege de taal. Dat Indiërs Engels spreken is een enorm voordeel.”

Tassen produceren in India

Op die eerste werkreis naar India vond Wesselink nog geen goede producent. Omdat ze op een verantwoorde wijze zaken wilde doen, wendde ze zich tot de World Fair Trade Organization. Zo vond de Amsterdamse een Fair Trade gecertificeerde leverancier even buiten Calcutta. De communicatie via de mail vanuit Nederland bleek lastig. Ondanks haar inspanningen om duidelijk te maken hoe de tassen eruit zouden moeten zien, voldeden de samples die Wesselink in Amsterdam ontving niet.

“Conclusie: ik moet er weer heen.” Vastbesloten om pas terug te komen met een afgeronde eerste collectie, stapte Wesselink in het vliegtuig naar Calcutta. Samen met de leverancier werkte ze een maand lang onafgebroken aan de eerste vier modellen. “Een goede zet. Vlak voor onze lancering tijdens de Amsterdam Fashion Week in de zomer van 2011, hadden we de eerste tassencollectie binnen.”

Paulien toont het eindproduct in India

Paulien toont het eindproduct in India

‘Kwaliteitscontroleurs zijn een must als je kleding in India produceert’

Achteraf gezien was de kwaliteit van die eerste collectie niet best, erkent Wesselink. “Bijna de helft van alle ritsen ging snel kapot. Gelukkig hebben we die klanten wel snel kunnen helpen aan verbeterde nieuwe tassen.” Aangezien ook de communicatie stroef bleef lopen, zocht ze verder naar nieuwe producenten. Inmiddels werkt O My Bag met vier andere productiepartners, die zowel groter als professioneler zijn.

Om te voorkomen dat de kwaliteit toch ondermaats is, huurt O My Bag sinds vorig jaar onafhankelijke kwaliteitscontroleurs in die het leer checken voordat de tassen worden gemaakt en de kant en klare tassen controleren voordat deze worden verscheept naar Europa. “Zo garanderen we dat onze tassen van topkwaliteit zijn,” stelt Wesselink. In de toekomst wil ze misschien investeren in een eigen fabriek, maar daarvoor is het nu nog te vroeg. “Als we snel blijven doorgroeien, sluit ik niet uit dat we die stap de komende jaren gaan zetten.”

Tips om succesvol te sourcen in India

Deepmala Datta, Consultant Market Expansion van IndiaConnected, zegt dat er kwaliteitsopties beschikbaar voor elk bedrijf dat in India wil inkopen. Of u nu actief bent in textiel, de medische of auto-industrie, India heeft iedere sector iets te bieden.

"De sleutel tot succesvol sourcen is de hulp in durven te roepen van een lokale partner die de perfecte leverancier voor u kan vinden", zegt Deepmala. "India is een zeer grote markt en als u niet weet waar u naar moet zoeken, kunt u gemakkelijk bij de verkeerde optie uitkomen. Zoals O My Bag overkwam."

"U moet begrijpen in welke Indiase staat of stad ze de meeste expertise in uw sector of specifiek product hebben", legt Deepmala uit. "Voor internationale bedrijven, met weinig ervaring in India, is het moeilijk om dat goede overzicht van de markt te krijgen en om te kunnen uitvogelen waar de productieclusters van uw segment zich bevinden. Daarom speelt een plaatselijke consultant zo'n belangrijke rol in dit proces; hij of zij kan niet alleen het onderzoek voor u doen, maar ook de juiste leveranciers voorselecteren op basis van essentiële criteria zoals ervaring en expertise.”

"De fout die we veel bedrijven zien maken is de eerste leverancier te kiezen die ze tegenkomen zonder de nodige zorgvuldigheid te betrachten of voldoende te testen. Het vinden van een leverancier van hoge kwaliteit kost tijd, want u moet ze de gelegenheid geven uw product of component te bestuderen en te ontwikkelen", zegt Deepmala. "Dat proces zal zeker 6 maanden of langer kosten. Het hebben van een plaatselijke vertegenwoordiger, die follow-ups kan doen, de locatie kan bezoeken en tijdrovende processen kan overnemen, zal dit proces niet alleen versnellen, maar zal er ook voor zorgen dat uw bedrijf de hoogwaardige oplossing krijgt die het zoekt."

Benieuwd naar wat de Indiase productiesector uw bedrijf te bieden heeft? Of zou u graag eens willen sparren over het starten met sourcen in India?