Nederlands waterbedrijf produceert in India en verkoopt wereldwijd

 

In het kader van de Make in India campagne portretteert IndiaConnected Nederlandse bedrijven die produceren in India. In deel 3 van deze serie: Basic Water Needs. Dit Amsterdamse waterbedrijf ontwikkelt en produceert al tien jaar waterfilters in India en verkoopt deze in 30 landen. “Als we ons product in Nederland hadden ontwikkeld, zou het nooit van de grond zijn gekomen.” 

Basic Water Needs zit stevig in de lift. Het Nederlandse bedrijf dat waterfilters ontwikkelt en produceert in India, leverde zijn producten al aan meer dan 2 miljoen mensen in 30 verschillende landen. Het gros van de omzet van het snel groeiende Amsterdamse waterbedrijf komt, behalve uit India, uit Indonesië, Malawi, Filipijnen en Ethiopië.

“Als je een product maakt voor India of vergelijkbare opkomende markten, ligt het voor de hand om ook in zo’n land te ontwikkelen en te produceren,” zegt directeur Jens Groot (30). “Vanuit Nederland kun je moeilijk de behoeften inschatten van Indiase consumenten. Als je dat wel doet, is de kans groot dat je de plank misslaat.”

Produceren in India is bovendien aantrekkelijk, stelt Groot. “Het industrielandschap is goed: er zijn voldoende toeleveranciers die kwaliteit kunnen leveren, de lonen liggen laag en de infrastructuur is op orde. Alles wat we in Nederland kunnen maken, kan net zo goed in India worden geproduceerd.”

De fabriek van Basic Water Needs ligt in de kleine stad Pondicherry in de zuidelijke deelstaat Tamil Nadu. Groot: “Onze leveranciers zitten voornamelijk in Chennai, de 5de stad van India op een paar uur rijden. Ook ligt daar een internationaal vliegveld en een haven van waaruit we onze waterfilters exporteren naar Afrika en de rest van Azië. Ideaal.”

Groot, die in 2012 de overstap maakte van investeringsmaatschappij Rocket Internet (o.a. bekend van Zalando en Hello Fresh), zat de eerste twee jaar maanden achter elkaar in India. “Dat is essentieel als je snel wilt groeien. Je moet relaties opbouwen met leveranciers en het vertrouwen winnen van je team. Anders krijg je niks gedaan en wordt je gillend gek.”

Inmiddels heeft Groot een lokale directeur aangesteld in de Indiase fabriek en houdt hij zich vanuit Amsterdam voornamelijk bezig met de verkoop. Desalniettemin blijft hij de fabriek in India scherp in de gaten houden. “Elke ochtend bel ik met mijn Indiase directeur. Ook zit ik strak op de financiën daar. In Nederland zijn we gewend om medewerkers in het diepe te gooien, maar mijn ervaring in India is dat je mensen beter geleidelijk verantwoordelijkheden kan geven.”

Produceert u ook in India of overweegt u een fabriek te beginnen in India? We helpen u graag verder!