Zo maak je als bedrijf een zachte landing in India

 

In november reisden 15 Nederlandse ondernemers gezamenlijk naar Mumbai en Delhi. De belangrijkste les: succes in India is alleen weggelegd voor avonturiers.

Screen Shot 2015-12-04 at 09.22.12.jpg

Een groeiende middenklasse, ruim 400.000 miljonairs en 10 keer zoveel miljardairs als in Nederland: Nederlandse ondernemers die je over India vertelt, krijgen al snel dollartekens in hun ogen. Hoe aanlokkelijk de economische statistieken ook mogen zijn, ondernemers kunnen zich beter laten verleiden door de mensen, de cultuur en het land. Want alleen ondernemers die van India leren houden, kunnen succesvol worden in India.

Eerlijk is eerlijk, dat is soms nog best lastig, houden van India. Zo maakte een Nederlandse ondernemer in de wellness & beauty industrie afgelopen jaar een valse start in India. “Ik bezocht Delhi in het midden van de zomer, het was bijna 50 graden. Vreselijk. Ik was drie dagen in het land en vervolgens drie weken ziek.”

In november deed hij een tweede poging. “Als het nu niks wordt, kom ik nooit meer terug.” Samen met andere Nederlandse ondernemers toerde hij vijf dagen door Mumbai en Delhi, bezocht bedrijven, ontmoette Indiase studenten en reisde per metro, trein en riksja. Na drie dagen ontdekte hij “een systeem in de chaos” en begon hij de schoonheid van India op te merken. Aan het einde van de week wist hij het zeker: “Ik kom hier zeker terug.”

In de ervaring van deze Nederlandse ondernemer schuilen een aantal belangrijke lessen voor ondernemers die India willen veroveren.

1. Reis met andere ondernemers

Het grote voordeel van reizen met een groep is dat je je observaties en inzichten met elkaar kunt delen. “Samen weet, zie en hoor je meer dan alleen,” aldus een ervaren export manager die India voor het eerst bezocht in november. “Daardoor slaag je erin om nieuwe markten sneller te doorgronden. Dat geldt zeker voor India. Deze reis heeft ervoor gezorgd dat ik hier een zachte landing heb gemaakt.”

2. India veroveren? Begin op tijd

Als je India als een toekomstige zakelijke bestemming ziet, kan het geen kwaad om ruim van tevoren de eerste contacten te leggen. Voordat je tot een deal komt moet je een vertrouwensband opbouwen met je zakenpartners. Dat kan in sommige gevallen best lang duren – een short cut bestaat niet. Sommige bedrijven begrijpen dat dondersgoed. Zo reisden twee business developers van een Nederlands lifestylemerk naar India in de wetenschap dat ze daar niet 1, 2, 3 zaken kunnen doen. Hun doel: een eerste marktverkenning en enkele nuttige contacten leggen.

3. India is voor avonturiers

Als je India beschouwt als een puur zakelijke aangelegenheid, ga je een frustrerende tijd tegemoet. Zie India als een avontuur: dompel jezelf onder in de cultuur, proef het eten, luister naar de muziek, stap in een bomvolle trein. Voor veel Nederlanders is India een knotsgek land: laat je erdoor verrassen en geniet ervan, maar probeer India niet te veranderen. Dat is de grootste fout die veel Nederlanders maken.

Bent u klaar voor een zakelijk avontuur in India? Reis met ons mee naar India van 13 tot 18 november 2016 en maak een zachte landing!