Nederlander verkoopt 15.000 maaltijden per dag in India

 

Veel Nederlandse bedrijven verkopen hun producten aan de opkomende Indiase middenklasse, maar Janta Meals richt zich juist op sloppenwijkbewoners. “Met maaltijden voor arbeiders kun je in India net zoveel geld verdienen als met een vijfsterrenhotel.”

“Heel hectisch,” antwoordt Jesse van de Zand (33) op de vraag hoe het met hem gaat. Zijn bedrijf Janta Meals, dat goedkope en gezonde maaltijden verkoopt aan arbeiders in Indiase sloppenwijken, groeit stormachtig. De 21 outlets in Gurgaon lopen als een tierelier, dagelijks gaan er 15.000 maaltijden over de toonbank: linzen- en groentecurry’s met rijst of roti.  Ondertussen voert Van de Zand vergaande gesprekken over uitbreiding in Haridwar, loopt er een pilot in Bangalore en zit hij middenin de laatste onderhandelingen met vier Indiërs die in Janta Meals willen investeren.

“We hebben 2,5 miljoen euro nodig om een professionele productiekeuken te bouwen,” vertelt Van de Zand. “Met de bouw van die keuken zal onze productiecapaciteit vertienvoudigen tot 150.000 maaltijden per dag. Daardoor kunnen we de kostprijs verder omlaag brengen en winstgevend worden.”

Die kostprijs is voor Nederlandse begrippen al bizar laag. Van de Zand: “Op een maaltijd van 20 roepie — pakweg 30 eurocent — maken we vier cent marge. Die marge gaat straks omhoog naar 8 cent. Daardoor komen we naar verwachting in 2017 voor het eerst uit de rode cijfers.” 

mid.png

Van de Zand begon Janta Meals met een pilot in 2013. Samen met zijn Indiase partner Prahbat Agarwal opende hij twee restaurantjes in Gurgaon. Dat bleek een goede manier om marktonderzoek te doen, prijzen te bepalen en het verdienmodel te testen. Na vier maanden trokken Van de Zand en Agarwal hun conclusies. “Er was veel vraag, maar het distributiemodel werkte totaal niet. We kookten en verkochten in de outlets zelfs. Dat bleek heel inefficiënt.”

In 2014 stapten ze over naar een centrale productiekeuken, waardoor de efficiëntie toenam, het aantal maaltijden flink kon groeien (van 500 tot 15.000 per dag) en de financiële resultaten sterk verbeterden. Ook leverde het erkenning op: Jesse van de Zand mocht afgelopen jaar in Mumbai de prestigieuze Sankalp Award in ontvangst nemen voor de beste sociale onderneming van India.

Terwijl het sociale karakter van Janta Meals voor Van de Zand bovenaan staat, benadrukt hij dat Janta Meals zeer winstgevend kan worden. “Onze marges zijn natuurlijk laag, maar onze groeimogelijkheden zijn enorm. Alleen al in Delhi kunnen we miljoenen mensen bedienen. Met maaltijden voor arbeiders kun je in India net zoveel geld verdienen als met een vijfsterrenhotel. Daar ben ik van overtuigd.”

 

Interesse in sociaal ondernemerschap in India? Neem contact op met IndiaConnected partner Maarten van der Schaaf!